Op Gamer.nl verscheen er enkele dagen geleden de review van Hour of Victory. Zoals je hebt kunnen lezen is deze game complete troep. Op de redactie hebben we ons echter wel rot gelachen om het spel. Er zat zoveel idioots in dat zo enorm slecht is, dat je er even hard om kunt huilen als om kunt lachen als je het speelt. Een aantal voorbeelden hiervan kun je in de review lezen, maar in deze insider willen we er nog wat aan toevoegen.

In één van de Noord-Afrikaanse levels waren tankbarricades gepositioneerd. Je weet wel, van die betonnen, halfpuntige zware obstakels die neergezet worden om pantservoertuigen tactisch de doorgang te blokkeren. Kennelijk is het doel van dergelijke barricades niet geheel doorgedrongen tot het ontwikkelteam van Hour of Victory. De tankbarricades lagen naast een muurtje, maar aan de andere kant van dat muurtje konden de tanks gewoon vrolijk verder rijden. Niet echt nuttig dan, zo'n barricade.

In de review werd ook al gezegd dat Bull op bepaalde anderhalve meter hoge muurtjes kon klimmen met een touw. Bull pakt dan zijn touw met grijphaak, zwaait het een aantal keer rond en gooit het op een muurtje waar hij zelf ook met zijn handen bij zou kunnen. Vervolgens klimt hij via het touw naar boven. Als hij eraf wil, kan hij het touw gebruiken voor een abseilende afdaling, zo'n twee meter naar beneden. Leuk detail: als hij nogmaals naar boven wil moet hij nog een touw gooien terwijl zijn vorige touw er nog hangt.

Ook leuk zijn de animaties van de stervende vijanden. Als je een mof in zijn kop schiet, geeft hij zichzelf een klap op zijn voorhoofd en valt naar achteren. Wanneer je iemand met een mes aanvalt grijpt hij met beide handen breeduit zijn keel en valt dan om. Vervolgens gaan de dode Duitsers op de meest overdreven ragdoll-manieren liggen en stuiteren ze soms nog even verder.

Het treurigste van alles is nog wel de kunstmatige intelligentie. Serieus, zo slecht heb je het nog nooit gezien. Je vraagt je namelijk af wat die mof gaat doen die recht op je afloopt. Je aanvallen met een melee-aanval misschien? Nee, hij loopt straal langs je heen, loopt nog even verder en gaat dan achter een muurtje zitten. Sommige moffen houden op met schieten als jij ze aanvalt en krijgen het geniale idee om eerst tien meter een willekeurige richting op te lopen om daar verder te schieten. Anderen gaan uit hun dekking en gaan midden in de openheid al staande hun geweer legen, om het vervolgens zo sloom mogelijk te herladen.

Het dekking zoeken stelt ook weinig voor. Want wat is dekking als je hoofd steeds boven het muurtje uitsteekt? Er is een geniaal brein bij het ontwikkelteam geweest die de muurtjes van die hoogte heeft gemaakt, dat de hoofden van de vijanden er precies bovenuit steken. Echt serieus, bij driekwart van de dekkingsplekken kun je de moffen door hun kop schieten.

De mankementen van de kunstmatige 'intelligentie' houden hier niet op. Ken je die ene Naked Gun-film, waarin Leslie Nielsen in een vuurgevecht is tegenover iemand die vlak voor hem blijft te zitten? Dat gevoel krijg je wanneer je de bevrijde dokter moet escorteren. Het is zelfs erger dan dat. Sommige moffen gaan serieus naast de dokter staan en schieten dan op jou, de speler, terwijl de dokter weer op iemand anders schiet. Het is allemaal zo extreem belachelijk dat de hele game haast een parodie lijkt. Maar het is allemaal doodserieus bedoeld.

De AI doet meer. Zo zullen ze soms tegen een muur aanschieten waar ze zelf achter zitten. En wat vind je van een kabelbaan waarbij moffen gescript aan de andere kant langs je gaan om je te beschieten… en je vervolgens helemaal niet beschieten? Tja, je gaat kort erna wel dood zonder dat je geraakt wordt, waarschijnlijk omdat je door de grond zakt ofzo. Dat gebeurt wel vaker in de game trouwens.

Als je om welke reden dan ook deze game gekocht hebt, kom je vast nog wel meer rotzooi tegen. Hopelijk kun je er net zo om lachen als wij deden, maar het is natuurlijk diep treurig allemaal.