Indievelopment 2013 - Neerlands eigen mini-GDC | Gamer.nl

Indievelopment 2013 - Neerlands eigen mini-GDC | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Vorig jaar organiseerde de Utrechtse studentenclub DGDARC voor het eerst het Indievelopment-festival. Het was een aardige bijeenkomst met intere ante sprekers, zoals je hier terug kunt lezen. De organisatie heeft gebruikgemaakt van deze ervaring en de tweede editie is groter en profe ioneler dan eerst. Daarboven op is een open competitie gekomen voor studenten: de Indievelopment Awards.

Scheur uit je broek

De ceremoniemeester is Rami Ismail, die nog diezelfde ochtend is ingevlogen uit Berlijn. Sinds de ontzettend succesvolle lancering van Ridiculous Fishing, heeft de bebaarde helft van Vlambeer nog geen dag rust gehad. Na weken aan interviews, honderden e-mails, uren vliegen naar festivals en met nogmaals een kloon geconfronteerd te zijn, ziet hij d’r nog even positief en spraakzaam uit als altijd. Zelfs het feit dat z’n broek scheurde op het vliegveld stopt hem niet. Nieuwe kopen, trein pakken en het podium op, tekst improviseren, podium af, JW mailen over Luftrausers en doorkletsen met alle aanwezigen. Zijn bagage ligt nog ergens in Berlijn.

Ismails tip aan de aanwezige studenten: doe hetzelfde en ga alle festivals af. Na hem volgen de sprekers Jasper Byne, Jeroen D. Stout, Tom Betts, Robin Hunicke & Austin Wintory en Chris Avellone. De eerste sprekers zijn wat lastig om te volgen, omdat de organisatie door de overkoepelende organisatie gedwongen werd om het praatje via koptelefoons uit te zenden. Hierdoor zaten de eerste sprekers met een zwijgzaam starend publiek, wat de interactiviteit nogal onderuithaalde. De Brit Jasper Byrne (Lone Survivor) sprak over zijn artwork en Jeroen Stout (Dinner Date) over het vertellen van verhalen.

25 Regels voor Kickstarter

Vervolgens kwam een van de mannen achter het steampunk Kickstarter-succes Sir, You Are Being Hunted naar voren. De op-en-top Britse Tom Betts sprak over de humoristische valkuilen van willekeurig gegenereerde omgevingen en de soms doordraaiende kunstmatige intelligentie, iets waar we dieper op ingaan in dit interview. Daarna schoven Austin Wintory & Robin Hunicke achter de microfoons, respectievelijk de componist en de producente van PlayStation 3-hit Journey. Ze vertelden openlijk over de veel te trage ontwikkeling van de muzikale game en lieten vallen dat Sony op een zeker moment zelfs Wintory’s budget voor het orkest wilde ontnemen. Eline vertelt uitgebreider over hun praatje.

De belangrijkste spreker van de dag was Chris Avellone van Obsidian Entertainment. Deze RPG-veteraan staat bekend als de succesvolste man op Kickstarter, met drie games in de top 10 (Wasteland 2, Project Eternity, Torment). Hij gaf werkelijk een waslijst aan tips voor alle aanwezigen over het opzetten van een goede Kickstarter. Om er een paar uit te plukken:

- Tip nr. 5: Nodig je held uit om je Kickstarter-initiatief zijn of haar zegen te geven. Volgens Avellone zijn beroemdheden veel gewilliger om je te helpen dan veel mensen denken. Vraag van te voren of ze eens naar je concept willen kijken en als ze het boeiend vinden, zijn ze nooit te beroerd om hun naam eraan te verbinden.

- Tip nr. 8: Bouw van te voren al aandacht op voor je project, want een Kickstarter loopt uiteindelijk slechts 30 dagen. Je kunt ook mysterieuze aankondigingen gebruiken, maar volgens Avellone kan dit mis gaan: door de geheimzinnige hints voor Project Eternity dachten mensen dat Obsidian met een vierde Dungeon Siege zouden komen.

- Tip nr. 12: Maak van je video het pronkstuk. Spreek met pa ie, laat gameplay of voorbeelden zien en gebruik humor. Laat dat laatste door een ander controleren want helaas is niet iedereen grappig, schertst de Amerikaan.

- Tip nr. 16: Laat de tekst checken door grammar Nazi’s.

Prijzenslag

Ter afsluiting werd de Indievelopment Award uitgereikt, een prijs voor de beste studentengame. Gamer.nl zat in de jury, samen met enkele vakgenoten uit de industrie. Omdat er verder geen regels aan de inzendingen verbonden waren, verschilden de spellen als dag en nacht. Zoals een spel tu en waarbij je moest gooien met je mobiele telefoon (Catchy, dat we aan niemand met een gezond verstand willen aanraden om overduidelijke redenen!) of de uitdagende vingervlugheidstesters  Palpito en .

De spellen in de Top 3 zorgden onder de juryleden ook nog voor heel wat strijd. De nummer drie, steampunk arcade flightsim Offworld, vond iedereen er erg mooi en origineel uitzien, maar we hadden twijfels over houdbaarheid van de gameplay. Nummer twee Rho, een 3D-platformer met Geist-achtige overnametechnieken, vonden wij nog te vroeg in de ontwikkeling om helemaal goed te beoordelen. Maar onze collega van Control Magazine stond al te stuiteren van de mogelijkheden, dus die mocht de tweede plaats uitreiken. Over de nummer één waren we het echter allemaal eens (op onze gewaardeerde collega na dan); ATUM. Deze Inception-achtige game van studenten uit Breda vonden we zo tof, dat we hem een aparte Doe Het Zelf Maar-feature geven op de site.

Wordt vervolgd?

Of Indievelopment in 2014 terugkeert is nog maar de vraag. Het subsidieplatform dat het mogelijk maakt houdt ermee op. We hopen dat er een oplo ing komt, want dit is natuurlijk een prachtige gelegenheid voor iedereen, dus ook onze lezers, om mensen uit de industrie te ontmoeten zonder de halve wereld af te reizen.

Foto's: Marlisa Simonis


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou