50 Cent: Bulletproof is misschien wel de meest spraakmakende game van dit eindejaar. Dit komt overigens niet doordat het spel inhoudelijk zo bijzonder is, maar vooral omdat de hoofdrol is weggelegd voor Curtis 'Fitty' Jackson, één van de populairste gangsterrappers van dit moment. Net als haast elke artiest en muziekstijl, heeft 50 Cent zo zijn voor en tegenstanders, die het nogal prettig vinden om met elkaar in verhitte discussies te raken. Wij besloten hier wijselijk niet aan mee te doen en vooral te kijken naar wat 50 Cent: Bulletproof inhoudelijk te bieden heeft.

In 50 Cent: Bulletproof speel je het leven van 50 Cent, althans, hoe dit mogelijk gelopen zou zijn wanneer Fitty geen wereldberoemde rapper was geworden. Dit andere leven is er eentje vol moord en doodslag. Nadat 50 Cent door zeven kogels geveld wordt tijdens een opstootje in zijn buurt, besluit hij achter de dader aan te gaan. Al snel ontdekt hij een grote samenzwering in de New Yorks onderwereld, die zelfs verder lijkt te strekken dan The Big Apple. Aan jou om het complot te ontrafelen; niet met je hersens, maar met een wapenarsenaal van heb-ik-me-jou-daar.

Schieten, schieten en nog eens schieten, dat is ongeveer wat je te doen staat in 50 Cent: Bulletproof. Het spel wordt gespeeld vanuit derde persoonsperspectief en maakt geen gebruik van de op consoles toch wel redelijk ingeburgerde auto-aiming mechanismen. Ook is er geen zoomoptie beschikbaar die het mikken vergemakkelijkt. Dit zorgt ervoor dat het schieten redelijk uitdagend is, te meer omdat de tegenstanders erg bewegelijk zijn.

Je mikpunt verandert van kleur wanneer je over een tegenstander gaat en hoe langer je op de tegenstander mikt, hoe kleiner het mikpunt wordt en hoe nauwkeuriger je schiet. Mik je eventjes op het hoofd, dan verandert je mikpunt zelfs in een klein stipje, waarmee je je tegenstander in één schot om kunt leggen. Met een spectaculaire camerabeweging wordt de kogel tot in het hoofd van de tegenstander gevolgd.

Je staat er in 50 Cent: Bulletproof trouwens niet altijd alleen voor. Andere personages staan je regelmatig bij en lopen als een gek om je heen te schieten. Je kunt deze personages verder geen opdrachten geven, behalve wanneer ze speciale vaardigheden hebben. De extra vuurkracht die je companen leveren komt zeker van pas, al zullen ze je nooit al het werk uit handen nemen.

Behulpzame omgeving

De omgeving schiet je op verschillende manieren te hulp. Zo kan 'Fitty' tegen muren aanleunen om zo zelf buiten schot te blijven wanneer hij op een tegenstander mikt. Het is eveneens mogelijk om achter objecten te bukken of zelfs verrijdbare objecten, zoals containers, als schild te gebruiken. Dit is overigens niet zo leuk als een menselijk schild. Door een tegenstander beet te pakken kun je jezelf tegen vijandig vuur beschermen. Echt veel geven de tegenstanders overigens niet om elkaar, want binnen no-time is je menselijk schild naar het hiernamaals en mag je weer zelf de kogels incasseren.

Helaas werkt het gebruiken van de omgeving niet zo effectief als het op papier lijkt. Je moet bijvoorbeeld heel recht voor een muur gaan staan, om er tegenaan te kunnen leunen. Voordat je je goed en wel gepositioneerd hebt is de tegenstander vaak alweer zo dichtbij, dat je een nieuwe schuilplaats zult moeten zoeken. Het vastgrijpen van tegenstanders luistert ook erg nauw, waardoor je vaak enkele kogels moet incasseren voordat je hem vast kunt pakken. Het gebruiken van containers werkt wel goed, maar helaas zijn die niet al te frequent aanwezig in de omgeving.Neergeschoten tegenstanders kun je van hun bezittingen beroven. Vaak hebben ze wat kogels en met een beetje geluk, een kogelwerend vest op zak. Ook dragen de meeste tegenstanders een aardig zakcentje met zich mee. De hoeveelheid geld hangt af van de manier waarop je je tegenstanders gedood hebt. Heb je ze gewoon neergeknald, dan vind je maar enkele dollars, heb je een prachtig headshot geplaatst, dan liggen er soms duizenden dollars voor het oprapen. Vervelend is wel dat lijken binnen enkele seconden verdwijnen. Maak je dus een headshot op afstand, dan kun je naar je centen fluiten.

Het geld kun je gebruiken om nieuwe wapens, liedjes en 'counter-kills' te kopen. Counter Kills zijn aanvallen die je uitvoert wanneer je vlakbij een tegenstander staat. Meestal gebruikt 'Fitty' hierbij het wapen van de tegenstander om hem een koekje van eigen deeg te geven. De Counter Kills zijn een spectaculair gezicht en zijn ook zeker effectief, al geldt hiervoor hetzelfde als bij het vastgrijpen van een tegenstander: het luistert allemaal erg nauw en soms weigert het spel simpelweg om een Counter Kill uit te voeren. In tussentijd heb je wel drie schoten van een shotgun mogen incasseren; Dan blijkt 50 Cent ineens een stuk minder Bulletproof.

Tight missions

De missies in Bulletproof spelen zich meestal af in kleine locaties, waarbij het meestal de bedoeling is je een weg door een horde tegenstanders te banen, naar de andere kant van de map. In de meeste missies hoeft er niet echt wat te gebeuren, waardoor je soms zelfs zonder ook maar één vijand af te schieten, keihard naar de exit kunt rennen. Andere missies vereisen wel dat je een hendel overhaalt, bepaalde objecten bij elkaar scharrelt of op een bepaalde plaats alle tegenstanders uit de weg ruimt. Vervelend is dat het soms onduidelijk is wat de bedoeling is. De ene keer moet je door een schier oneindige stroom tegenstanders heen naar de uitgang rennen, terwijl je de andere keer juist alle tegenstanders uit de weg moet ruimen. Het duurt soms even voor je door hebt in welke van de twee gevallen je bent beland.

Tussen de missies door kom je in een centrale locatie waar je nieuwe dingen aan kunt schaffen en kunt praten met een aantal van de knotsgekke personages die woonachtig zijn in je 'hood'. Heel veel is er niet te doen, maar het zorgt er wel voor dat je wat meer verbintenis krijgt met de leefomgeving van 50 Cent. Sommige van de personages zijn overigens erg grappig, zoals een kerel die intrek heeft gevonden in een bioscoop en wie praat met een aaneenschakeling van filmquotes.

Fuck Nigger

Voor mensen die weinig hebben met de rapscène, zal het taalgebruik in 50 Cent: Bulletproof vrij storend kunnen zijn. Van alle woorden die gezegd worden in het spel, vormen de woorden 'Nigger' en 'Fuck', ongeveer de helft. Alles en iedereen, blank, zwart, vrouw, man, vriend, vijand, het zijn allemaal Niggers, Fucking Niggers. Het taalgebruik is overigens niet zo geforceerd 'Gangstah' als in 187: Ride or Die. Ook voor iemand die niet het Grote Rapperswoordenboek in huis heeft, valt het allemaal aardig te begrijpen.

Het geluid is overigens één van de sterkste aspecten van 50 Cent. De omgevingsgeluiden worden in Dolby Surround ten gehore gebracht en zelfs op de PS2, met Pro Logic, kun je uitstekend horen uit welke richting de tegenstanders komen. Het sterkste punt is overigens de muziek – als je van het genre houdt. De soundtrack bevat alle nummers van de 50 Cent albums Massacre en Get Rich or Die Tryin', plus een volledig nieuw album Bulletproof met songs speciaal geschreven voor het spel! Daarnaast zijn er ook nog verschillende nummers van leden van de G-Unit beschikbaar.

Ook visueel is 50 Cent: Bulletproof zeker niet slecht, al zal het evenmin een overweldigende indruk op je nalaten. De omgevingen zijn allemaal bruingrijs van kleur en bevatten redelijk wat details, al zijn ze wel eentonig opgebouwd. Waren de locaties niet zo klein geweest, dan was je door de repetitieve omgevingen regelmatig de weg kwijt geraakt. Het gebruik van physics zorgt ervoor dat alles een beetje tot leven komt, al is het aantal objecten dat onderhevig is aan de wetten van de natuurkunde vrij beperkt. Ook door de beperkte explosiviteit van je wapenarsenaal komen de physics niet helemaal tot hun recht.

Conclusie

Meestal wanneer een spel zo overduidelijk van een bekende naam profiteert als 50 Cent: Bulletproof dat doet, impliceert dat haast automatisch dat de kwaliteit van de gameplay het nodige te wensen over laat. Misschien wel daarom viel 50 Cent: Bulletproof ons alleszins mee. Een topper is het overigens niet. Het spel heeft een aantal opvallende gebreken, is verre van origineel en elk aspect is door de concurrentie al vele malen beter uitgevoerd. Toch is Bulletproof voor fans van 50 Cent zeker de aanschaf waard. Vooral de soundtrack, met haast alle nummers die 50 Cent tot op heden gemaakt heeft, maakt voor de fans de minpunten meer dan goed. Ben je geen fan, dan staat je een middelmatige game te wachten die je beter links kunt laten liggen.