Iraanse geschiedenisles

Geschreven door Erwin Vogelaar op

• 1979 Revolution: Black Friday is een geslaagde poging om via een moderne game over een belangrijk moment uit de geschiedenis van Iran te vertellen.
    Score: 80 Uitstekend
    • Goed verhaal, goede personages, interessante keuzes, leerzaam
    • Technische afwerking

Gamemakers uit landen zonder grote game-industrie krijgen tegenwoordig steeds meer ruimte om op te vallen. Gelukkig maar, want er zijn een hoop verhalen te vertellen. 1979 Revolution is daar een goed voorbeeld van.

Er is een groot probleem met hoe het Midden-Oosten doorgaans afgeschilderd wordt in westerse games. De mensen zijn bijna altijd ‘de ander’ en zelden de held. Personen met een Arabisch accent zijn de richting waar de kogels heen moeten. Daarnaast wordt de cultuur en religie zelden in een positief daglicht gezet en de taal compleet vernacheld.

1979 Revolution

1979 Revolution geeft nu het goede voorbeeld. De game is gemaakt door gameontwikkelaars uit Iran en vertelt over een belangrijk moment uit de Iraanse geschiedenis. Het is een tijd waarin de Iraanse bevolking niet kan vertrouwen op haar leiders en daarom in opstand komt. Niet met geweld, maar via vredige protestacties. Jij speelt de neutrale fotograaf Reza, die midden in de revolutie terecht komt om de waarheid op de gevoelige plaat te zetten. Maar kun je wel zo dichtbij komen zonder een zijde te kiezen?

Telltale

De game doet erg denken aan de verschillende series van Telltale. De interactie vindt voornamelijk plaats in de vorm van de keuzes die je maakt. Zo nu en dan moet je ook stukjes lopen en zijn er quick-time events in de spannendste scenes, maar voorop staat het verhaal en de reis die je als Reza maakt. De belangrijkste keuzes in zijn verhaal zijn de momenten waarop je gevraagd wordt om deel te nemen aan de protesten. Je menselijkheid wordt op de proef gesteld en afzijdig blijven lijkt onmogelijk. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand gewond voor je ligt? Als je eenmaal meedoet is de grens lastig te bepalen.

1979 Revolution slaagt in het voorschotelen van echte dilemma’s, waarmee je je als speler inleeft in mensen die in een andere situatie leven dan wij doen. Hoewel de game maar twee uurtjes duurt, en dus ongeveer zo lang is als één aflevering in een seizoen van een Telltale-serie, weet het een goed verhaal met interessante personages neer te zetten. Er is daarnaast onder andere ruimte voor een goed beeld van de Islam in het dagelijks leven en de relatie tussen ouders en hun kinderen.

Geschiedenisles

De game slaagt bovenal in het vertellen over een geschiedenis waar we wellicht niet allemaal even veel weet van hebben. De situaties die je op de straten van virtueel Iran tegenkomt zijn nagemaakt van echte foto’s. Bij elke situatie is tevens extra informatie te lezen over wat je ziet. Deze informatie is optioneel, dus je kunt altijd kiezen of je jezelf verdiept in de gebeurtenissen of verder gaat met het verhaal.

1979 Revolution
1979 Revolution
1979 Revolution

1979 Revolution heeft wel wat kleine haken en ogen, vooral op technisch vlak. Je blijft wel eens ergens achter steken, of moet een checkpoint herladen omdat je niet meer uit een bepaald scherm raakt. Het zijn kleine smetjes die weinig afdoen aan de ervaring. De game biedt op dit moment een redelijk gesloten verhaal, maar de makers houden de optie open om in een latere game met dezelfde personages een nieuw verhaal te vertellen. Laten we hopen dat dat vervolg er komt.

1979 Revolution is voor pc en Mac verkrijgbaar via Steam voor 11,99 euro.

GTA Online krijgt dit jaar grote updates Final Fantasy 10/10-2 HD Remaster komt deze week op Steam
5