We geven de schuld aan Nintendo's gewoonte om constant te vertellen hoe de Wii gamen populair heeft gemaakt bij de casual gamer. Toen de DS en Wii werden aangekondigd waren het nog interessante verhalen. Nu is het een vervelende herhaling en het is dan ook jammer dat het bedrijf deze informatie meerdere keren in de conferentie aanhaalt.

Nieuwe Mario-games

Het haalt de pit er een beetje uit en dat trekt door naar de aankondigingen van een flink stel games die echt de hardcore gamer kunnen gaan bekoren. Twee nieuwe Mario-games voor de Wii bijvoorbeeld. New Super Mario Bros. voor de Wii lijkt het antwoord op LittleBigPlanet, hoewel het vooralsnog nog niet bekend is of je ook je eigen levels mag bouwen. Met maximaal vier man doorloop je levels die zo in Super Mario Bros. 3 of Super Mario World hadden kunnen zitten. Het is een concept dat zowel nieuwe gamers als oudgedienden kan aanspreken.

En Super Mario Galaxy 2. Een unicum: het is voor het eerst dat Nintendo twee 3D-platformers met Mario uitbrengt op een console. We zagen meer van hetzelfde, maar een kniesoor die daar over gaat klagen. De eerste Galaxy was immers een alom geprezen game en als er één ding was dat die game bewees, dan is het dat de ontwikkelaar heel veel variatie aan kan brengen binnen het spelprincipe.

Dan was er ook nog Metroid: Other M. Deze nieuwe game voor de Wii heeft een overduidelijk Japans tintje en wordt ontwikkeld door Team Ninja. Een gouden greep, zo lijkt het, want het geeft de reeks weer een nieuwe draai en dat was nét wat de dokter had besteld na drie shooters.

Derde partijen

Laten we ook niet vergeten dat derde partijen enkele grote titels naar de Wii blijven brengen. Final Fantasy: the Crystal Bearers? Nog steeds in ontwikkeling. Verder moest Nintendo echter leunen op games van derde partijen die al waren aangekondigd. Dead Space: Extraction, The Conduit en Resident Evil: The Darkside Chronicles: allen hebben ze potentie, maar we kennen ze al en daarbij zijn twee van de drie titels on-rail shooters.

Nintendo DS

Op het gebied van de DS kregen we dezelfde gemixte gevoelens. Weer een aantal goede titels, maar misschien net te weinig nieuws om echt het hoofd op hol te brengen zoals Microsoft dat gisteren wel wist te doen. Ubisoft komt met C.O.P., waarmee het bedrijf het opneemt tegen Grand Theft Auto. En dat in drie dimensies, in tegenstelling tot Chinatown Wars. Ook Mario VS. Donkey Kong 3 en een nieuwe Wario Ware voor de DSi, waarin je zelf je levels kunt maken, zijn een prettige toevoeging aan de portfolio van Nintendo.

En dan waren er natuurlijk Wii Fit Plus en de aankondiging van de Vitality Sensor voor de Wii, een accessoire waarmee je je hartslag kunt meten. Deze stappen richting de mainstream vormden maar een klein onderdeel van de conferentie, toch hadden ze een grote impact op hoe de hele conferentie aanvoelde. Nintendo heeft goud gevonden door buiten haar zelfgetrokken grenzen te kijken en stopt niet met zoeken, maar het publiek tijdens de conferentie bestaat vooral uit gamejournalisten die zichtbaar niet onder de indruk waren van deze projecten.

Dan rest natuurlijk de vraag: wat had Nintendo dan moeten doen om met de gouden beker thuis te komen? Een bizarre vraag, want games als New Super Mario Bros. voor Wii, Metroid: Other M en natuurlijk Super Mario Galaxy 2 zouden moeten volstaan. En toch doen ze dat niet. Misschien ligt de oorzaak bij het gebrek aan informatie over de wat obscuurdere franchises van Nintendo. Waar is Pikmin? F-Zero? En natuurlijk die nieuwe Zelda-game voor de Wii? Nintendo wist ons als geen ander bedrijf te laten beseffen dat de hand van een gamer niet snel gevuld is.