Sinds vandaag is in Amsterdam de Introductieweek van de Vrije Universiteit begonnen. Talloze kersverse studenten leren in een week de stad, de universiteit en hun mede-studenten kennen. Een onvergetelijke week, waarin je feitelijk niets anders doet dan iedere kroeg uit de stad van binnen naar buiten leren kennen. Zelf ben ik inmiddels in het derde jaar van m’n studie Bedrijfswetenschappen beland en mocht ik begin juli alvast een kleine keuze gaan maken richting mijn afstudeerrichting. De inrichting van het derde jaar bracht me weer een stukje dichter bij de toekomst die we later (bijna) allemaal tegemoet gaan: werken. Na de keuze van een middelbare school, een vakkenpakket voor de Tweede Fase en een studie, is dit de volgende keuze die al een klein beetje aangeeft waar je later gaat belanden. En dus stelde ik mezelf weer de vraag: waar wil ik eigenlijk belanden?

Ja, in de gamesindustrie. Maar niet zoals velen van jullie waarschijnlijk als droom hebben als gamedesigner of programmeur, maar aan de andere kant van de lijn: ergens in de kamer waar vergaderd wordt over sociaal-demografische trends en de lijn die bijvoorbeeld een bedrijf als Electronic Arts daarin moet gaan volgen met betrekking tot het steeds toegankelijker worden van games. En ja, misschien word ik dan wel die bastard die jullie De Sims 3: Voetbalplaatjes Ruilen voorschotel. Op dit moment walg ik als journalist van dit soort producten, maar kijk ik met de visie die mijn studie me meegeeft, dan heb ik absoluut waardering voor de manier waarop Electronic Arts marktonderzoek doet en precies met de titels op de proppen komt waar de massa op zit te wachten.

Door de positie als eindredacteur bij Gamer.nl word je ook iets meer in de spil van de gamesindustrie betrokken. Je gaat naar persbijeenkomsten, maakt kennis met de mensen van het PR-bureau en de marketingafdeling en krijgt een indruk van hoe de zaken er bij bepaalde uitgevers aan toegaan. Ook zie ik hier zaken die marketingtechnisch gezien een stuk beter of anders kunnen. Wellicht trek ik al deze opgedane ervaring en kennis door en start ik binnen afzienbare tijd wel iets in de PR consultancy richting. Immers, ik heb als journalist meegemaakt hoe de ‘kijk & beoordeel’-kant van de gamesindustrie omgaat met games en ontwikkelingen, waardoor ik misschien meer hiaten en andere processen zie die verbeterd kunnen worden dan andere mensen die via via bij een marketingafdeling van een uitgever terecht komen.

Al dit soort vragen en ervaringen spoken door je hoofd als je het online formulier voor je hebt waar je de keuze op aan moet geven. Uiteindelijk heb ik gekozen om niet voor de IT richting, maar voor de Consultancy richting te kiezen, waarbij ik me voorbereid voor een Master (soort eindfase van je studie) in de Marketing. Dus jullie zijn gewaarschuwd, wellicht komen enkele kutgames die je later voor ogen krijgt uit de hoofden van mij en m’n collega’s. Sorry alvast.