Zojuist kwam ik tijdens mijn dagelijkse zoektocht naar leuke nieuwtjes op het internet een frappant iets tegen: de speelbare demo van Exit voor de DS, een aankomende, niet onaardige puzzelgame die eerder al voor de PSP en Xbox Live Arcade verscheen. Leuk dacht ik, even mijn DS erbij halen om via WiFi de testversie te downloaden naar het interne geheugen van het apparaat. Al snel bleek echter dat ik mijn tweeschermige handheld gewoon op zijn vertrouwde plek mocht gaan terugleggen (het nachtkastje), de bewuste demo was enkel op de PC speelbaar. Wacht eens even, deze game werd toch speciaal ontwikkeld om in de bus of op de trein te spelen…? Op zich is er helemaal niets mis met het aanbieden van speelbare PC-demo's bedoeld om draagbare games te promoten, het is zelfs heel slim. Mensen zonder DS in huis kunnen op die manier ook eens kennis maken met dit soort titels, waarna ze door de kwaliteit of originaliteit ervan misschien de bijhorende handheld in huis gaan halen. Sterke marketing dus, niets dan lof en hulde. Toch klopt het hele zaakje volgens mij niet. Ikzelf heb, net zoals heel wat lezers van dit artikel, namelijk wél reeds een DS in mijn bezit, waardoor ik de demo niet met behulp van mijn muis en toetsenbord, maar met mijn vertrouwde stylus in de hand wil spelen. Met andere woorden: waarom kunnen we de Exit DS-demo niet gewoon naar onze handheld downloaden? Dat het technisch niet mogelijk is voor de DS om data op te slaan is flauwe kul, hoe krijg je het anders voor elkaar om via download play met slechts één cardridge toch een spel met z'n tweetjes te spelen? Toegegeven, Nintendo is nooit vrijgevig geweest als het aankomt op het uitdelen van gratis demo's, enkel op speciale evenementen is het soms mogelijk om wat testversies naar je DS te downloaden via WiFi. Volgens de laatste berichtgevingen zal de Wii binnenkort dan wel uitgerust worden met een kanaal waarop je DS-demo's kunt gaan downloaden, maar dan moet je weer in het bezit zijn van een Wii, wat een kromme redenering is. Het zou namelijk best kunnen dat je behoort tot de groep mensen die enkel interesse toont in het spelen van draagbare games, een doelgroep die zeker niet onbestaande is. Niet enkel Nintendo, maar ook Sony zou op een betere manier demo's van games voor handhelds ter beschikking kunnen stellen. In het geval van Sony valt het al bij al nog mee, bij belangrijke titels krijg je soms de kans om de game op voorhand uit te proberen door bijvoorbeeld het eerste level te dowloaden. Er zijn (al dan niet legale) websites waar wat meer demo's van minder grootschalige titels te vinden zijn, maar vaak gaat het dan om Japanse versies waar wij Europeanen niet zo'n behoefte aan hebben. Doordat Sony tegenwoordig PSP-demo's via Playstation Network aanbiedt heeft de PSP echter een aanzienlijk voordeel op de DS, vooral doordat PSN ondertussen zonder problemen toegankelijk is gemaakt via de PC. Toch is het opmerkelijk dat we in het algemeen minder hard klagen als er geen demo van een aankomende draagbare game voor handen is, terwijl het nieuws over het al dan niet verschijnen van een Metal Gear Solid 4-testversie telkens weer kan rekenen op enkele verhitte reacties. Je zou als argument kunnen inbrengen dat een demo van een nieuwe Metal Gear Solid-game er meer toe doet dan een voorproefje op een aankomende game voor één van de twee handhelds, maar daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij zouden er niet veel mensen de kans hebben laten schieten om de demo van The Legend of Zelda: Phanthom Hourglass (DS) van het net af te halen alvorens het spel daadwerkelijk te kopen. Bovendien kan een degelijke, goed doordachte demoversie van een spel heel wat extra voorkoop genereren, waardoor zowel Sony, maar vooral Nintendo een grote kans laat schieten om meer software aan de man te brengen. Laten we hopen dat er in de nabije toekomst verandering komt in deze vreemde situatie.