Redactiepost

Moderating op Gamer.nl

Laat van je horen

Geschreven door Michel Musters op
In deze speciale redactiepost willen we het hebben over het moderaten van reacties op Gamer.nl. We horen graag je mening!

We hebben een actieve groep bezoekers die dagelijks reageren onder artikelen. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, want hoewel de focus bij Gamer.nl ligt op de content die wij jullie aanbieden, zorgen reacties en discussies er voor dat de website levendig overkomt en interessante onderwerpen verder worden ontleed. 

Waar bezoekers (van welke website dan ook) kunnen reageren, daar ontstaan soms wel eens opstootjes, dat is onvermijdelijk. Over het algemeen laten we jullie heftige discussies zelf uitvechten - we hopen dat jullie allemaal volwassen genoeg zijn om respectvol met elkaar om te gaan. Daarbij hebben wij het zo druk met het vullen van de website, dat elke reactie op de website doorlezen niet altijd een optie is.

Soms gaan discussies echter te ver en worden er persoonlijke beledigingen over en weer gegooid, of is er simpelweg een spammer op de website aanwezig die het verpest voor iedereen. We proberen hier altijd op te letten en mensen die persoonlijke aanvallen uitvoeren of spammen te waarschuwen. Als dat niet helpt, verbannen we die persoon van de website. Hij of zij kan de website dan nog wel bezoeken, maar niet meer reageren. Op die manier proberen we het leuk te houden voor iedereen.

Omdat we niet dagelijks elke reactie kunnen bekijken, willen we jullie dan ook vragen om een e-mail te sturen naar redactie@gamer.nl als je een reactie voorbij ziet komen die volgens jou niet door de beugel kan. We proberen er dan altijd zo snel mogelijk wat aan te doen.

De huisregels

Voor de duidelijkheid hier nogmaals de huisregels waar iedereen zich op Gamer.nl aan dient te houden:

1. Racisme wordt niet getolereerd Deze regel spreekt voor zich. Op geen enkele manier wil Gamer.nl geassocieerd worden met individuen die zich willens en wetens negatief uitlaten over bevolkingsgroepen, mensen kleineren vanwege hun geslacht, een seksuele voorkeur of negatief refereren aan etniciteit van anderen.
2. Aan schelden heeft niemand wat Het gebruiken van scheldwoorden draagt op geen enkele manier bij aan het voeren van een goede discussie. Ook al stoort het jou niet, anderen worden mogelijk wel afgeschrikt. Houd je in, het gaat maar om een spelletje waarschijnlijk.
3. Respecteer elkaars mening Het kan zijn dat je het niet eens bent met een mening van iemand anders. Prima, laat dit ook zeker blijken, maar verval niet in het uitschelden of beschuldigen van anderen. Hierdoor ontstaan vervelende welles-nietes-discussies waar niemand wat aan heeft.
4. Link niet naar illegaal materiaal Expliciete links naar sites waarop illegaal materiaal is te downloaden, worden verwijderd op Gamer.nl. Ook het actief oproepen tot het downloaden van illegaal materiaal, wordt niet getolereerd. Op Gamer.nl komen nette consumenten.
5. Zelfpromotie; doe het met mate Een toffe video op YouTube staan? Laat het vooral weten in de comments. Iets moois gemaakt en op Pinterest gezet? Zet die link maar neer! Tot twintig keer toe linken naar een artikel van je eigen fansite of het nu relevant is of niet? Nee, doe dat maar niet.
6. Haal geen oude koeien uit de sloot Het kan voorkomen dat je het grondig oneens bent met de mening van Gamer.nl of je medebezoekers. Dat kan uiteraard. Maak er echter geen kruistocht van om onder ieder artikel te verkondigen dat je het nog altijd niet eens bent met het artikel dat drie weken eerder geplaatst was. Of dat je dat ene lid nog steeds niet snapt omdat ‘ie Call of Duty niet leuk vindt.

Een moderatingsysteem: hoe en wat?

We staan altijd open voor feedback en willen dan ook graag van jullie horen of er wellicht een betere manier is om Gamer.nl van moderating te voorzien.

Wat heeft jullie voorkeur? Moet er een groep actieve moderators aangesteld worden die elke dag de reacties in de gaten houden? Of moeten we misschien terug naar een soort plus/min-systeem, die op de vorige versie van de website aanwezig was? Misschien heb je op een andere website wel een ander goed systeem gezien die je hier wilt delen. We horen graag van je!

Laten we vooral allemaal in het achterhoofd houden dat we onze medebezoekers moeten behandelen zoals we zelf ook behandeld willen worden. Pittige discussies zijn leuk en spannend, maar laten we het vooral netjes houden. Zo wordt het voor nieuwe bezoekers ook een stuk minder eng om van zich te laten horen!

Dit artikel delen:

Lees meer

Reload: Assassin’s Creed Human Resource Machine
43

Reacties op: Moderating op Gamer.nl

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 24 oktober 2015 14:53
    Hear, hear

    Goed topic met duidelijke regels.

    Wat betreft regel 1 kan ik simpel in zijn, Nederlanders zijn geen Racisten alleen maar Realisten :).

    Moderaten, het is een goede optie maar met alle respect Michel, waar haal je de mensen vandaan die dit willen doen en objectief kunnen blijven en die geen kant kiezen, lijkt mij dat GNL aka Reshift mensen daar zelf de tijd niet voor hebben, ik ben bij je op kantoor geweest verleden week en heb niks anders gezien dan dat iedereen hard bezig is met andere dingen.

    Oke Michiel speelde voor koffie dame :) en niet dat daar iets mis mee was maar ik ga ervan uit dat hij normaal gezien druk met andere dingen bezig is.

    Wat betreft plus/min systeem ik denk dat dat alleen maar meer ellende veroorzaakt dan het probleem oplost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 24 oktober 2015 16:16
    "Nederlanders zijn geen Racisten alleen maar Realisten"

    Was het maar zo'n feest. Gezien alle jaren 30 retoriek van de laatste tijd kan ik het hier helaas niet mee eens zijn. De nazi's zullen zichzelf toentertijd ook heel realistisch gevonden hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 oktober 2015 23:46
    Het was meer sarcastisch dan oprecht gemeend, de regel is simpel het hoort ook niet thuis op een site als dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 25 oktober 2015 12:31
    Mensen die terecht hun zorgen over de vluchtelingenstroom uiten direct afschilderen als nazi of racist, is even kortzichtig als zeggen dat alle vluchtelingen gelukzoekers of terroristen zijn 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TuningGamer

    • 24 oktober 2015 22:48
    Haha, leuke generalisatie, maar genoeg racisten in dit land. (Ik hoop oprecht dat dit sarcasme was). Overigens denk ik dat de redactie aan discriminatie denkt, gezien het om meer gaat dan alleen ras/etniciteit (ook geaardheid, geslacht, andere vormen van afkomst/achtergrond, etc.).

    Ik denk overigens dat een "flag"-knop een stuk makkelijker is dan een e-mail versturen (wie neemt die moeite, tenzij het wel héél bont wordt gemaakt?), hoewel de drempel dan ook daalt.

    Plussen en minnen gaat inderdaad niet werken op onderwerpen die nogal fanboy-gevoelig zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 oktober 2015 23:51
    Klopt het was meer sarcastisch dan oprecht gemeend, de regel is simpel het hoort ook niet thuis op een site als dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TuningGamer

    • 25 oktober 2015 00:38
    Het is eigenlijk jammer dat het vaak nog als aparte regel moet worden opgeschreven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 25 oktober 2015 07:19
    Ja en de echte racisten bereik je er nooit mee lijkt het.

    Nu ben ik zelf politiek rechts georiënteerd maar dat domme volk met spreekkoren op die bijeenkomsten over asielzoekers komt me de keel uit. Dat zijn gewoon een stel xenofoben want hun standpunten zijn zelden rationeel van aard.
    Schrikbarend hoeveel van die mensen ook actief zijn op social media. Dat is dat laagje racisme wat ongegronds stevig leeft en eens in de zoveel tijd tot uitbarsting komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 25 oktober 2015 13:13
    @obi-twan kenobi

    Apart dat mijn opmerking van racisme / realisme gelijk omgezet wordt tot topic asielzoekers / vluchtelingen / gelukszoekers door mensen, of kijkt men op dit moment alleen naar de laatste weken ?.

    Ik snap je punt hoor alleen ik ga er niet verder op in want het is een game nieuws site, mijn opmerking wordt volgens mij weer geheel uit ze context getrokken :) en was daarom puur sarcastisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 25 oktober 2015 14:12
    Ik snap jou ook ShadowX. Ik ga er ook niet verder op in. Het is inderdaad een game site. Bij iedere discussie zijn er voor- en tegenstanders. Zowel bij maatschappelijke dingen als bij games of welke console/pc beter is. Zolang we elkaar maar in onze waarde laten, want meestal ligt de waarheid toch ergens in het midden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 25 oktober 2015 14:14
    Eigenlijk als je erop terugkijkt kom discriminatie ook voor bij console`s, als iemand bijvoorbeeld de X1 of PS4 afzeikt kan dat soms ook gezien worden als discriminatie :) maar laten we daar maar verder niet op in gaan hehehehe.

    Inderdaad obi wat je al zegt zolang we elkaar in onze waarde laten dan is het inderdaad alleen maar goed, helaas gebeurt dit laatste alleen niet zo vaak , dit gebeurt op internet niet maar ook in dagelijks leven niet.

    Ik voer altijd graag een discussie op een site als dit zeker als iemand iets afkraakt en dan geef ik als voorbeeld Assassins Creed Syndicate ook die game wordt afgekraakt door mensen zoals laatst iemand zei (AC topic hier) AC is kapot en toen ik hem vroeg wat hij er kapot aan vond of graag als verbetering wilt zien dan krijg je geen antwoord en dat is jammer want daar is de reageer knop juist voor bedoelt lijkt mij om je mening te geven maar ook om vragen te kunnen beantwoorden, helaas komt het wel vaak voor dat een discussie uit de hand loopt als iemand het gevoel krijgt dat hij of niet begrepen wordt of als ze mening niet wordt geaccepteerd en tja daar komt dan dit topic naar voren met zijn regels.

    Owell genoeg erover, ik ga AC spelen en jij ?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 25 oktober 2015 14:24
    Ik ben de laatste tijd bezig om mijn backlog van niet voltooide games wat in te korten. Ben nu bezig met resistance 3. Mijn eerst volgende nieuwe game zal Just cause 3 worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 25 oktober 2015 14:29
    Grrr irritante telefoon. Sorry voor de meerdere posts. Misschien is een verwijder knop voor eigen foutieve of dubbele posts ook wel handig :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 25 oktober 2015 14:42
    Eigenlijk zou ik dat ook eens moeten doen heb best een aardige back log aan games liggen, Just Cause 3 als hij (en dat doet hij) op deel 2 lijkt gaat dat enorm vet worden.

    Game ze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrMistral

    • 24 oktober 2015 14:56
    Ik zeg het systeem van Tweakers.net aangevuld met een like of dislike. Zo kan er een onderscheid gemaakt worden tussen on-topic, informatieve en uitblinkerreacties en is er tevens een graadmeter voor de waardering van een reactie. Zo kan bijvoorbeeld een off-topic reactie wel in de spotlight staan met veel likes en omgekeerd. Dit neemt de redactie ook behoorlijk wat werk uit handen omdat alles automatisch kan geschieden en ongewenste reacties er makkelijk worden uitgefilterd/niet meteen zichtbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 24 oktober 2015 17:07
    Zoiets is er al eens geweest in de vorm van + en -. Dit schoot niet zo op, omdat het regelmatig verkeerd gebruikt werd.

    Als Piet het niet eens is met Klaas, dan werd dat niet gezegd, maar kreeg Klaas gewoon een - op zijn reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 24 oktober 2015 15:07
    Gewoon een meldknop bij de reacties, min plus vond ik irritant, vooral de onnodige kinderachtige minnen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JurgenD

    • 24 oktober 2015 15:19
    Aub GEEN mod systeem als Tweakers.
    Daar krijg je negatieve mods als iemand het niet eens is. Daarvoor dient het niet.
    Ik ben van mening dat de meeste gebruikers niet in staat zijn objectief te modderen.

    Hou het bij een reportknop of zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 24 oktober 2015 15:49
    Een meldknop lijkt mij inderdaad een goed idee, zodat het simpel en snel kan maar ik snap ook dat jullie willen voorkomen dat mensen de knop gaan misbruiken dus misschien kan daar een penalty op gezet worden?

    Plus/min systeem mis ik niet echt maar we zouden net als Facebook alleen met "likes" kunnen werken en wanneer iets dus echt niet door de beugel kan we diegene reporten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 oktober 2015 15:52
    Ik denk dat je je eerst af moet vragen wat een moderatiesysteem toevoegt op een website als gamer.nl. Het aantal actieve reaguurders is niet zo groot als die van tweakers.net. Het voordeel van een grotere groep is namelijk dat misstanden omtrent moderaties (bv. meningmodden) op den duur worden rechtgetrokken door de community, maar als die community niet groot genoeg is dan zal dat niet gebeuren of in ieder geval te weinig.
    Dat betekent dat je net als bij tweakers een groep moderators moet hebben die de reacties controleert. Daarbij zijn er verschillende soorten moderatiesystemen: plus/min zoals het oude systeem of een meer gelaagd systeem zoals op tweakers. Welk systeem je ook kiest er zullen duidelijke regels moeten zijn wat een bepaalde moderatiewaarde betekent.
    Persoonlijk zie ik niet in wat een moderatiesysteem toevoegt op een website als gamer.nl, we hebben teveel misbruik van een dergelijk systeem gezien in het verleden. Een pro-Playstation reactie zal vrijwel altijd negatief beoordeeld worden door fans van xbox of pc en andersom.
    Sommige mensen krijgen bij voorbaat al negatieve moderaties omdat ze ooit eens woorden gehad hebben met een ander.

    Kortom: ik zeg NEE tegen een modsysteem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord