Reload
Prey

Prey (2017) is een ondergewaardeerde parel

Alsnog de moeite van het spelen waard

Geschreven door Michel Musters op
In een wereld vol generieke shooters verdiende het in 2017 verschenen Prey veel meer aandacht en erkenning. Het spel verkocht zover bekend niet bijster goed en had ook geen noemenswaardige marketing om echt op te vallen. Zonde, maar het is nog niet te laat: drie jaar later is het alsnog de moeite waard om deze game op te pakken.

Ook ik liet Prey bij lancering links liggen. Ergens in de jaren erna heb ik het spel dankzij positieve word-of-mouth alsnog voor een prikkie opgepikt, maar uiteindelijk ben ik er een paar weken terug pas mee begonnen. Ik had toch een gaatje over tussen Final Fantasy 7 Remake en het aankomende The Last of Us: Part 2. Al snel had ik spijt van het feit dat ik Prey zo lang had laten liggen.

Prey

Het hete hangijzer binnen de Prey-franchise is Prey 2, dat jarenlang in ontwikkeling was maar nooit uitkwam. Bethesda had de licentie in handen en besloot Arkane uiteindelijk op een reboot van de reeks te zetten. Een van de oprichters van die Amerikaanse studio is Raphaël Colantonio, die onderdeel was van de kwaliteitscontrole en lokalisatie van diverse EA-games, waaronder System Shock. Het is dan ook geen toeval dat Arkane Bioshock 2 ontwikkelde en met Prey een soortgelijke realistische first-person ervaring neerzet.

Immersie

Het toverwoord bij dit soort games – Prey, System Shock en het tevens door Arkane ontwikkelde Dishonored – is immersie. Prey zet een ongekend realistische spelomgeving neer in de vorm van ruimtestation Talos I, dat rond de maan zweeft en waar een gewelddadige buitenaardse levensvorm genaamd Typhon wordt onderzocht. Na een bizarre introductie waaruit blijkt dat het appartement van hoofdpersonage Morgan Yu niets meer dan een simulatie op het ruimtestation is, moet Yu het inmiddels grotendeels verlaten Talos I verkennen en een manier vinden om het station te vernietigen. De Typhon mogen immers nooit op aarde zien te geraken.

Prey

Wat volgt is een spannende tocht door alle afdelingen van het ruimtestation, waarbij vooral de mate van detail en world building in positieve zin opvalt. Aan alles lijkt te zijn gedacht: vertrekken voor de wetenschappers aan boord waar geslapen, gesport en ontspannen wordt, een grootste, open tuin waarin planten kunnen groeien, uitgebreide kantoren en natuurlijk ruimtes waar wetenschappelijke experimenten worden gedaan. Talos I steekt qua indeling vernuftig in elkaar: alle verdiepingen zijn met elkaar verbonden en hebben zo hun eigen sfeer en functie, waardoor het virtuele doolhof overzichtelijk blijft. Verwar het spel echter niet met een metroidvania; hoewel je zo nu en dan terugkeert naar eerder bezochte plekken, is de ervaring daar te lineair voor.

Maar terug naar die grote mate van detail: die is echt indrukwekkend. Elke ruimte staat vol met allerlei grote en kleine objecten, van allerhande kantoorartikelen tot de vele materialen en items die je kunt verzamelen. Computers kunnen afgespeurd worden naar e-mails, plattegronden en codes om deuren en kluizen te openen. Notities en folders liggen overal verspreid om meer te weten te komen over de mensen die Talon I voor de uitbraak van de Typhon bevolkten en wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Prey

De actie wordt af en toe onderbroken door segmenten zonder zwaartekracht; bijvoorbeeld buiten het ruimtestation om een scheur te dichten of in de duizelingwekkende luchtsluizen tussen de verdiepingen van het station. Dit alles zorgt er voor dat Prey de meest indrukwekkende en geloofwaardige weergave van een verlaten ruimtestation geeft sinds de eerste Dead Space.

Gameplay

Vergeleken met de geweldige virtuele omgevingen kan de gameplay van Prey soms van ondergeschikt belang aanvoelen. Zeker in het begin van de game, wanneer je skill tree nog niet is uitgebouwd, voelt Morgan Yu wat log en onbeholpen aan. Je wapens zijn nauwelijks schadelijk voor de doodenge buitenaardse wezens die jacht op je maken en je hebt het gevoel dat je je nergens kunt verstoppen.

Gedurende de pakweg twintig uur aan gameplay sterk je jezelf echter behoorlijk aan. Je krijgt betere wapens, voorziet die ook van upgrades en weet bovendien Typhon-krachten te ontgrendelen die het speelveld gelijker maken. De Typhon kunnen bijvoorbeeld in random objecten – zoals een kopje koffie – veranderen om je zo te verrassen, en uiteindelijk kun je hetzelfde doen. Dat is echter wel je eigen keuze: het spel maakt duidelijk dat jezelf uitrusten met Typhon-krachten verregaande gevolgen heeft, gevolgen die je ook daadwerkelijk merkt gedurende het spel. De game bevat niet alleen meerdere eindes, de spelwereld reageert ook anders op je, afhankelijk van welke keuzes je gedurende je speelsessies maakt.

Prey

Maar niet alleen de gameplay gaat verrassend diep na het wat terughoudendere eerste gedeelte; ook het leveldesign geeft je regelmatig de keuze om situaties op je eigen manier aan te pakken. Veel ruimtes gevuld met vijanden voelen aan als een soort puzzelkamers. Het loont om zo’n ruimte op voorhand op een veilige afstand te bestuderen en het juiste plan van aanpak te verzinnen. Sluip je via een ventilatorschacht langs die grote alien om ammunitie te besparen – waardoor je misschien juist weer een extra voorraadstash misloopt – of schiet je die gaspijp boven de Typhon kapot om hem in de hens te steken? Door de vele opties in de skill tree – van het hacken van computers tot het tillen van verschillende grote objecten, naast natuurlijk de Typhon-skills – ontwikkel je vanzelf de speelstijl die het beste bij je past, en de omgeving houdt met al deze stijlen rekening. Indrukwekkend.

Recyclen

Zo bevat Prey nog een aantal elementen die het een fijne en bij tijden originele ervaring maken. Je inventory bijvoorbeeld, die vergelijkbaar is met de klassieke Resident Evil-games en je dus laten puzzelen met je items en de beschikbare ruimte. Een uniek aspect is dat alle troep die je onderweg oppikt – van half opgerookte sigaren en radioactief materiaal tot bloemen en kapotte harddrives – gerecycled kan worden. Dat levert vervolgens weer speciaal materiaal op dat je via een machine in allerlei handige items, waaronder wapens en ammo, om kunt zetten. Een uniek systeem dat erg verslavend werkt.

Ook interessant is een uit de kluiten gewassen Typhon die op schijnbaar random momenten jacht op je maakt. Er verschijnt dan een timer in beeld – je kunt er voor kiezen om jezelf een paar minuten te verstoppen voor dit indrukwekkende beest, tot hij zijn zoektocht tijdelijk staakt – of het lef kweken om hem aan te vallen.

Prey

Deathloop

Het einde van deze consolegeneratie is nabij: een prima moment om na te gaan welke toppers je de afgelopen zeven jaar bent misgelopen. Ik raad iedereen met een voorliefde voor immersieve first-person actiegames en ruimtestationsettings dan ook aan om Prey alsnog een kans te geven. Het zou zomaar eens een van je favoriete games van deze generatie kunnen worden. Prey kreeg na release overigens nog een uitbreiding in de vorm van het rogue-lite Mooncrash, maar verder lijkt het erop dat we de franchise voorlopig niet terugzien. Inmiddels werkt Arkane wel aan Deathloop, waarvan tijdens de PlayStation 5-presentatie een eerste gameplaytrailer is uitgebracht. Gelukkig lijkt het erop dat elementen uit Prey terugkeren, want na het uitspelen van de game wil ik maar één ding: méér van dit!

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Baldur's Gate 3 'misschien' in augustus in early access Warner Bros. Interactive staat mogelijk te koop
10

Reacties op: Prey (2017) is een ondergewaardeerde parel

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fpsbig

    • 14 juni 2020 11:48
    Ik had deze ook een jaar na release opgepikt voor 2 tientjes wat een game. Na het uitspelen ging ik op YouTube kijken kwam erachter dat ik veel gameplay mogelijkheden compleet had gemist. Tof vind ik dat je zelf veel mag beslissen wie je red bijv. en hoe je dit doet je kan zelf nadenken en actie ondernemen. Het is niet altijd druk op een knop voor een keuze dat waardeer ik heel erg aan dit spel en zorgtvoor veel inleving. Een heel goed spel , de combat is ietsje minder maar dat mag de pret niet drukken dus helemaal met een eens Michel koop en speel pret als je dit nog niet hebt gedaan. Zeker als je van BioShock en dishonoured achtige games house.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Plectrum61

    • 14 juni 2020 12:15
    Fantastische game, inmiddels al meerdere keren doorlopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 14 juni 2020 12:58
    Ik heb de game op de lijst gezet, als er een leuke aanbieding is pik ik deze op. Wilde het al is eerder doen maar toen niet gedaan maar hoor eigenlijk alleen maar goede dingen over de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • FrisBarend

    • 15 juni 2020 01:00
    Toevallig heb ik dit spel jaren geleden na een korte speelsessie ook weggelegd. Het wist me toen niet meteen te grijpen maar dankzij de setting en de developer bleef ik toch altijd benieuwd. Een paar weken geleden heb ik het spel opnieuw een kans gegeven en dat bleek een goede beslissing.

    Prey is een indrukwekkend spel, ik begrijp dan ook niet waarom deze niet als klassieker wordt beschouwd en waarom niemand schreeuwde dat ik deze game gespeeld moest hebben.

    Arkane verdient overigens echt een veel hogere status als studio omdat ze keer op keer bewijzen het immersive sim genre als geen andere studio te begrijpen en tevens trouw blijven. Hou je van Bioshock-achtige gameplay, perfect gestileerde werelden en heel gevarieerde gameplay?

    GA PREY SPELEN!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 15 juni 2020 01:29
    @FrisBarend
    Helemaal mee eens…..
    Maar het spel heeft niet de juiste uitstraling om door de massa te worden opgepikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 15 juni 2020 01:31
    Heb dit spel day one gekocht, vanwege Arkane en de stijl van progressie die ik in de eerste gameplay video's zag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 15 juni 2020 08:26
    Ook interessant is een uit de kluiten gewassen Typhon die op schijnbaar random momenten jacht op je maakt. Er verschijnt dan een timer in beeld – je kunt er voor kiezen om jezelf een paar minuten te verstoppen voor dit indrukwekkende beest, tot hij zijn zoektocht tijdelijk staakt – of het lef kweken om hem aan te vallen.
    Dit soort segmenten vind ik juist uitermate irritant. In DeadSpace 3 (ja, die heb ik helaas moeten spelen om de verhaallijn helemaal te kunnen zien. DS1, maar vooral DS2, zijn echt veel beter :)) heb je bv een segment met een Necromorhp die niet dood kan, je kan hem hem wel verwonden en afrenmmen maar het regenereert altijd weer in een staat dat het je kan opjagen.

    Ik weet niet hoe moeilijk het is in Prey om dit ding af te knallen met basic wapens maar dit soort extreem sterke tegenstanders voelt altijd heel kunstmatig aan. Alsof ze duidelijk naar een manier zochten om, hoe slim de speler ook speelt, toch iets te hebben dat op de speler kan blijven jagen en waartegen deze niets tot weinig kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 15 juni 2020 09:11
    @TheChief Hij is af te maken hoor, dus vind het niet echt vergelijkbaar. Daarbij heb je ook de keuze even een paar minuten je te verstoppen, wat vrij gemakkelijk kan :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 15 juni 2020 12:07
    @MichelMusters Ik heb de base game gespeeld maar volgens mij de DLC niet meer, rond de DLC het open einde nog een beetje af?

    Deze 2017 reboot van Prey had niet verder van het origineel uit 2006 kunnen staan, ik kan mij Prey 2006 nog wel herinneren met z'n mix van Cherokee cultuur en survival horror, Aliens welke al het leven op aarde oogste. Het was geeneens een slechte game staat mij nog bij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 15 juni 2020 12:01
    @TheChief Toelichting, afhankelijk van de vaardigheden die je kiest (Neuromods) is deze 'uit de kluiten gewassen' Typhon (Nightmare heet deze kluit) juist meer of minder agressief.

    Het is een slim spelmechaniek om ervoor te zorgen dat je nooit het gevoel krijgt overpowered te zijn. Maar er zijn inderdaad ook spellen met vergelijkbare sterke vijanden die minder goed tot hun recht komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.