Verslaafd aan irritante treintjes | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ik ben de laatste weken verslaafd geraakt aan een inmiddelsalweer redelijk oud spelletje, namelijk Locomotion van Chris Sawyer. Dit vervolgop het legendarische Transport Tycoon heeft de eigenschap je besef van tijdcompleet door de war te gooien met als gevolg dat je al snel tot diep in denacht aan het beeldscherm gekluisterd zit. Het gekke van dit alles is eigenlijkdat Locomotion een spel is dat eigenlijk helemaal niet verslavend zou moetenzijn, maar eerder irritant en frustrerend. Het spel zit vol slordigheidsfouten,vreemde bugs, kent een zeer onlogische interface en is door de achterhaaldegraphics ook nog eens enorm onoverzichtelijk. En toch, tóch is het nog enormverslavend.Je wil eigenlijk niet weten hoe verslavend en briljant eenvervolg op Locomotion is waarin alles wel werkt zoals de bedoeling is. Waarinhet aanleggen van het spoor zo makkelijk is als in Sid Meier's Railroads enwaarin treinen via een briljant algoritme wel doen wat jij wil dat ze doen, inplaats van dat ze zichzelf continu in de nesten werken. Waarin het landschapniet uit hoekige tegels bestaat, maar natuurlijke vormen aanneemt waar jesierlijke spoorwegen in aan kunt leggen. En om het vrachtvervoer wataantrekkelijker te maken zou het ook leuk zijn als sommige infrastructuurvanzelf zou ontstaan, zoals wegen tu en verschillende steden. Openbaar vervoeris immers niet het enige wat er is?Ook het achterliggende model mag van mij flink op de schopvoor een 'ideale Locomotion'. Nu is het nog zo dat een vervoersmiddel bij eenbepaalde halte, al zijn huidige pa agiers af zal zetten om vervolgens allepa agiers die staan te wachten, op te pikken. Alsof iedereen altijd alleennaar de volgende halte hoeft? Hoeveel uitdagender en realistischer zou zo'nspel niet worden, wanneer elke pa agier een begin en eindbestemming had? Waardoorje dus meer vraag creëert, naarmate je meer overstaplocaties creëert? Want nukun je prima af met wat lo taande spoorlijnen die nergens goed met elkaarverbonden zijn. Maar de echte natte droom is toch wel dat alles in prachtig,maar tegelijk zeer overzichtelijk 3D wordt weergeven. Wanneer je gewoon speeltmoet het minstens zo prettig zijn als dat Locomotion nu is, maar wanneer jeeven wil, moet je ook in kunnen zoomen en het leven in de steden kunnenproeven. Steden die prachtig zullen groeien, omliggende dorpen zullen annexerenen voor nieuwe industrieën zullen zorgen.Het lijkt me een briljant spel, maar het lijkt me helaasonwaarschijnlijk dat een dergelijk spel in het huidige klimaat gemaakt zalworden. Uitgevers steken met liefde tientallen miljoenen in de nieuwsteshooters, maar voor strategische games en met name tycoongames, lijkt maarweinig budget vrij te zijn. Alleen The Sims en Rollercoaster Tycoon kunnen nogop enige ondersteuning rekenen. En dat is jammer, want juist die twee reeksenhebben bewezen dat in dit genre flink wat geld te halen is. En ik weet zekerdat ik bij een écht goed vervolg op Locomotion of Transport Tycoon, waarinbovenstaande problemen eens aangepakt worden, vooraan in de rij sta om eenexemplaartje op te eisen. Ik hoop niet dat ik tegen die tijd een lange grijzebaard zal hebben.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou