Reportage

Nederlandse indies van de toekomst op Indigo 2015

Zon, samenwerking, boogschieten en kikkers

Geschreven door Erwin Vogelaar op
In Vredenburg Tivoli stonden afgelopen dagen weer de bekende witte arcadekasten opgesteld, met een scherm aan de voorkant voor de speler en een scherm aan de achterkant voor de toeschouwer. Het was weer tijd voor Indigo, het jaarlijkse evenement waar Nederlandse indie-ontwikkelaars hun nieuwste games laten zien.

Hoewel al verschenen titels zoals The Flock, Zenzizenzic, Jumpy Wall en Luckslinger ook aanwezig waren, bestond het grootste gedeelte van het aanbod uit games die nog niet af zijn. Sterker nog: meerdere games waren nog maar net in ontwikkeling. Indigo is namelijk niet alleen leuk voor de bezoeker die gratis kan proeven van de nieuwste games uit ons land, maar voornamelijk ook een mooi moment voor de makers om feedback te verzamelen.

Vorig jaar vond Indigo voor het eerst plaats in het nieuwe Tivoli Vredenburg, in een donkere zaal bovenin het gebouw. Dit jaar waren de ruim dertig games verspreid over meerdere verdiepingen. Het begon al in de hal bij de hoofdingang en liep via roltrappen meerdere etages omhoog. Dit zorgde voor wat meer beweging in de expo. Een nadeel van deze opstelling was dat we door de zon soms onszelf beter in de reflectie van de glimmende schermen zagen dan de games.

Zonnige adventuregames

Dit was bijvoorbeeld lastig bij een game als POKU van Kalopsia Games. Het is een traditionele point-and-click adventure met een twist, want de camera kan volledig gedraaid worden. Dat klinkt niet baanbrekend voor een game in 2015, maar voor een adventure werkt die extra dimensie goed. Door de camera voorzichtig in een kleine ruimte te draaien zie je bijvoorbeeld een kast die je voorheen niet zag. Dit zorgt ervoor dat je de omgeving gaat ontdekken en beetje bij beetje meer voorwerpen vindt. Het stukje dat wij speelden vond echter plaatst in een donker kamertje, terwijl er buiten een storm woedde. Met de zon op het scherm is het dan lastig om de kleine voorwerpen te vinden. 

Maar de overige games op Indigo waren zo kleurrijk en helder dat de zon geen roet in het eten kon gooien. Neem bijvoorbeeld adventure Herald van Wispfire. Hoewel in de speelbare demo vooral veel gelezen moest worden en dat niet ideaal is op een drukke expo, wist de game indruk te maken door de unieke stijl. Dit, gecombineerd met een verhaal dat gaat over onder andere ras en religie in de negentiende eeuw, maakt het een game om in de gaten te houden.

Alternatieve besturing

Als de zon toch te veel werd, konden bezoekers zich verstoppen achter een Gear VR-bril met het prototype Virtual Archery van VR Concepting. De makers willen virtual reality combineren met fysieke objecten; in dit geval een boog die de speler hanteert alsof het een echte boog is. Met vier hoge camera’s wordt elke beweging van de boog vertaald naar de VR-wereld. Je moet een juiste houding aannemen, de pees naar achteren trekken, richten en schieten. Het voordeel is dat je dus kunt boogschieten in het midden van een ruimte vol mensen zonder dat omstaanders een risico lopen. Virtual Archery is gemaakt voor pretparken en evenementen en geeft een andere dimensie aan virtual reality.

Het was niet de enige game met een alternatieve besturing. Op de overloop tussen de begane grond en de eerste verdieping stond Vici Games met Windtales. Het enige dat je voor deze game nodig hebt is een microfoon om in te blazen, waarna het personage op het scherm omhoog zweeft of andere opdrachten uitvoert. Het is een serious game die gemaakt is om longpatiënten te helpen met ademhalingsoefeningen. Deze oefeningen moeten patiënten sowieso dagelijks uitvoeren, maar met deze game wordt het visueel gemaakt.

De man die ons de game liet zien heeft zelf een dochtertje met longproblemen, wat hem motiveerde om andere longpatiënten te helpen. De game doet tijdens het spelen tevens metingen over de longfunctie van de gebruiker, waardoor de dokter kan zien hoe het gaat en eventueel een longontsteking kan zien aankomen. Dit is voor bepaalde patiënten van levensbelang, want een longontsteking kan voor hen definitief zijn. 

Samenwerking

Ook mooi was het om te zien dat de nieuwe generatie ontwikkelaars zich alweer aandient. Twee broers, van 13 en 15 jaar, werken onder de naam Larry’s Production na school aan hun Larry’s Island. De jongere broer doet de 3d-modeling, terwijl de ander programmeert. Het is een game waarin je minions op een eiland bijvoorbeeld de opdracht geeft om hout te hakken of een gebouw te bouwen. Door nieuwe eilanden te ontdekken kom je steeds verder in de wereld. De jongens proberen nog uit wat werkt, maar voor een vroeg stadium was Larry’s Island al prima speelbaar. Met de stapel feedback die ze op Indigo hebben verzameld kunnen ze samen ongetwijfeld weer met nieuwe energie aan de slag.

Samenwerken moet ook in het interessante RITE of Ilk van Turtleneck Studios. Met een roze en en geel mannetje ontdek je in deze game een wereld. Omdat een soort touw het ene met het andere mannetje verbindt, moet je samenwerken om obstakels te overkomen en puzzels op te lossen. Het is zo’n game waarna we bij het eindscherm van de demo vooral door wilden spelen. We willen zien wat de wereld verder te bieden heeft en dat is een goed teken. 

Nog eventjes

Met het enorme aanbod aan titels konden we niet overal lang blijven staan, maar soms is het lastig weg te stappen, zoals bij Chalo Chalo van Sparpweed. Deze game kan met acht personen tegelijk gespeeld worden. Iedereen is een gekleurd stipje op het scherm en moet van links naar rechts bewegen. Het veld is opgebouwd uit verschillende kleuren, elk met andere eigenschappen. Op groen beweeg je bijvoorbeeld extra snel, terwijl zwart je weer afremt. Welke route neem je? De opties om andere spelers dwars te zitten maakt het helemaal af.

Maar ook Tic-Toc-Tower van Sneaky Mammoth is verslavend. In deze game loop je met vier spelers door 200 levels, terwijl je per level tien seconden hebt om de deur te bereiken. De eerste speler bij de uitgang krijgt een punt, waarna iedereen naar het volgende level gestuurd wordt en de timer weer op tien seconden staat. Of Box Friends van Aran & Ruben, waarin je eigenlijk niets meer doet dan met aandoenlijke diertjes spelen. Voor we er erg in hadden stonden we minuten lang met de tong van een kikker te slepen, gewoon omdat het kan. Is dit stiekem Frog Fractions 2? Het zou ons niets verbazen.

Games, games, games

De verscheidenheid aan ervaringen in het aanbod van games op Indigo is fijn om te zien. Van geometrische puzzels in Engare en spraakoefeningen in Kosmos Klikker tot samen monsters hakken in Rogues With Benefits. Het ene moment waren we een balletje in een pinballmachine met KABOUNCE! en vervolgens een astronaut met een missie op de maan in Deliver Us The Moon. Veel van deze games zitten nog in een dusdanig vroege fase van de ontwikkeling dat er nog geen peil op de trekken is of het wat wordt. Toch maakt Indigo duidelijk dat er weer een hoop creativiteit en diversiteit in de indieproducties van de Nederlandse game-industrie zit. We hoeven ons de komende jaren niet te vervelen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Componist Mirror’s Edge keert terug voor nieuw deel Super Smash Bros.-dlc brengt nieuwe arena's en kostuums
1

Reacties op: Nederlandse indies van de toekomst op Indigo 2015

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 2 oktober 2015 09:58
    Top, Nederland doet het goed!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.