Het is een uur of drie 's nachts. Het grootste deel van ons land ligt al in bed, maar ik ben nog lang niet van plan om mijn mandje op te zoeken. Ik kijk naar mijn beeldscherm waar mijn digitale alter ego korte metten maakt met tientallen 'splicers' met behulp van zijn trouwe moersleutel. Ik geniet met volle teugen, niet alleen van de game zelf, maar boven al van de muziek. Ik sla schedels in en laat bloed en hersenen vloeien terwijl op de achtergrond een passage uit “De Notenkraker” van Tchaikovsky door mijn kamer galmt. Het hele spelverloop heeft op dit moment iets lugubers en afstotend, maar tegelijk geniet ik er optimaal van.

Het is niet zozeer het grafische schouwspel dat mij boeit, als wel de muziek. BioShock zit er vol mee; van eerder genoemde klassieke stukken tot hits uit de jaren vijftig die het spel een geheel eigen sfeer meegeven. De muziek in deze game is zonder meer mijn persoonlijke grootste pluspunt. Eigenlijk heb ik al tijd al een zwak gehad voor goede muziek in games, het gaat zelfs zo ver dat de muziek een spel voor mij kan maken of breken. Wat ik nu ga zeggen, zorgt er waarschijnlijk voor dat veel mensen mij vanaf nu gaan zien als enorme nerd, maar dat risico loop ik dan van harte. Ik vind zelf dat ik al een redelijke gameverzameling heb, maar ik ben nog veel trotser op mijn verzameling van gamemuziek. Mijn Final Fantasy-collectie is nu zo goed als compleet en ook van een legio andere games heb ik de muziek inmiddels in mijn bezit. Als er één game is die ik bijzonder koester, niet alleen vanwege de baanbrekende gameplay, maar ook vanwege de muziek, dan is dat zonder twijfel Shadow of the Colossus voor de PlayStation 2. Deze game is naar mijn mening een kunststuk in elk opzicht, maar de muzikale begeleiding van het spel heeft me nog het meest weten te verwonderen. Kow Otani is verantwoordelijk voor de soundtrack en ondanks zijn onervarenheid in gamesmuziek (zijn voorgaande soundtracks waren voornamelijk van animé series als Haibane Renmei en Gundam Wing) staat de soundtrack als een huis. Hij weet op een wonderlijke manier heftige, bombastische stukken af te wisselen met gevoelige thema's en elk stuk muziek past gewoon bij de desbetreffende situatie in het spel.Soms komt het zelfs voor dat de muziek van de game zelfs de gameplay weet te ontstijgen in kwaliteit. Een voorbeeld hiervan is de soundtrack van Chrono Cross. Deze RPG van SquareSoft kwam uit in 2000 in Amerika en heeft helaas nog het daglicht mogen aanschouwen aan deze kant van de oceaan. Een bijzonder triest feit. De game zelf was namelijk uitzonderlijk goed, maar de muziek sloeg werkelijk alles. Chrono Cross is de spirituele opvolger van Chrono Trigger, ook al zo'n baanbrekende game voor de Super Nintendo. In laatstgenoemde game stond componist Yasunori Mitsuda al aan het roer van de muziek en leverde al een legendarische soundtrack af, maar zijn echte huzarenstukje componeerde hij pas een aantal jaar later voor Chrono Cross. De soundtrack heeft talloze invloeden, van westerse klassieke muziek tot typische Japanse deuntjes en zelf tonen uit het Caribische gebied komen voorbij. Alles valt perfect op zijn plaats en de soundtrack is van begin tot eind genieten. Niet alleen in de game zelf, maar ook buiten de game staat de muziek zijn mannetje. Ik zeg dit niet vaak, maar als ik ooit het geluk heb om mijn geslacht voort te zetten, dan weet ik zeker dat de soundtrack van Chrono Cross één van mijn erfstukken wordt.Ik kan eigenlijk wel eindeloos doorgaan met het opnoemen van fantastische soundtracks van videogames. Zo heb ik nota bene de muziek van Final Fantasy nog niet eens behandeld, maar alleen al over dat onderwerp zou ik een klein boek vol kunnen schrijven, dus misschien dat ik daar later nog eens een artikel aan besteed. Een andere eervolle vermelding verdienen de Metal Gear Solid games, die ook immer zijn voorzien van goede muziek. Het moge achter duidelijk zijn dat een groot gedeelte van de ervaring van een game voor mij afhangt van de muziekproductie. BioShock is een mooi voorbeeld van een fantastische muzikale begeleiding en deze game laat zien dat ook westerse ontwikkelaars raad weten met een passende soundtrack. Nu vraag ik me echter af wat jullie meest favoriete soundtracks zijn? Heeft een game een speciaal plekje in de hart vanwege de muziek of heb je andere aanbevelingen die je graag met andere even wilt delen? Laat je horen!