Nieuwe trends | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Afgelopen week heb ik op de Games Convention weer een helerits games mogen aanschouwen. Het gros van deze titels zal tegen het einde vandit jaar of aan het begin van 2007 op de markt komen. Zoals wel vaker het gevalis, zijn er weer enkele nieuwe trends te onderscheiden. Nieuwe technologie,zoals de next-gen consoles, brengt namelijk nieuwe mogelijkheden met zich mee.Twee jaar terug waren er amper games met physics, nu is het haast eenverplichting geworden. Maar wat hebben de komende jaren voor ons in petto?De eerste opvallende trend zijn vernietigbare omgevingen.Bijna elke grote next-gen titel doet eraan mee. In John Woo’s Strangehold kanhaast alles kapot geschoten worden; muren brokkelen tegeltje voor tegeltje af,pilaren mergelen uit tot er nog een dun betonnen paaltje overblijft. Ook Kane& Lynch van Eidos kent destructie op eenzelfde manier, Crysis gaat eenstapje verder. In CryTek’s nieuwste game kunnen hele muren omver geblazenworden. Games waarin louter kogelgaten achterblijven, zoals S.T.A.L.K.E.R. enRainbow Six: Vegas, lijken ineens iets te mi en wat er nooit is geweest.Een ander woord dat we veelvuldig hoorden op de GamesConvention, is ‘procedural’. De tijd dat objecten en animaties allemaal vantevoren ontworpen zijn, is voorbij. Ingewikkelde berekeningen zorgen ervoor dattu envormen van animaties mogelijk zijn en dat objecten allemaal net iets vanelkaar verschillen. Crysis gebruikt het voor de bomen en het genereren van dejungles. In FIFA 07 voor de Xbox 360 kan elke animatie op ieder moment wordenonderbroken. Een speler die op een liggende keeper afrent, springt er preciesop het juiste moment overheen, welke actie hij ook uitvoert. In A a in’sCreed kan het hoofdpersonage elke muur moeiteloos beklimmen, het spel berekentnetjes waar de handjes en voetjes dienen te steunen. En dan is er nog Spore,een spel waarin elke animatie, elk object en elke texture ‘procedural’ totstand is gekomen. De laatste opvallende ontwikkeling die in meerdere gamesineens de kop op stak, zijn interactieve mensenma a’s. In A a in’s Creedbaan je je een weg door de honderden mensen die de straten vullen, de mensendie je in de weg staan duw je vakkundig op zij. Vermoord je iemand, dan zal erpaniek uitbreken en zullen de mensen het op een lopen zetten, of juist proberenbewakers te waarschuwen. Hetzelfde principe zit ook in Kane & Lynch,waarbij je je door een volle discotheek moet begeven. Wanneer de chaosuitbreekt, kun je van deze mensenma a gebruik maken om ongezien te ontkomen. Het leukste vooruitzicht is mi chien wel dat al dezevernieuwingen nu nog bijzonder zijn, maar binnenkort tot de verplichteingrediënten van de toonaangevende games zullen behoren. Een first-personshooter uitbrengen zonder physics is nu haast uit den boze, binnenkort is menook verplicht om muren af te laten brokkelen en de straten te vullen metduizenden achteloze burgers. Stel je voor dat dat in de volgende Grand TheftAuto al het geval is, dan pas is de volgende generatie echt begonnen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou