A Fisherman’s Tale is een co-op avontuur voor in je eentje

Point ‘n’ click-achtige adventuregames in vr zijn absoluut niet nieuw, maar A Fisherman’s Tale weet met een originele insteek positief op te vallen. In de game werk je namelijk samen… met jezelf!

Bob is niet alleen een levende houten pop, hij is ook een voormalige visser die een ietwat solidair bestaan heeft opgebouwd in zijn hutje naast een vuurtoren. Elke dag werkt hij dezelfde routine af: hij poetst zijn tanden (want blijkbaar moeten zelfs houten tanden gepoetst worden), stookt de kachel op en opent het raam om op de volle zee uit te staren. In zijn cabine werkt hij ook aan een miniatuurweergave van zijn woning, inclusief de mooie grote vuurtoren. In deze Madurodam-achtige replica staat zelfs een kleine versie van hemzelf.

Dan slaat het noodlot toe: er is een grote storm op komst en Bob moet de top van de vuurtoren zien te bereiken om het licht aan te zetten. Er ligt echter een groot anker voor de deur van zijn cabine dat hij met geen mogelijkheid op eigen kracht kan verplaatsen. Als speler krab je jezelf even achter de virtuele oren… hoe los je dit op?

Watch on YouTube

Mini-me

Het antwoord zit hem in de miniatuurweergave van je woning. Haal het dak eraf en je ziet jezelf en alle spullen precies op dezelfde plek staan. Kijk omhoog, en warempel: het échte dak van je cabine is er opeens ook af en een gigantische Bob staart naar beneden. Je leeft zelf dus eigenlijk ook in een grotere miniatuurweergave. Voorzichtig probeer je in de kleine variant van je omgeving het anker op te tillen… en ja hoor, de grotere versie van jezelf tilt het ‘echte’ anker ook op en de doorgang is vrij.

In het kort is dat de manier waarop je te werk gaat in de puzzle-adventure A Fisherman’s Tale: de grote en kleine versies van jezelf werken samen om in je omgeving objecten uit de weg te ruimen, te verplaatsen en ze te vergoten of verkleinen. Een sleutel die in het schelpenhuisje van een kreeft verstopt zit? Geen probleem: je duwt de schelp in de miniatuurweergave en naast je doemt opeens een gigantische schelp op, waardoor je met je andere hand de sleutel er met gemak uit kunt trekken. Later in het spel bouw je zelfs een replica van je boot, die je vervolgens echt kunt bevaren.

Deze puzzels vergen redelijk wat ‘omdenken’, en het komt dan ook weleens voor dat je even perplex staat door een puzzel die ogenschijnlijk geen logische oplossing heeft. Gelukkig geeft een uitgebreid hintsysteem – dat je overigens ook uit kunt zetten – steeds vaker en duidelijker aanwijzingen naarmate de tijd verstrijkt. Die hints komen in de vorm van een voice-over en personages die tegen je praten, waardoor de immersie nooit wordt verbroken. Daarbij wordt niet meteen een hapklare oplossing gegeven, zodat je alsnog dat fijne eurekagevoel kunt ervaren. Die scheidingslijn tussen spelers op weg helpen en alles verklappen wordt op deze manier in A Fisherman’s Tale prima bewandeld.

A Fisherman's Tale
A Fisherman's Tale
A Fisherman's Tale

Spaans benauwd

Het levert een originele adventure op die echter niet op alle vlakken perfect uit de verf komt. Neem bijvoorbeeld hoe je beweegt door de spelwereld. In A Fisherman’s Tale verplaats je je via teleportatie. Je kijkt naar een locatie, drukt op een knop en plotsklaps sta je op die plek. Dat is niets nieuws voor een vr-game en het werkt op zich prima, maar doordat het grootste gedeelte van het spel zich in krappe ruimtes afspeelt, sta je al snel te dichtbij een object – een kast, bijvoorbeeld – waar je iets mee wil doen. Dan moet je weer naar achteren teleporteren en nogmaals naar voren, tot je er perfect voor staat.

Dat geldt ook voor het precies verplaatsen van bepaalde objecten. Zeker tegen het einde van het spel zijn er een aantal puzzels waarbij je vrij nauwkeurig te werk moet gaan met kleine voorwerpen, en dat werkt door de krappe ruimtes niet altijd even prettig. Dan stoot je een luciferdoosje per ongeluk tegen een muur, valt het of komt het zelfs achter de muur vast te zitten en moet je wachten tot het doosje respawnt. Je krijgt het er soms Spaans benauwd van, wat – als je er gevoelig voor bent – soms ook wat misselijkheid kan oproepen.

Tocht wint dit spel zich voor je vanwege de leuk bedachte puzzels en de charmante presentatie. Personages komen echt tot leven dankzij de sterk ingesproken stemmen, het achterliggende verhaal weet tot het laatste moment te boeien en de game heeft een fijn, speelgoedachtig uiterlijk, wat natuurlijk weer goed past bij het idee dat je in een levensgrote replica rondloopt. A Fisherman’s Tale is overigens aan de korte kant, maar voor 15 euro is het absoluut een leuke ervaring als je een vr-bril in huis hebt liggen.

A Fisherman’s Tale is gerecenseerd op een PlayStation 4 Pro met PSVR en Move-controllers (die zijn vereist). De game is ook te koop via Steam en werkt op de HTC Vive, Oculus Rift en Windows Mixed Reality.

Andere reviews:

Uitstekend

A Fisherman’s Tale is een zeer originele adventure in vr met een aantal erg leuke puzzels en een charmante presentatie. Dankzij een goed hintsysteem dat niet meteen te veel weggeeft hoef je nooit lang vast te zitten, maar de zes hoofdstukken die de game rijk is zijn echter snel te voltooien. Het enige echte nadeel vloeit voort uit de krappe ruimtes waar het spel zich afspeelt, waardoor rondbewegen en objecten verplaatsen niet altijd even soepel gaat. Toch is A Fisherman’s Tale absoluut de moeite waard voor vr-gamers.

Originele adventure met erg leuk puzzelsysteem

sterke presentatie

hintsysteem werkt goed