Het is nog geen 36 uur nadat ik dit nieuws postte. Ik check wat Marketplace downloads en laat m'n Xbox 360 aanstaan terwijl ik m'n lunch klaarmaak.

Als ik terugkom om de downloads te bekijken is de controller uitgeschakeld. Geen probleem normaal gesproken, de draadloze controller schakelt immers altijd uit na een paar minuten niet gebruikt te zijn om energie te sparen. Deze keer krijg ik 'm echter niet meer verbonden met de console en opnieuw opstarten lijkt de enige oplossing.

Maar dan krijg ik een onaangename verrassing. In plaats van een voor een kwart oplichtende cirkel rond de power-knop om aan te geven dat er één controller aangesloten is, licht de circel voor driekwart op. En niet in het groen, maar angstaanjagend rood...

De 'Red Ring of Death' gaat ook niet aan mij voorbij zo lijkt het.

Natuurlijk ga je niet meteen uit van het ergste, alle kabels en de harde schijf verwijderen en weer aansluiten zal het probleem wel oplossen. Helaas niet in dit geval, de rode circel met de hap eruit blijft kwaadaardig knipperen. Dan maar contact opnemen met de Xbox helplijn. In m'n gedachten zie ik de Xbox al opgehaald worden door de pakketdienst en pas weken later terugkeren. Zover is het gelukkig nog niet. Als ik 15 minuten later een servicemedewerker aan de lijn krijg en m'n verhaal wil doen wordt ik vriendelijk doch dringend gevraagd m'n mond te houden en te doen wat de Xbox-medewerker mij vraagt. Ze hebben tijdsnood zegt hij er verontschuldigend bij.

De eerste check is natuurlijk het aanzetten. Ik probeer nog te zeggen dat het geen zin heeft, hij heeft 3 knipperende rode leds... Toch? Niet dus, tijdens dat kwartier wachten heeft de Xbox zich miraculeus 'hersteld' en start normaal op. De medewerker laat me nog wat handelingen uitvoeren en gerustgesteld kan ik de telefoon ophangen en weer verder waar ik eerder die dag mee bezig was.

's Avonds start ik de console nog maar eens op, Forza 2 heeft de binnenkant van de Xbox al te lang niet gezien. Helaas is het plezier van korte duur: al in het hoofdmenu loopt het spel met een laatste kraak uit de speakers muurvast. Herstarten geeft me wat ik al vermoedde: 3 knipperende rode leds.

Wat ik me nu het meest afvraag is waar deze problemen vandaan komen. Ik ben, getuige mijn Gamerscore, niet bepaald een actieve gamer. De Xbox 360 staat per week maar op enkele dagen aan en dan ook niet langer dan een paar uur. Op het moment dat het probleem voor het eerst optrad zat ik nota bene in het Dashboard, niet eens in een game dat het uiterste van de hardware vraagt. Ook is er genoeg ruimte rond de console om vrij te kunnen 'ademen', oververhitting lijkt mij dus uitgesloten. Volgens Microsoft kan het probleem door een aantal verschillende onderdelen veroorzaakt worden. Het allemaal zal wel, dat zoeken ze maar in het servicecentrum uit. Inmiddels staat mijn Xbox 360 volgens de instructie van een tweede medewerker in een neutrale doos te wachten om vervoerd te worden. Eerst naar kantoor, daarna met de pakketdienst mee naar een reparatiecentrum ergens in Europa. Volgens de mevrouw met het Franse accent die een tekst heeft ingesproken op de Xbox hulplijn duurt het nu 25 dagen voordat een reparatie is uitgevoerd. Eind juli moet dat zijn teruggebracht tot de standaard 15 dagen. Het zal in elk geval de komende tijd erg stil blijven op het weblog van mijn 360. Tot ziens Xbox, ik hoop je snel weer terug te zien. Updates

Voor iedereen die benieuwd is wat er allemaal bij komt kijken als je Xbox defect is houd ik hieronder een logje bij.

07-07: Eerste keer Red Ring of Death, helpdesk gebeld en probleem verdwenen 07-07: Tweede keer Red Ring of Death, helpdesk gebeld, gesloten :( 08-07: Derde keer helpdesk gebeld, aanvraag voor reparatie goedgekeurd 09-07: Geen bevestiging ontvangen, voor de zekerheid nog eens met de helpdesk gebeld. Ze zijn vergeten de afhaalopdracht aan te maken, wordt alsnog gedaan. E-mail bevestiging binnen een paar minuten. 10-07: UPS staat voor de deur. Thuis. Xbox staat op kantoor, zoals afgesproken op 08-07. UPS gebeld voor nieuwe ophaalafspraak op 11-07. 11-07: Xbox opgehaald door UPS, op weg naar Duitsland 12-07: 9:48 uur, aangekomen in Weiterstadt, Duitsland 03-08: Lang niets gehoord dus heb ik maar weer eens gebeld. Volgens de servicedesk staat m'n Xbox klaar voor verzending. Nog heel eventjes geduld dus. 06-08: UPS heeft de factuurgegevens ontvangen. Het kan nu niet lang meer duren. 07-08: UPS aan de deur, niemand thuis. Morgen beter. 08-08: Xbox is thuis afgeleverd.