Het was wel even spannend toen Lucid Games een racegame aankondigde, want wie zich verdiept in de geschiedenis van de studio komt er al snel achter dat de kern gevormd wordt door de jongens van Bizarre Creations. Inderdaad, de studio die verantwoordelijk is voor Project Gotham Racing én Blur.

Het is daarom niet verwonderlijk dat sommige (lees: de meeste) gamers direct dachten aan een vervolg op PGR 4 toen Lucid iets over een videogame en auto’s in één zin zei. PGR 5 komt voorlopig nog niet. Wel 2K Drive, een simulatieracer voor je mobiele telefoon en direct een waarmee ze bij Lucid Games laten zien dat ze nog steeds begrijpen hoe een racegame in elkaar steekt. Overigens vinden we niet dat de game in alles een uitstekende racer is, maar voor een eerste poging in het racegenre op het mobiele platform is het zeker geen onaardige.

2K Drive Review 2K Drive

Stampvol

Start 2K Drive op en je ziet direct een overvolle HUB met daarin een hoop informatie over beschikbare races, live nieuws uit de racewereld, een hoop sociale opties en nog wat meer beschikbare races. Deze HUB toont daarmee direct een van de pluspunten van 2K Drive aan: pure inhoud. Zo heeft de game bijvoorbeeld een aardig gevuld kampioenschap. Eentje met een uiteenlopend aanbod, gaande van de meer standard head to head- , drag- en lapraces tot wat meer exotische uitstapjes; zo nu en dan word je onder vuur genomen door een gevechtshelikopter of speel je autovoetbal.

Maar wie denkt dat daarmee de racekous af is, heeft het mis. Naast het standard kampioenschap kun je ook meedoen aan dagelijks wisselende uitdagingen, races op legendarische plekken zoals de zoutvlaktes van Utah en een groeiend aantal online races. Waarbij we wel als kanttekening plaatsen dat de online races niets meer zijn dan races tegen tijden die andere spelers geplaatst hebben. Geen head to head- of ghostraces zoals in concurrent Real Racing 3.

Daarmee stippen we ook direct een belangrijk minpunt aan, namelijk het gebrek aan intensiteit. Nergens ervoeren we echt die nagelbijtende spanning. Van die momenten waarop je met samengeknepen billen die ene bocht probeert te maken om hopelijk als eerste over de finish te komen. Het zit er gewoon niet in. De meeste races voltooi je in je eentje of met zijn tweeën, waarbij je eigenlijk vooral heel veel alleen rijdt. Het toppunt vonden we toch wel een dragrace met een elektrische auto waarbij we niet hoefden te schakelen. Stel je voor, een dragrace waarbij je alleen met de start even op het juiste moment het gaspedaal moet indrukken.

Van goed naar slecht

Dit is des te vervelender omdat besturing van de wagens van een prima niveau is. De wagens luisteren nauw naar gas- en rempedaal en ook het weggedrag tussen de de wagens onderling voelt divers genoeg aan. Om dit te ervaren moet je wel even alle racehulpmiddelen uitzetten in het menu. Wie dat niet doet, krijgt een nog saaiere race voor zijn kiezen waarbij je amper hoeft te sturen en je wagen net zo eenvoudig door de bocht gaat als een gondelbootje in de Fata Morgana.

2K Drive 2K Drive

Het is daarom best jammer dat 2K Drive constant goede punten afwisselt met slechte punten. De cockpits van de wagens zien er bijvoorbeeld erg goed en gedetailleerd uit, maar vervolgens krijg je wel een achteruitkijkspiegel waar nooit iets in te zien is en zijn de omgevingen behoorlijk inspiratieloos. Ook zullen veel gamers worden afgeschrikt door de vrij hoge prijs, al is dat ook echt het enige wat je hoeft te betalen om plezier te beleven. De game kent weliswaar in-app aankopen in de vorm van snellere toegang tot wagens en reparaties, maar als je gewoon lekker blijft racen, verdien je genoeg geld en sterren om snel nieuwe voertuigen te kopen en reparaties uit te voeren.

2K Drive is daarmee een dappere poging geworden van Lucid Games om vaste voet aan de grond te krijgen op het mobiele platform. Dat ze gedurende het process niet alles goed hebben gedaan, is begrijpelijk. Hopelijk leren ze van hun fouten, brengen en passant misschien nog een update of wat uit voor 2K Drive. Dan kunnen ze met gepaste trots terugkijken op een redelijk geslaagd debuut in het mobiele racegenre.