Elke Gamelab heeft zijn eigen thema waar de sprekers op worden uitgekozen. Ditmaal was dat 2D versus 3D. Interessante materie die wederom niet leidde tot de gewenste discussies. Sprekers kregen een aantal minuten die ten volste benut werden om hun zegje te doen, waarna slechts één of twee vragen vanuit het publiek beantwoord konden worden. Dat is zonde, want Gamelab zou juist het grootste discussieplatform voor studenten gamedesign en spelontwikkelaars moeten zijn. Ook woensdagavond waren er vier sprekers: Richard Boeser van Sparpweed, Martin de Ronde van OneBigGame, Chris van der Linde van streamservice Kalydo, en Pjotr van Schothorst van VSTEP.

Schepensimulator

Van Schothorst werkt bij een spelontwikkelaar die zich concentreert op serious gaming, bijvoorbeeld op het gebied van schepen- of brandweersimulatoren. Hij toonde beelden van Ship Simulator Extremes, waarin onder andere missies van Greenpeace nagespeeld kunnen worden. Geheel buiten het thema om legde Van Schothorst de vijftien stappen uit die VSTEP volgt als het gaat om leveldesign. Zo worden er miljoenen foto’s gemaakt, die daarna in 3D gemodelleerd worden. Vervolgens trekken ze de kustlijn van een gebied over, voegen hoogtekaarten van Google Earth toe, werken details uit en voegen ten slotte zoveel mogelijk textures toe. Hoe meer dezelfde textures, hoe lichter zo’n spel wordt.

Organisator Carla Hoekendijk gaf na afloop van het evenement aan dat het nog altijd “zoeken is naar een goede indeling en een sterk verloop van de avond”. De presentatie van Van Schothorst is tekenend, in die zin dat hij werd ingezet als inleiding voor de andere sprekers. Alhoewel het best eens interessant is om te zien hoe een game wordt opgebouwd, voelde het enigszins misplaatst binnen het thema. Heel anders was dat met Richard Boeser van Sparpweed. Zijn studio werkt op dit moment aan de game Ibb en Obb. Dat is een 2D-platformer waarin zwaartekracht een cruciale rol speelt in de puzzels. Boeser zette 2D tegen 3D af. Sommige formuleringen waren kort door de bocht, maar dat had ook wel z’n charme.

Is 2D beter dan 3D?

“Waarom werkt 3D beter?”, vroeg Boeser zich hardop af. “Onze wereld is 3D. 3D werkt beter voor realisme, maar realisme is saai.” Hij verraadt daar al zijn voorkeur mee, zou je denken. Welke dimensie vindt hij beter? 2D vindt Boeser een versimpeling van onze werkelijkheid. “Het is toegankelijker, niet saai, dus goed. Het houdt de speler bezig met de dingen die er toe doen, in plaats van zich bezig te houden met randzaken.” Het voorbeeld dat hij daarbij gaf was de 3D-overzetting van Worms. Het strategische onderdeel viel weg, vanwege het gebrek aan overzicht. Het spel is tegelijkertijd ook minder toegankelijker, omdat veel wapens in 3D minder goed te gebruiken zijn. “Alleen de humor bleef overeind.” Opeens verscheen op het scherm achter hem: ‘(Ver)dwalen kan beter in 3D’. Dat is een min- én een pluspunt voor de derde dimensie. Zelda werd gebruikt als voorbeeld. Daar is de overzetting duidelijk wel goed gelukt, omdat de kern niet verloren is gegaan. Boeser gaf als tip mee dat gamedesigners goed moeten nadenken over wat zij met hun game willen – 2D is een dimensie en meestal een zorg minder. Het belangrijkste is om te kijken of de kern van je game er bij past.

De laatste spreker van de avond was Chris van der Linde, van het streaming platform Kalydo. Jammer genoeg betrof een groot deel van zijn presentatie een saai verkooppraatje. Toen hij eenmaal over Kalydo begon, kreeg hij echter weer alle aandacht. Kalydo is een gameplatform dat ‘high end 3D-games’ streamt naar je browser. De getoonde game was Runes of Magic, een volledige 3D-game dat door Kalydo speelbaar wordt via Facebook. We kregen een exclusieve video te zien die eigenlijk voor de E3-pers bedoeld is. Het zag er in elk geval veelbelovend uit. Net als de service op zich, overigens. Van der Linde en zijn ontwikkelteam gelooft heilig in streamservices, zoals OnLive, omdat de populariteit van PC- en consolegames in de afgelopen jaren is teruggelopen. Maar of dit echt de toekomst wordt, moet nog blijken. Sceptici vragen zich af hoe groot het bereik is. En hoe breng je iets aan de man wat nog niet bekend is? Dat zijn de uitdagingen waar Kalydo tegenop moet boksen. Uiteraard biedt de service ook voordelen: games zijn makkelijker te updaten en te publiceren via een uniform platform en de kosten liggen voor zowel producent als consument stukken lager.

Meer potentie

Zoals altijd namen alle sprekers ruim de tijd om over hun eigen bedrijf te vertellen en die zakelijke, soms commerciële praatjes zijn vaak saai. Van Hoekendijk: "Soms is het niet zakelijk genoeg." De insteek van Boeser was de meest boeiende van de avond, ondanks het uitblijven van een echte discussie. Daarnaast hield iedereen zich wederom niet aan het thema, want een echte strijd ontstond er niet. Dat is jammer, want Gamelab heeft meer potentie dan dat het nu laat zien. Presentator Eric Bartelson had in elk geval helemaal aan het begin van de presentatie de spijker op z’n kop geslagen. “Sommige dingen hadden beter 2D kunnen blijven.” Vervolgens trok hij z’n trui omhoog en toonde hij ons zijn T-shirt van Sonic. Dit was overigens de seizoensafsluiter. In september gaat Gamelab z'n derde seizoen van start.