Afgelopen week heb ik op de Games Convention weer een hele rits games mogen aanschouwen. Het gros van deze titels zal tegen het einde van dit jaar of aan het begin van 2007 op de markt komen. Zoals wel vaker het geval is, zijn er weer enkele nieuwe trends te onderscheiden. Nieuwe technologie, zoals de next-gen consoles, brengt namelijk nieuwe mogelijkheden met zich mee. Twee jaar terug waren er amper games met physics, nu is het haast een verplichting geworden. Maar wat hebben de komende jaren voor ons in petto? De eerste opvallende trend zijn vernietigbare omgevingen. Bijna elke grote next-gen titel doet eraan mee. In John Woo’s Strangehold kan haast alles kapot geschoten worden; muren brokkelen tegeltje voor tegeltje af, pilaren mergelen uit tot er nog een dun betonnen paaltje overblijft. Ook Kane & Lynch van Eidos kent destructie op eenzelfde manier, Crysis gaat een stapje verder. In CryTek’s nieuwste game kunnen hele muren omver geblazen worden. Games waarin louter kogelgaten achterblijven, zoals S.T.A.L.K.E.R. en Rainbow Six: Vegas, lijken ineens iets te missen wat er nooit is geweest. Een ander woord dat we veelvuldig hoorden op de Games Convention, is ‘procedural’. De tijd dat objecten en animaties allemaal van tevoren ontworpen zijn, is voorbij. Ingewikkelde berekeningen zorgen ervoor dat tussenvormen van animaties mogelijk zijn en dat objecten allemaal net iets van elkaar verschillen. Crysis gebruikt het voor de bomen en het genereren van de jungles. In FIFA 07 voor de Xbox 360 kan elke animatie op ieder moment worden onderbroken. Een speler die op een liggende keeper afrent, springt er precies op het juiste moment overheen, welke actie hij ook uitvoert. In Assassin’s Creed kan het hoofdpersonage elke muur moeiteloos beklimmen, het spel berekent netjes waar de handjes en voetjes dienen te steunen. En dan is er nog Spore, een spel waarin elke animatie, elk object en elke texture ‘procedural’ tot stand is gekomen. De laatste opvallende ontwikkeling die in meerdere games ineens de kop op stak, zijn interactieve mensenmassa’s. In Assassin’s Creed baan je je een weg door de honderden mensen die de straten vullen, de mensen die je in de weg staan duw je vakkundig op zij. Vermoord je iemand, dan zal er paniek uitbreken en zullen de mensen het op een lopen zetten, of juist proberen bewakers te waarschuwen. Hetzelfde principe zit ook in Kane & Lynch, waarbij je je door een volle discotheek moet begeven. Wanneer de chaos uitbreekt, kun je van deze mensenmassa gebruik maken om ongezien te ontkomen. Het leukste vooruitzicht is misschien wel dat al deze vernieuwingen nu nog bijzonder zijn, maar binnenkort tot de verplichte ingrediënten van de toonaangevende games zullen behoren. Een first-person shooter uitbrengen zonder physics is nu haast uit den boze, binnenkort is men ook verplicht om muren af te laten brokkelen en de straten te vullen met duizenden achteloze burgers. Stel je voor dat dat in de volgende Grand Theft Auto al het geval is, dan pas is de volgende generatie echt begonnen.
- Home
- Redactiepost
- Nieuwe trends

Nieuwe trends
subtitle
Dit artikel delen:
Geschreven door

Erwie
Geboren in de Achterhoek in een hoogstwaarschijnlijk regenachtige oktobernacht. Inmiddels woonachtig in het voor Westerlingen toch al als de Achterhoek beschouwde Twente. Ben in 1990 begonnen met gamen, toen nog op de PC. Sinds de Playstation 2-generatie echter ook aan de consoles begonnen, en inmiddels staat de PC op een iets lager pitje - hoewel ik ook daar nog graag op mag gamen. Hou van originaliteit, humor en unieke gameuniversums, en wat minder van sequels en realisme.Lees meer
De historie van de Sony Playstation in drie delen Thrillville (GC impressie)We hebben je een e-mail gestuurd!
Ga naar je inbox om je mail adres te verifiëren en je registratie te voltooien.
Oops… er ging wat mis.
Ons team heeft een bericht gehad en is het probleem aan het verhelpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.
Hoera, je account is nu geactiveerd!
Veel plezier!
Communitie manager
Dit token is niet meer valide.
Als je zojuist een account hebt aangemaakt probeer dan in te loggen.
Je aanvraag is verstuurd
Er is een e-mail verstuurd naar .
Wachtwoord herstellen
Je wachtwoord is aangepast.
Dit token is niet meer valide.
Je topic is geplaatst!
Veel plezier!
Je bericht is geplaatst!
Veel plezier!
Bevestigingsmail verstuurd!
Check je mail (op het adres wat je ingevuld hebt).
In de mail zit de bevestigings link waarmee je vraag zichtbaar wordt.
- Voor functionele en analytische doeleinden.
- Om relevante advertenties te tonen.
- Om te zorgen dat je kunt inloggen met je account.
- Om onze dienstverlening te verbeteren voor onze gebruikers.
- Om te zorgen dat Gamer.nl gratis is en blijft.
Wil je meer weten over het gebruik van cookies en hoe wij hier mee omgaan. Lees dan onze complete privacy statement hier.
Wij verdienen ons geld o.a. met advertenties. Wij kunnen onze diensten alleen aanbieden zonder advertenties en bijbehorende cookies als je een betaald abonnement afsluit. Dat kost €99 per jaar, en heeft als voordeel dat wij je geen enkele advertentie laten zien en dat wij geen tracking cookies in jouw browser plaatsen.
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
Wil je toch gebruik maken van onze diensten zonder een abonnement?
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken.
wacht op login
Wil je advertentie- en trackervrij Gamer.nl gebruiken? Maak dan gebruik van een
Jouw account is nog niet als een "betaald account" geactiveerd. Heb je net een abonnement gekocht, dan duurt het 15-30 minuten voordat alle gegevens zijn verwerkt.
Uw browser ondersteunt geen cookies, of u hebt ondersteuning daarvoor uitgezet.
Dit kan tot gevolgen hebben dat sommige onderdelen op deze website niet of niet goed werken.
Reacties op: Nieuwe trends
lord crazydude
hel
tijd om te spelen heb ik toch nauwelijks…
laminaatplaat
reflector
Timo
Ook veel grafische trucjes zijn of waren "verplicht". De meeste games overdreven het om maar te laten zien dat ook zij het Laatste-Grafische-Hoogsta ndje™ hadden. Voorbeelden hiervan zijn: lens flares, bump mapping, light bloom, (motion) blur en etc. De laatste twee worden nog te vaak in games te overdreven gebruikt.
Dat is een beetje het nadeel van "verplichte" vernieuwingen. Ze worden erin gestopt omdat het moet, maar daardoor word het slecht uitgevoerd. Denk maar terug aan die plastic bump mapping. Tegenwoordig is het de bloom en de blur. Wie weet wat het nieuwe Laatste-Grafische-Hoogsta ndje™ wordt dat misbruikt wordt?
Gelukkig zijn alle vernieuwingen die Erwin opnoemt niet puur grafisch. Het wordt niet door de renderer gedaan maar door andere systemen. Het ziet er naar uit dat we nu echt de voordelen van meerdere processoren/cores/SPEs gaan zien.
Timo
Blie Bla Blaat
___________
binnenkort is men ook verplicht om muren af te laten brokkelen en de straten te vullen met duizenden achteloze burgers. Stel je voor dat dat in de volgende Grand Theft Auto al het geval is, dan pas is de volgende generatie echt begonnen.
_______________________
O.O omfg dat zou pas echt vette gameplay zorgen =x
Blie Bla Blaat
Haydenen
Erwie
Voor Episodic Content is het vooral een kwestie van afwachten voordat we oordelen. Het zal per game verschillen of je waar voor je geld krijgt, maar je kunt de vermaak wel heel gedoseerd aanschaffen. Als je een spel na een paar levels beu bent, ben je voordeliger uit. En hoeveel van de games op je schap, heb je nu helemaal uitgespeeld?
Timo
en een leuk spel kan ook zonder deze dingen.
SubZeRo666
Fpsbig
Chris76
batlefieldhunk
MetalSonic
MetalSonic
Alcides
LordThanos
nintendowiiiiii