Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Reportage
Final Fantasy 15

Final Fantasy 15: geen game, maar een universum

De immense schaal die Square Enix op FFXV toepast

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Een ontwikkelingsperiode van maar liefst tien jaar, het is eerder uitzondering dan regel. Als PlayStation 3-titel werd Final Fantasy 15 door Square Enix in 2006 aangekondigd als Final Fantasy Versus 13. Na een decennium waarin vele ingrijpende verandering plaatsvonden (naam, regisseur, engines), komt het vijftiende hoofddeel in de serie dan eindelijk deze zomer uit. Afgelopen maand kondigde de ontwikkelaar aan dat er naast de game ook een animeserie, een mobiele game en een full-length cgi-film komt. Final Fantasy 15 belooft niet langer slechts een game te zijn, maar een heel universum.

Bovenstaande is bijna niet voor te stellen en daarom komt het afgelopen maand gehouden Final Fantasy 15 Uncovered-evenement zo onverwachts aan. Je zou vermoeden dat er bij een tienjarige ontwikkeling van enkel een game al genoeg financieel risico ontstaat, aangezien het aantal exemplaren dat je dient te verkopen voor winst met de dag groeit. Toch staat Square Enix vol zelfvertrouwen op het podium van het Shrine Auditorium in downtown Los Angeles en komt het daar met aankondiging na aankondiging. Film- en televisiesterren maken een verschijning, terwijl de YouTube-idolen van Kinda Funny de show aan elkaar praten.

Grote ambities

De volgende dag komt bij een persconferentie aan het licht dat Final Fantasy 15 maar liefst tien miljoen games moet verkopen om succesvol te zijn. Dat is bijna even veel als dat het paradepaardje van de serie, Final Fantasy VII, heeft verkocht in twintig jaar tijd. Met aan het hoofd regisseur Hajime Tabata, wil Square Enix terug naar de iconische status die de ontwikkelaar had in de jaren negentig, toen het jrpg-genre begon te bloeien in het Westen. Daarom is het nieuwste deel van de reeks misschien ook wel de meest toegankelijke. Weg met de turn-based combat en de lineaire structuren.

Dit keer ga je met Prince Noctis en zijn drie vrienden op roadtrip door het land van Eos. Gaandeweg verken je een enorme open wereld en strijd je met behulp van een vernieuwend gevechtssysteem tegen de kwade machten van Niflheim, het keizerrijk dat ooit jouw heersende vader van de troon stootte. Het lijkt de de schaal van The Witcher 3: Wild Hunt te combineren met invloeden uit actietitels van bijvoorbeeld Platinum Games, en dat met de grafische pracht die je gewend bent van de serie. Om mensen dit te laten spelen, wordt er van alles uit de kast gehaald.

Cgi-proloog

De grootste verrassing tijdens het Uncovered-evenement moet wel Kingsglaive: Final Fantasy 15 zijn. Deze geanimeerde speelfilm vertelt het verhaal van King Regis die zijn koninkrijk verdedigt tegen Niflheim, kort nadat Noctis zijn thuishaven heeft verlaten. De film ziet er nog mooier uit dan de cutscenes uit de game en alleen al aan de stemacteurs valt te zien dat Square Enix hiermee groots inzet. Zo horen we Aaron Paul (Breaking Bad) als Nyx Ulric, wachter van de koninklijke garde, en vertolken Sean Bean en Lena Headey (beiden Game of Thrones) de hoofdrollen van King Regis en Lunafreya, de jeugdvriendin van Noctis.

De regie van de film ligt in handen van Takeshi Nozue, die al eerder de cgi-film Final Fantasy 7: Advent Children leidde. Hoewel die film maar een relatief kleine groep aansprak, is het nog altijd een fanfavoriet. Dat in tegenstelling tot The Spirits Within, de Final Fantasy-bioscoopfilm waarmee Square Enix een schrikbarend verlies draaide van negentig miljoen dollar. Inmiddels worden dit soort films voor veel minder geld geproduceerd, dus de kans dat dit wederom gebeurt met Kingsglaive is vrijwel onmogelijk. In het gesprek dat we hadden met regisseur Tabata gaf hij dan ook aan dat het budget van deze film al in een vroeg stadium begroot is.

Fanservice

Aangezien Final Fantasy 15 doorspekt is van Japanse invloeden, is de aankondiging van een animeserie voor de hand liggend, maar de ruim zesduizend fans die in Los Angeles bij elkaar kwamen lieten alsnog een kreet van opwinding horen. De vijf afleveringen tellende prequel portretteert hoe Noctis zijn jeugd doorbracht en hoe zijn band met zijn beste vrienden ontstaat. Alle afleveringen zijn na verloop van tijd kosteloos te kijken op YouTube, wat wederom een gewaagde zet is van Square Enix. Het verdienmodel lijkt nihil en het dient dus enkel als promotiemateriaal. Aan de andere kant wordt het verhaal van de game al op creatieve wijze verspreid zonder je al iets gespeeld hebt, wat ook waardevol kan zijn.

Bij het Uncovered-evenement wordt er tussendoor een speciale Audi R8 gepresenteerd die volledig is voorzien van allerlei Final Fantasy 15-details. De ietwat kitscherige velgen, de bloempatronen en de matzwarte kleur die de auto van Noctis heeft, moeten maar net je smaak zijn. Van de auto is er maar één geproduceerd en wat daarmee gebeurt, is nog onbekend. Het zou zomaar de wagen kunnen zijn die Hajime Tabata op roadtrip neemt als hij eindelijk de ontwikkeling van de game heeft afgerond. Voor die tijd is de Audi in elk geval te zien in Kingsglaive, waarin het personage van Aaron Paul door het koninkrijk scheurt.

Flipper-jrpg

Een toevoeging aan het universum die bij vrijwel iedereen in het Shrine Auditorium in de smaak valt, is de downloadbare minigame Justice Monsters Five. Aan de trailer te zien, lijkt dit het meest op een kruising tussen een flipperkast en een rasechte jrpg. In Final Fantasy 15 spelen de hoofdrolspelers geregeld deze game als ze uitrusten in een herberg of restaurant, wat vervolgens tot een crossmediale ervaring wordt verheven door diezelfde game uit te brengen op iOS, Android en pc. Square Enix noemt het een game die je onderweg speelt, zoals Noctis en zijn vrienden dat ook doen.

Naast deze grote aankondigingen, werden er nog enkele kleinere dingen onthuld. Denk aan een soundtrack van popartiest Florence + The Machine en de Platinum Demo die gratis downloadbaar is. In de demo speel je als een jonge Noctis die een weg baant door een surrealistische droom, om uiteindelijk als de volwassen versie tegen een enorme eindbaas te vechten. Al met al werd er tijdens Final Fantasy 15 Uncovered veel meer aangekondigd dan iedereen durfde te wensen. Of Square Enix het grote publiek nu weer weet aan te spreken, valt nog bezien, maar eerste de stappen om dat te realiseren, zijn in elk geval gezet.

Final Fantasy 15 komt op 30 september uit op de PlayStation 4 en Xbox One.

Door Sander van Dalsum

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Hajime Tabata en Takeshi Nozue over Final Fantasy 15 Creative Assembly onthult extra content voor Total War: Warhammer
8

Reacties op: Final Fantasy 15: geen game, maar een universum

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • tielo

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ik kan er maar niet warm voor lopen. De demo von dik teleurstellend zowel grafisch als qua gameplay en als je zo veel te vertllen heb waarom stop je dat niet lekker in de game ipv al die hoepla er omheen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rashura

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @tielo Mee eens en gigantisch veel content maakt een game soms ook alleen maar eentoniger (zie xenoblade)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @tielo
    Inderdaad, graphics besturing en combat viel allen tegen in de demo. Ik zie ze dan ook niet snel die iconische status nog eens opnieuw bereiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ja dat zei men van Destiny ook. Echt, die bedrijven met hun mooie woorden die ze niet waar kunnen maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @LordLuc Sorry, maar Square heeft met de FF franchise toch echt wel laten zien dat ze een stuk meer in huis hebben dan Bungie met Destiny heeft laten zien. Ik zelf ben ook nog niet 100% overtuigd maar de vergelijking met Destiny is een beetje kort door de bocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Wat mij vooral opvalt is dat de game erg mooi en erg groot is, maar tegelijkertijd zie je niks. Er valt voor wat ik nu gezien heb in ruim 60% van de omgeving waar je je bevind niets te doen. Ik speel geen games om van het uitzicht te kunnen genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jelster

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Over geld wegpleuren gesproken…. Een audi naar aanleiding van een game?

    Autofabrikanten weten echt niet meer waar ze het moeten zoeken.
    Pauperzooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JVSpro

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Jelster Kan je wel zo stellen, maar toch moet ik eerlijk zeggen dat ik het een mooi ding vind om naar te kijken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.