Review in progress
cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is traditioneel en retro-futuristisch

Breindans of brain-drain?

Geschreven door Harry Hol op
Cyberpunk 2077 is een enorme game. Te groot om doorheen te razen en even snel te beoordelen. Toch willen we bezoekers niet helemaal zonder Cyberpunk-info laten zitten. Daarom is er vandaag nog geen definitieve review, maar een ‘review in progress'.

Sinds de aankondiging in 2012 is Cyberpunk 2077 voor veel mensen op hun ‘must-play’ lijstje terechtgekomen. Een spel van de makers van The Witcher, in een heel nieuw universum in een enorme futuristische spelwereld: het zag er allemaal enorm veelbelovend uit. Maar het spel is niet zonder controverses. Of beter gezegd, de marketing van Cyberpunk 2077 zorgde helaas regelmatig voor een vieze bijsmaak. Transfobe ‘grapjes’ zorgden ervoor dat er veel negatief over de game gepraat werd, en dat een bepaalde groep fans het gevoel had dat ze het voor ‘hun’ bedrijf op moesten nemen om Cyberpunk 2077 ‘te beschermen’ tegen mensen die deze ‘humor’ schadelijk en respectloos vonden. En dat soort giftige stammenstrijd (ten koste van een groep mensen die toch al heel kwetsbaar is) maakt het er niet makkelijk op om het enthousiasme voor een gewilde titel levend te houden.

Het is vooral heel jammer dat dit allemaal gebeurde, want bij het opstarten van de game is het duidelijk dat we op nieuw in een bijzondere en aantrekkelijke game stappen. Een game vol verrassingen en schoonheid, vol bruut geweld, seks, relaties, verraad en nog meer bruut geweld. En dat alles in een wereld waarin technologie alles overheerst, lichaamsdelen makkelijker te vervangen zijn dan de videokaart in je pc en bedrijven de macht hebben. Het is, kortgezegd, cyberpunk. Dat genre - waar ik in 2012 al uitgebreid over schreef - komt absoluut tot zijn recht, op een heel eigen manier.

cyberpunk 2077

Kleurrijk

Een van de kritieken die sommige cyberpunkgenrepuristen hadden, was dat de wereld er te kleurrijk en ‘vrolijk’ uit zou zien. Want voor veel mensen staat cyberpunk gelijk aan de noir-sfeer van Bladerunner of, als je oud en nerdy bent zoals ik, de Max Headroom tv-serie. Dan is de opening van het spel als van het Nomad-levenspad, midden in een zonovergoten woestijn, toch wel het grootst mogelijke contrast met de verwachtingen. Maar al snel bereik je de gigantische futuristische stad, waar je je eerste appartement betrekt, een auto hebt en je eerste missies in de wereld voltooit.

Die wereld ziet er fenomenaal uit, vooral op de hoogst mogelijke grafische instellingen. Met een Nvdia RTX 2070 draait het in 1080p als een zonnetje op ‘Ultra Ray Racing’ (met hooguit hier en daar een klein stottertje) en dwaal je door een tegelijk kleurige en sombere stad die uit zijn voegen barst van de bijzonderheden. Elk tafereel, of het nu een vieze steeg, een garage of een luxe appartement is, zit zo vol details en ziet er zo doorleefd uit dat je gelooft dat het echte plekken zijn en geen game-levels. In ray-trace-modus komen daar reflecties in plassen water en ander formidabel visueel vuurwerk bij, die je ogen vaak genoeg foppen om te denken dat je naar foto’s kijkt in plaats van een spelletje. Behalve als je op straat loopt.

Elk tafereel, of het nu een vieze steeg, een garage of een luxe appartement is, zit zo vol details en ziet er zo doorleefd uit dat je gelooft dat het echte plekken zijn en geen game-levels.
cyberpunk 2077

Stomme voetgangers

Niet dat de straten zelf teleurstellen, maar de stadsbewoners helaas des te meer. Er is al het een en ander gezegd over hoeveel voetgangers en ander verkeer de levendige wereld bevolken. De straten zijn gevuld met computergestuurde mensen die zich helaas ook enorm ‘computergestuurd’ gedragen. Er is namelijk iets goed mis met hun animaties en gedrag. Ze zien er niet uit alsof het echte mensen zijn, op weg naar hun dagelijkse dingen, maar alsof er een grotendeels vreedzaam zombieleger rondbanjert dat niet of nauwelijks reageert op de omgeving. Het is allemaal niet bijster veel beter dan de polygonale figuranten die Liberty City in Grand Theft Auto 3 bevolkten. Natuurlijk, ze zijn gedetailleerder en talrijker, maar ze zijn niet meer dan achtergrondvulling. En ze zijn soms behoorlijk irritant.

Op een gegeven moment werd van mij verwacht dat ik in mijn auto stapte en naar een andere plek in de stad zou rijden. De zombiebevolking stroomde om mij heen en schuifelde voor en achter mijn auto langs. Ik kon dus niet weg zonder iemand te raken. Door een klein beetje gas te geven hoopte ik dat ze uit de weg zouden springen. Maar nee, ze bleven gewoon staan of tergend langzaam in de weg lopen. Op het moment dat de bumper van mijn auto héél zachtjes een van de voetgangers aanraakte, viel deze krijsend op de grond in een schwalbe waar Luis Suárez zich voor zou schamen. Dat resulteerde ook nog in een ‘wanted status’, waardoor de politie opeens achter me aan kwam.

Dit moment was vooral ongemakkelijk omdat het (opnieuw) leek te stammen uit een oude GTA-game, terwijl Cyberpunk 2077 heel erg géén GTA-game is. Het is niet de bedoeling dat je als een dolle door de stad raust en oude dametjes omver rijdt. Je bent een hacker/samoerai/gunslinger die met vaardigheden, tech en charme probeert om gevoelige problemen op te lossen.

cyberpunk 2077

Niet vergeten

Dat deel van de game is gelukkig een stuk beter dan dat stomme voetvolk op straat. Dialogen zijn geloofwaardig (en soms ondoorgrondelijk door alle fictieve straattaal) en geweldig geacteerd. De eerste missies laten zien dat het vechten, schieten en sluipen gewoon heel goed voelen. Ook maak je kennis met de eerste ‘brain dances’, een spelmechaniek die best wel een beetje boel gejat is van de Dontnod-game Remember Me. Bij een brain dance stappen spelers in vooraf opgenomen herinneringen van een personage en kun je door vooruit en achteruit te spoelen allerlei details ontdekken. Dankzij diverse filters (geluid, hitte en visueel) zoek je bijvoorbeeld waar bepaalde apparatuur verborgen is, of wie de dader is van een moord. Brain Dances zijn een soort mini-avonturenspellen in de game die een welkome afwisseling vormen.

Dat brain dance geen origineel idee is, is ook wel een beetje symptomatisch voor het gevoel dat me na de eerste tien, vijftien uur van Cyberpunk 2077 bekruipt. Het is in veel opzichten een extreem traditioneel rollenspel met een inventaris, upgradepunten, uitbreidingsmogelijkheden, kleding, statistieken, vechten en sluipen. Wie verwacht dat Cyberpunk 2077 een levensveranderende next-gen ervaring is die het genre op zijn kop zet moet zijn verwachtingen bijstellen.

In feite zien we in Cyberpunk 2077 dezelfde visie als in The Witcher 3, dat ook spelmechanisch gezien niet echt revolutionair was. De progressie van het genre zit hem in de verhalen die het spel vertelt en de wereld waar je in ‘woont’. Of Cyberpunk 2077 echt als een tweede virtueel thuis gaat voelen, weet ik nog niet. De eerste tien uur van de game voelt nog zo sterk als een tutorial, en is zo lineair dat het nog niet echt overkomt als ‘mijn’ wereld. Dat die vrijheid en openheid wel gaan komen, daar heb ik gelukkig nog veel vertrouwen in. Want alle mierenneuken ten spijt is het duidelijk dat dit een gigantische diepe game is. Het voelt op dit moment alsof ik nog door de deur naar binnen kijk. De grote vraag is dus of ik straks ook echt naar binnen mag.

Cyberpunk 2077 verschijnt op 10 december voor PlayStation 4, Xbox One, Stadia en pc. Voor dit artikel hebben wij de pc-versie getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

Scott Pilgrim vs. The World-game komt in januari uit GTA Online krijgt nachtclub met live optredens onder casino
72

Reacties op: Cyberpunk 2077 is traditioneel en retro-futuristisch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    alex201

    • 7 december 2020 18:10
    Wel even een lekkere 43gb day one patch van wat ik online heb gezien, maar wat heb ik zin in dit spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 7 december 2020 18:12
    Zou mooi zijn als er hier uiteindelijk mods voor mogen gaan komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 7 december 2020 18:22
    Toch al vrij veel reviews die zeggen dat dit eigenlijk gewoon een game is die de beste elementen van andere open world games pakt en ze maar op 1 hoop gooit. En jammer van de bugs maarja, kerst komt eraan en dan moet ie in de winkels liggen. Dat het niet als een next-gen game zou voelen was trouwens ook te verwachten, want dat is het gewoon immers niet. Als je dat wilt moet je wachten totdat ontwikkelaars de PS4 en XB1 achter zich laten en bijvoorbeeld een SSD onderdeel maken van de minimale benodigde specificaties op de PC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 7 december 2020 21:24
    @poklaan Die SSD gaat echt niet zo veel revolutionairs brengen.
    Anderzijds, zijn de "bugs", ofwel de voetgangers die in de weg lopen, waarschijnlijk een designkeuze om de processor te ontlasten.
    Veel voetvolk met veel intelligentie gaat namelijk geen enkel systeem trekken, zolang de graphics revolutionair zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LordLuc

    • 7 december 2020 18:45
    Jammer dat de A.I. achterblijft. In zoveel games tegenwoordig. Iedereen focused maar op de graphics. In techdemos ook. Er is nooit eens een filmpje met revolutionaire nieuwe A.I.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 7 december 2020 21:24
    @LordLuc Ja, dan moet je inleveren op graphics.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 7 december 2020 18:47
    Jammer dat de review (in progress) weer moet beginnen met de inname van een politiek maatschappelijk standpunt en dat de reviewer ook duidelijk toegeeft dat hij de game is ingegaan met een bevooroordeelde mening.
    Volgens mij is de wereld van Cyberpunk een fictieve wereld en in een fictieve wereld bepaald de ontwikkelaar zelf welke standpunten er worden ingenomen in deze wereld. De wereld van Cyberpunk is niet dezelfde wereld als die waar wij in leven dus maak ook geen vergelijkingen met onze wereld. Het is een fantasie wereld, en in een fantasiewereld is alles geoorloofd, dus ook transfobe, homofobe of wat voor grappen dan ook over minderheidsgroepen.
    Staan deze grappen jou niet aan, dan speel je toch niet, Simpel.
    Vreselijk dat iemand die zo bevooroordeeld is een review mag schrijven voor zon grote release.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 7 december 2020 18:59
    @Mmo-veteran
    Om jouw comment samen te vatten: jij vindt dus dat homofobie etc. een plaats hebben binnen fictieve werken. Duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 7 december 2020 19:06
    Ja zeker want ook die gedachtegangen moeten worden blootgelegd zodat we ervan kunnen leren, staat het je niet aan, dan speel je niet toch. Ook prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 7 december 2020 19:12
    @poklaan Ze zouden een plaats moeten kunnen hebben, in een fantasiewereld. Dat is wat anders. Waarom moet dit langetenenpunt altijd worden getoetst aan het echte leven? Als je in COD een paar honderd man afknalt, wordt dat toch ook niet naast het echte leven gelegd? Wil je ook alle ooit geschreven fictieve romans en uitgebrachte films (of die nog worden gemaakt) waarin personages homofobe teksten uitspreken verbieden of herschrijven?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 7 december 2020 20:02
    @poklaan Heb jij ook een klaag tweet gestuurd naar de regisseur van Django Unchained omdat je racisme niet vindt kunnen? Of besef je misschien dan toch dat asociaal en onacceptabel gedrag een plaats kan hebben in een film/game/boek als het van belang is in de context van het verhaal?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 8 december 2020 16:37
    @poklaan Je kunt het ook andersom zien. Vind jij dat realiteit verdoezeld moet worden in een fantasiewereld omdat een groep mensen zich aangesproken voelt? Het is altijd zo typisch hoe commentaar op grappen over vaak dezelfde groepen niet kan, maar dat bij andere groepen wel gewoon gedaan wordt zonder dat er een hond van wakker ligt. Stereotypering, generalisatie en racisme, hoe vervelend of negatief het ook is bestaat nou eenmaal. Het in een game bouwen hiervan heeft niets te maken met respect or het gebrek eraan. Niet alles hoeft representatief (of relevant) te zijn voor de echte wereld.

    Ik kan me ook gigantisch ergeren aan het SJW niveau op gamer.nl soms, maar ik lees er maar gewoon doorheen. Als het bij het verhaal zit, dan accepteer ik dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Keesje_NLNL

    • 8 december 2020 22:35
    @geeMc In een game moet plaats zijn voor alle opvattingen; het probleem zit hem erin wat je ermee doét. Agent schreef logischerwijs dat je in COD vele bots kan afschieten. De nuance is wel dat dat vijanden/tegenstanders zijn in de game. Ik weet niet hoe het zit met Cyberpunk maar wat we wel weten dat het spel door een Poolse ontwikkelaar is gemaakt en Polen nu absoluut onbeschaafd en dictatoriaal omgaat met rechten van minderheden. Dat staat als een paal boven water. In wil niet de overduidelijke suggestie krijgen van de makers van Cyberpunk dat racisme, homofobie, vrouwenhaat en haat in het algemeen tegen andersdenkenden 'oké' is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 9 december 2020 13:19
    @Keesje_NLNL ik herhaal; niet alles hoeft representatief (of relevant) te zijn voor de echte wereld. Wat jij in feite nu zegt, is dat als de game door een amerikaanse developer - waar de SJW cultuur erg actief is - gemaakt zou zijn, het allemaal maar koek en ei zou zijn. Hou nou eens op met overal iets achter te zoeken. Koop de game of juist niet als het je tegenstaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 7 december 2020 19:14
    @Mmo-veteran In mijn ogen is dat een verkeerde gedachte. Ja, een fictieve wereld biedt meer vrijheid en is uitgerekend daarom een manier om iets te zeggen over de realiteit. Je kunt dan niet zeggen het is fictie, dus als het je niet aanstaat vanuit ons non-fictie perspectief, moet je het maar niet consumeren. Dat is zonde. Zo kun je nooit een discussie aangaan of iemand iets bijbrengen met een fictief verhaal, terwijl het zulke mooie manieren zijn omdat wel te doen. Cliché-voorbeelden zijn George Orwells-boeken Animal Farm en 1984. Als ik jouw mening was toegedaan, zijn dat respectievelijk boeken over een boerderij met slechte leefomstandigheden en een soort dystopische Romeo & Julia, maar moet ik daar verder niets mee doen. Ik kan er dus niet van vinden dat er in beide verhalen een afschrikwekkende wereld wordt geschapen waarmee Orwell ons wil waarschuwen. Het is fictie, dus waarom maak ik me er druk om: dat klopt niet.

    Toevoeging: je moet dus niet wegkijken of zeggen, niet spelen, maar doe er juist wat mee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 7 december 2020 19:24
    @Mmo-veteran Ten eerste; deze game mag dan z'n eigen wereld hebben, de game zelf bestaat niet in een vacuüm. Dus nee, niet alles is zomaar geoorloofd. Zou je hetzelfde zeggen als de game (ik noem maar wat extreems) kinderporno verheerlijkt? Ten tweede: jouw logica kan ik net zo goed terugkaatsen. Staat het je niet aan dat een game kritiek krijgt? Lees dan geen reviews en/of opiniestukken. Lekker makkelijk denken zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 7 december 2020 19:25
    @DevTrunks Je denkt te klein DevTrunks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 7 december 2020 20:21
    @Mmo-veteran Leg uit…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 7 december 2020 21:47
    @DevTrunks Wat is de context van de kinderporno? Wordt het in de game absoluut bestraft door het verhaal en worden de perso(o)n(en) die erachter zitten gearresteerd? Dan kan het in een game. Wordt het verheerlijkt en geëxcuseerd? Dan natuurlijk niet.

    Hoewel kinderporno een walgelijk onderwerp is (en totaal niet van toepassing in deze discussie), is er zeker een context en situatie te bedenken waarin het goed gebruikt kan worden.

    We kunnen niet in een maatschappij leven waarin we al het slechte maar onder banken of stoelen stoppen. Gruwelijkheden zoals kinderporno, en discriminatie gebaseerd op seksuele voorkeur is nu eenmaal een facet van ons bestaan. En al deze facetten hebben het recht om terug te komen in verhalen, om ons eraan te herinneren dat ze niet okay zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 7 december 2020 19:33
    @Mmo-veteran Eeeeen daar gaan we weer…Pfff.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.