Met de première van King of Games hebben kids die van games houden een goede reden om samen met hun ouders het theater op te zoeken. Zoveel werd duidelijk in Rotterdam, waar we de voorstelling bezochten. Dit is dan ook waar regisseur Pieter Athmer erg op hoopt. ‘Kom ‘ns van die bank af’, riep hij onlangs op deze site. Om maar te zeggen: King of Games is een origineel uitje voor de familie. Een voorstelling die het waard is om een zondagmiddag luieren voor over te slaan.

Sterke soundtrack

De voorstelling trapt af met de klassieke Legend of Zelda-soundtrack, die dankzij de herkenbaarheid en de fantastische compositie een uitstekende intro vormt voor vrijwel ieder verhaal. Het is muziek die sowieso al een genot is om uit de speakers van de televisie te horen komen, maar het mooie van King of Games is dat dezelfde compositie nu door het complete Rotterdams Philharmonisch Orkest gespeeld wordt. Het zet onmiddellijk de toon en brengt de magie van games perfect over op het publiek.

Vervolgens is het toneel voor acteur Boy Ooteman, die als hoofdrolspeler Jim het verhaal voortstuwt en daarbij dwars door het orkest en de zaal raast, hiermee ontzettend veel energie opwekkend onder het publiek. Als mix tussen de arrogante ‘King of Games’ en een soort levensechte Super Mario rent en springt hij van de ene naar de andere kant van de zaal om op zoek te gaan naar een sleutel. Een sleutel om een deur te openen, die leidt naar een magisch blauw elixer, dat vervolgens een prinses moet opdrinken en daarmee het gehele orkest redt. Yes, de invloed van games is ontegenzeggelijk aanwezig.

Dit is ook meteen een van de sterkste punten van de theatershow. Behalve de prachtig uitgevoerde herkenbare muziek van games als Angry Birds, Tetris, Pacman en Super Mario Bros. zijn er ook veel details in het verhaal verwerkt die kinderen en ouders onmiddellijk aan games doen denken. Van grappen over controllers tot aan muziek die een succesvol afgeronde of mislukte opdracht signaleren. De show ademt games.

Springen en schreeuwen

Een ander sterk punt is de interactiviteit die de voorstelling meebrengt. De zaal moet meerdere malen opstaan om simpele opdrachten uit te voeren zoals ritmisch klappen en stampen. Ook worden er een aantal vragen het publiek ingegooid en biedt het verhaal genoeg openingen voor kinderen om hun suggesties luidkeels de zaal in te schreeuwen. Hoewel het voor de ouders misschien wat ongemakkelijk is, zijn dit de mooiste momenten voor de kinderen die werkelijk als minigranaten een orkaan van geluid weten te produceren zodra ze de kans krijgen.

Hoewel de interactiviteit die games zelf bieden hiermee mooi wordt overgebracht, liggen hier wellicht de meeste kansen om in de toekomst meer uit te halen. Het gevoel daadwerkelijk invloed te hebben op het verhaal is een van de kernpunten van interactief vermaak. King of Games weet hier enkele leuke oplossingen voor te verzinnen, maar dat hier ongetwijfeld nog veel meer potentie in zit is duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan verschillende manieren waarop smartphones en tablets ingezet kunnen worden. Het is toekomstmuziek, waar het jonge publiek van King of Games zo te zien en horen maling aan heeft: het springt en schreeuwt rustig verder.

Goede combinatie

Tussen al deze chaos zou je de prachtige muziek bijna vergeten. Dat muziek en spel perfect samengaan is duidelijk. Al decennia worden we verwend met prachtige soundtracks die de vele avonturen die we aangaan in de vele spelwerelden ondersteunen. Games naar de wereld van theater brengen blijkt echter ook goed uit te pakken. Hoewel het nog een uitdaging is om te zoeken naar de juiste vormen van interactiviteit, bieden de verhalen, clichés en personages die games ons bieden genoeg voer voor een interessante voorstelling. Het thema games werkt zeker voor een jong publiek uitstekend als verbinding naar het wellicht als wat saai geziene theater.

Interessant is dus om te zien of er meer concepten kunnen worden verzonnen waarbij games niet alleen de filmwereld betreden, maar ook het theater. King of Games weet zich in ieder geval te onderscheiden door niet alleen een leuke show voor kinderen neer te zetten, maar ook door oudere generaties weg te blazen met fantastische muziek. Regisseur Pieter Athmer geeft wellicht het beste antwoord op de vraag waarom we King of Games moeten bezoeken: “Wat er speciaal aan is, is dat er een gigantisch groot orkest live gamemuziek speelt. En dat is supervet.”

King of Games is hiermee een ideaal uitje voor de familie. Kinderen vinden plezier in de interactiviteit, het verhaal en het enthousiaste spel, terwijl ouders ongetwijfeld van de prachtige muziek van het orkest zullen genieten.

Bezoek King of Games:
Residentie Orkest o.l.v. dirigent Gregory Charette (Den Haag, Anton Phillipszaal, 26 maart 12.00 uur, 30 maart 11.00 uur & 14.00 uur)