Als ik één dieptepunt zou mogen noemen van de Games Convention 2007 (niet die van 2008 dus), dan is het wel de persconferentie van Activision. Er werd enkel en alleen gebrabbeld over verkoopcijfers en hét hoogtepunt van Activision leek toch wel Spider-Man 3, een game die gemiddeld maar net de zes haalde. Ook de Bee Movie Game werd als een heilige graal onthaald. Uiteraard ging het puur en alleen om verkoopcijfers. Niet één keer ging het over de kwaliteit van games. Activision kan dergelijke persconferenties beter houden voor zijn aandeelhouders, want dat zijn de mensen die geven om de verkoopcijfers, niet de gamers. Maar het zegt erg veel over de nieuwe geest die door Activision waart.

Laat ik vooropstellen dat elk bedrijf winst wil maken en geen enkel bedrijf een filantropische organisatie is. Maar je hebt altijd bedrijven die risico's durven te nemen, die vier mislukkingen over hebben om die vijfde keer succes hebben met een geniaal concept. In elke bedrijfstak heb je bedrijven die nieuwe banen inslaan op zoek naar plotseling succes en bedrijven die oude paden blijven bewandelen uit totale financiële zekerheid. Activision hoort, tot in het extreme toe, in die laatste categorie.

Het gamenieuws van vandaag spreekt boekdelen over de filosofie van Activision: 0,0 inventiviteit en het zoveel mogelijk uitmelken van bestaande dingen. Ik heb niets tegen vervolgen, want series die al jaren lopen, zoals pakweg Half-Life en Ratchet & Clank, kun je onmogelijk uitmelkerij noemen. Wat wel uitmelkerij is, is het op een schijfje flikkeren van een paar Guitar Hero-nummertjes en er weer de volle mep voor vragen. Iets waarvan we tot 2010 kennelijk drie keer zoveel zullen zien als nu al gebeurt. Het elk jaar uitbrengen van een Bond-game is ook uitmelkerij. Sinds GoldenEye is er nog geen enkele topgame in de franchise uitgekomen, en dat zal zeker niet gebeuren als je er elk jaar eentje uitbrengt om nog even die licentie te benutten. Al helemaal lachwekkend is het voornemen om geld te vragen voor de mogelijkheid om sneller ervaringspunten in de volgende Call of Duty te halen. Tsja, zolang consumenten ervoor zorgen dat dit soort dingen winstgevend zijn, kun je het moeilijk verbieden. Het uitbrengen van drie keer zoveel downloadbare content voor World of War ten opzichte van Modern Warfare nemen we ook maar voor kennisgeving aan. Niet elk jaar een Call of Duty dus, maar meer dan dat.

De rijkste uitgever, EA, heeft met games als Spore en Mirror's Edge duidelijk een betere weg ingeslagen. Maar het heeft ook langlopende franchises zoals Battlefield en FIFA van de nodige kwaliteitsimpulsen voorzien. De derde grote speler, Ubisoft, toont met EndWar, de nieuwe Prince of Persia en H.A.W.X. aan dat het niet alleen maar DS-troep kan uitbrengen. Alleen Activision blijft op een beschamende wijze achter.