Uitmelker Activision | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als ik één dieptepunt zou mogen noemen van de GamesConvention 2007 (niet die van 2008 dus), dan is het wel de persconferentie van Activision. Er werdenkel en alleen gebrabbeld over verkoopcijfers en hét hoogtepunt van Activisionleek toch wel Spider-Man 3, een game die gemiddeld maar net de zes haalde. Ookde Bee Movie Game werd als een heilige graal onthaald. Uiteraard ging het puuren alleen om verkoopcijfers. Niet één keer ging het over de kwaliteit vangames. Activision kan dergelijke persconferenties beter houden voor zijnaandeelhouders, want dat zijn de mensen die geven om de verkoopcijfers, niet degamers. Maar het zegt erg veel over de nieuwe geest die door Activision waart.

Laat ik vooropstellen dat elk bedrijf winst wil maken engeen enkel bedrijf een filantropische organisatie is. Maar je hebt altijdbedrijven die risico's durven te nemen, die vier mislukkingen over hebben omdie vijfde keer succes hebben met een geniaal concept. In elke bedrijfstak hebje bedrijven die nieuwe banen inslaan op zoek naar plotseling succes enbedrijven die oude paden blijven bewandelen uit totale financiëlezekerheid. Activision hoort, tot in het extreme toe, in die laatste categorie.

Het gamenieuws van vandaag spreekt boekdelen over defilosofie van Activision: 0,0 inventiviteit en het zoveel mogelijk uitmelkenvan bestaande dingen. Ik heb niets tegen vervolgen, want series die al jarenlopen, zoals pakweg Half-Life en Ratchet & Clank, kun je onmogelijkuitmelkerij noemen. Wat wel uitmelkerij is, is het op een schijfje flikkerenvan een paar Guitar Hero-nummertjes en er weer de volle mep voor vragen. Iets waarvan we tot 2010 kennelijk drie keer zoveel zullen zien als nu al gebeurt. Het elk jaaruitbrengen van een Bond-game is ook uitmelkerij. Sinds GoldenEye is er nog geenenkele topgame in de franchise uitgekomen, en dat zal zeker niet gebeuren alsje er elk jaar eentje uitbrengt om nog even die licentie te benutten.Al helemaal lachwekkend is het voornemen om geld te vragenvoor de mogelijkheid om sneller ervaringspunten in de volgende Call of Duty tehalen. Tsja, zolang consumenten ervoor zorgen dat dit soort dingen winstgevendzijn, kun je het moeilijk verbieden. Het uitbrengen van drie keer zoveel downloadbarecontent voor World of War ten opzichte van Modern Warfare nemen we ook maarvoor kennisgeving aan. Niet elk jaar een Call of Duty dus, maar meer dan dat.

De rijkste uitgever, EA, heeft met games als Spore en Mirror'sEdge duidelijk een betere weg ingeslagen. Maar het heeft ook langlopendefranchises zoals Battlefield en FIFA van de nodige kwaliteitsimpulsenvoorzien. De derde grote speler, Ubisoft, toont met EndWar, de nieuwe Prince ofPersia en H.A.W.X. aan dat het niet alleen maar DS-troep kan uitbrengen. AlleenActivision blijft op een beschamende wijze achter.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou