Frets on Fire | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Een aantal van jullie weten het al: ik ben sinds afgelopen donderdag helemaal verslingerd geraakt aan de Xbox 360-versie van Guitar Hero II. Tuurlijk, ik had al enige ervaring met deeltje één en twee op de PS2, maar aangezien ik zelf niet in het bezit ben van Sony’s oude vertrouwde console, moest ik altijd bij anderen op de gitaar lopen raggen. Gelukkig zijn die tijden voorbij, want met de komst van Guitar Hero II op de Xbox 360 hoef ik de deur niet meer uit om toch de gitaarheld (of de infantiel, want volgens Jaap ben ik namelijk het kind van de Gamer.nl redactie) uit te hangen.

Hoe dan ook, naast dat de game een uitstekende conversie is, biedt het spel, of eigenlijk de gitaar, nog veel meer dan alleen raggen op de Xbox 360. Want wat is nu het geval? Alle controllers van de Xbox 360 hebben zo’n leuke USB-aansluiting. De Xbox 360 is van Microsoft. Microsoft heeft Windows. Windows ondersteunt USB. Dus wat doe je dan als je eenmaal het rekensommetje succesvol hebt afgemaakt? Juist! Je plugt die geile witte X-plorer gitaar in je computer. En geloof het of niet, maar Windows is kennelijk slim genoeg om het apparaat op te sporen, er een naam aan te geven (heel mooi genaamd Guitar Hero X-Plorer), om het vervolgens via de Windows update gemakkelijk te installeren.

Kijk, en dan wordt het ineens intere ant. Ooit eens gehoord van Frets on Fire? Ik eerst ook niet, maar na afgelopen week het internet afgestruind te hebben voor informatie over Guitar Hero II, kwam ik er achter dat er een open-source programma bestaat (al een tijdje trouwens), Frets on Fire dus, wat het concept van Red Octane’s gitaarspel prima nabootst. Je speelt weliswaar met je keyboard en moet de F-toetsen indrukken (zie je het al voor je?), maar het idee blijft hetzelfde: op de maat van de muziek op tijd de goede noten indrukken. En dat allemaal voor nop! Behalve wanneer je het met een gitaar wil spelen, want dan moet je natuurlijk wel Guitar Hero II aanschaffen of ergens een gitaar los zien te peuteren, maar dat is het punt nu even niet.

Frets on Fire op de PC, het is bijna Guitar Hero!

Want waar ik naar toe wil, is het volgende. Nu eenmaal die X-Plorer gitaar verschenen is én dus compatible is met de laatste versie van Frets on Fire (Leuk detail: Naast de PS2-gitaren is ook de Wii-mote inclusief Nunchuck na een hoop werk compatible met Frets on Fire, bekijk of filmpje maar eens!), lijkt dit spelletje te veranderen in een geduchte concurrent van Guitar Hero II.

Ga maar eens na: je hebt allereerst al een toffe controller in de vorm van een gitaar (welke ook nog eens gelijk werkt door middel van plug and play, dat heb je bij de PS2 en bij de Wii niet) een bizar snelle computer is niet noodzakelijk, iedereen kan zo eigen content toevoegen (het programma is van iedereen, vóór iedereen) en het is volledig in te stellen naar jouw keuze (moet je wel wat afweten van programmeren en modden natuurlijk,  mi chien het grootste minpunt van dit  programmatje).

Vergelijk dat met bijvoorbeeld de packs van Guitar Hero II voor de Xbox 360, die naar mijn mening veel te duur zijn – de discu ies op de site van Major Nelson zijn terecht wat mij betreft – en je begrijpt natuurlijk wel dat met een beetje meer werk er best wel eens iets kan moois gecreeërd kan worden. De eerste drie nummers die standaard in Frets on Fire zitten maken mij in ieder geval al blij en na even googelen kom je al op complete communitysites terecht, vol met content die je zo binnen kunt halen; helemaal gratis en voor niets. Klinkt goed dus voor de meeste gamers, als ik zo even naar de huidige poll kijk.

Rest alleen de vraag, als Frets on Fire prima werkt met de gitaar, wat kunnen we verder nog verwachten? Mensen die complete Boeings kunnen bemannen door middel van vijf gekleurde knopjes? “Wacht even hoor, ik ga opstijgen, even rood/groen/blauw indrukken en effe gas geven met de Whammy bar!” Of wat dacht je van een platformgame, waarin je kunt springen door even de gitaar omhoog te gooien (deze Z-axis gebruik je normaal gesproken om de Star Power te activeren)?

Het kind in mij is er in ieder geval wel voor te porren, hoe gek en absurd het idee ook klinkt! Want zeg nou zelf, het is eens wat anders, nietwaar?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou