A Story About My Uncle - Jump around. Jump up, jump up and fall down | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Het Zweedse gamestudenten clubje Gone North Games bracht twee jaar geleden een demo uit van een platformer waarin je kunt rondspringen met behulp van een soort trekstraal. Ze kregen er veel waardering voor en besloten de game verder uit te werken met landgenoot Coffee Stain Studios (bekend van Goat Simulator). Nu is eindelijk de betaalde versie uitgekomen, waarvan ze beloven dat die vele malen uitgebreider is dan het origineel.

Dude, where's my uncle?

Het begin van A Story About My Uncle is vrijwel een op een overgenomen van het origineel, dus spelers daarvan mi en niets nieuws. In een voice-over vertelt een man tegen zijn dochter hoe hij als kind opzoek ging naar zijn door door quantum mechanica geobsedeerde oom. Het jochie vindt een raar pak en belandt via een portaal in een enorme grot. Daar leert hij de basis van het springen en zwieren met het pak. De opzet van A Story voelt een beetje als een light versie van de eerste helft van Portal en BioShock Infinite, en dat is hartstikke tof. Gedurende het avontuur krijgt het pak steeds meer opties.

A Story About My Uncle

Op het toppunt laat het je heel ver springen, hoog de lucht in lanceren, drie trekstralen afschieten, deze opladen aan energiekristallen en een korte afstand boosten met raketschoenen. Hiermee spring, slinger, zwier en zweef je jezelf van platform naar platform. Als je valt, start je bij je laatst opgeslagen afsprong. Over het algemeen springt onze held soepel rond, maar er zitten stukken in het spel waar je echt denkt dat de physics een spelletje met je zitten te spelen (één sprong hebben we zeker 100 keer overgedaan met telkens andere resultaten). De moeilijkheidsgraad loopt geleidelijk op, maar wil nog wel eens flink uitschieten op willekeurige momenten.

The NeverEnding Stooorriiiiieeee!?

Het geheime wapen van A Story About My Uncle is het design van de wereld. De game is vrij simpel en blokkerig, maar het jonge team van Gone North Games weet met slim kleurgebruik en dito belichting toch een aantal mooie, soms zelfs indrukwekkende, omgevingen te maken. Fans van jaren tachtig-fantasy als The NeverEnding Story kunnen hier hun hart ophalen tu en de wolken. De NPC's, de Froggies, doen helaas denken aan een minder gewaardeerd jeugdreliek uit dit decennium, De Freggels, en zullen alleen de jongere spelers bekoren.

Zodra het contact met deze wezens is gelegd, blijkt al snel dat het verhaal sterk is gericht op jongere spelers. Dit is echter vreemd, want de springparcoursen zijn waarschijnlijk een tikkeltje te pittig voor zelfs de fanatiekere doorzetters uit deze doelgroep. Wellicht is A Story daarom juist intere anter voor vaders en moeders die gamen terwijl de kids meekijken. Er zit verder ook geen geweld in het spel, iets waar Gone North Games graag mee prijkt.

A Story About My Uncle

'NeverEnding' is A Story About My Uncle echter niet. Net op het moment dat de puzzels creatiever worden, sta je al aan het einde van de rit. De makers hadden gerust het aantal levels kunnen verdubbelen, desnoods door a ets een keer te hergebruiken en toffe concepten terug te laten komen. Maar helaas, we moeten het met slechts vijf time trials doen en met name daardoor stijgt A Story niet boven andere platformers uit.