Af en toe ben je in zo'n stemming dat je aan vervlogen tijden en oude klassiekers denkt. Meestal laat ik het gaan, maar laatst kon ik het niet laten om Total Annihilation onder het stof vandaan te halen. De blockbuster van Chris Taylor en ontwikkelstudio Cavedog dateert uit 1997 en behoort tot een van de beste RTS games ooit.

De meeste games die al bijna 10 jaar oud zijn, zijn het spelen niet waard, maar Total Annihilation heeft die onbeschrijflijke X-factor die je in maar weinig RTS-games tegenkomt. Zeker op RTS-gebied waren de afgelopen jaren erg magertjes. Age of Empires III, Rise of Nations en WarHammer waren zeker geen slechte games, maar komen ze in de buurt van een WarCraft II en III, StarCraft of een Total Annihilation? Ik vind van niet.

De meeste RTS-games ontbeert het aan visie en diepgaande en verslavende gameplay. Voor gamers die in 1997 nog vloeibaar waren en niet weten waar ik het over heb, heb je misschien geluk dat je hem op marktplaats of ander veilingsite voor een zacht prijsje kunt bemachtigen, anders zit er niets anders op dan tot 2007 te wachten als Supreme Commander verschijnt, en Chris Taylor werderom laat zien wat een echte RTS-game is.