Broeders en zusters,

Uitgevers en ontwikkelaars gebruiken de smerigste middelen om jou er van te overtuigen dat je hun product moet kopen. Natuurlijk mikken ze zich voornamelijk op de onwetende koper, maar ook wij zijn vaker doelwit dan we zelf door hebben.

Hoe verkoopt een game of een console goed? Doordat het ding zelf briljant is? Nee, door goede marketing. Als bekend voorbeeld is er de Dreamcast, een console die zijn tijd ver vooruit was. Het apparaat zelf was briljant, maar toch is de console door slechte marketing gedoemd tot een armzalig leventje in Japan.

Marketing dus. Welke middelen hebben uitgevers hiervoor? Het meest op het oog springende zijn de hoesjes van games zelf. Lang niet iedereen is zo verstandig om online (onze) reviews te lezen en een beslissing te maken of een game daadwerkelijk de aanschaf waard is. Nee, ze zien een leuk doosje en zijn direct verkocht. Vooral filmgames vliegen hierdoor de winkel uit. Niet omdat het spel zo goed is, maar omdat de film zo tof was. En zeg nou eerlijk, zijn we niet allemaal eens voor een verleidelijk doosje gevallen?

Naast doosjes worden we ook online regelmatig bedonderd door mooie screenshots en trailers. Qua screenshots worden alleen de mooiste plaatjes getoond, en als het even kan zijn worden ze nog wat extra opgeleukt. Trailer zijn een heel ander verhaal, omdat zelfs de meest baggere game nog leuk gemaakt kan worden door een tof gemonteerde trailer. Bij de Games Convention was er bijvoorbeeld de game WET. Zet een mooie dame in een badkuip en draai met de camera er wat speels omheen, om ondertussen wat flitsende beelden van de dame al springend en schietend er tussen te stoppen. Ziet er erg tof uit, maar qua game? Meh..

Sowieso is seks een prachtig middel om de aandacht van gamers te trekken. Ultieme voorbeeld is natuurlijk Dead or Alive Xtreme 2. Het eerste deel was al enigszins apart te noemen, maar het was toch een succes. Niet alleen bij mannen, maar vooral ook bij het vrouwelijk gamevolk, omdat je relaxt op het strand kon dartelen en zo nu en dan een spelletje volleybal kon spelen. Wat heeft Team Ninja echter gedaan om deel twee te rechtvaardigen? Onafhankelijke tietphysics! Ook bij de beat 'm ups vliegen de tieten je om de oren. En was Tomb Raider ooit zo populair geweest zonder het welgevormde lichaam van Lara Croft?

En nu? Wordt er bij Heavenly Sword niet veel te veel aandacht besteed aan het vrouwelijke hoofdpersonage en Andy Serkis als acteur dan de daadwerkelijke actie? Staren we ons niet blind op de hype van Manhunt 2, zonder daadwerkelijk ook maar iets van de gameplay te zien? En waren we niet te enthousiast over de namen achter Blue Dragon dan het spel zelf? Laat je niet gek maken. Laat je niet verleiden.

Amen

Eerste gebod - Tweede gebod - Derde gebod - Vierde gebod - Vijfde gebod Zesde gebod