Het is half tien ’s avonds. De woorden identiteit, sociaalcognitieve structuur en grensverlegging gieren door m’n hoofd heen. Nú is het genoeg, weg met die papieren: dat tentamen komt later wel. Het is tijd om af te reageren. Een potje Pro Evolution Soccer 5? Nee, te slapjes. Opeens weet ik het: het is tijd om die gouweh ouweh Quake III Arena weer eens te installeren!
Ja, dames en heren, kent u hem nog? Die meesterlijke online shooter van id Software, de tegenhanger van Unreal Tournament. Vroeger, lang lang geleden, was ik een groot fan van de game. Samen met vrienden sprak ik af om na het eten van mams online te komen, en elkaar alle hoeken van de pixelarena te laten zien. Het schijfje Quake III Arena was echter al in geen jaren meer in mijn CD-lade gegaan en de zoektocht om het kreng te vinden begon. Een safari door m’n kamer later, stormde ik trots naar m’n huisgenoot toe: “Zin in een potje Quake III Arena?”. Zijn ogen begonnen te fonkelen. Als één van mijn fragvrienden van destijds, was het antwoord simpel: “Kom maar op, ik Rail je helemaal neer!”. The game was on.
Een kwartier later hadden we de game beiden geïnstalleerd en kon, na de làààge stem die “Kweeeehk thriee Ariena!” grauwde aangehoord te hebben, de chaos losbarsten. Het vreemde aan ‘onze’ Quake III-tijd was dat we feitelijk maar op één map speelden: Q3Tourney4, een relatief kleine map zonder randen waar je af kunt donderen. Ik kende de gangen, platformen, ‘springkussens’, wapenplekken en ga zo maar door nog in detail, dus na vijf minuten gewenning schoot ik er weer lustig op los. En mijn god, wat voelt dat nog steeds lekker! M’n tong hing uit m’n mond toen ik met de Railgun mensen uit de lucht probeerde te spiesen en bij het plotseling opdoemen van spelers, verkampte ik helemaal, om in een reflex vervolgens toch nog dodelijk toe te slaan.
Na een half uurtje knallen kwamen we voldaan bij elkaar om tot de conclusie te komen dat Quake III Arena toch echt een meesterlijk spel blijft, dat zelfs zes jaar na dato nog hartstikke tof is. De positieve beleving van de game steekt een beetje af tegen mijn eerdere ervaring met het opnieuw spelen van oude klassiekers. Toen ik laatst Outcast, mijn favoriete game aller tijden, weer eens probeerde te installeren, dacht ik op dat moment toch even van: hmm, is dit het nou? Nu weer terugdenkend aan de game, zie ik daarentegen alleen maar weer de mooie beelden en avonturen. Maar ach, hoor mij nu mijmeren. Feit is dat ik lol heb beleefd aan een bejaarde, invalide en gerimpelde game, en dat voelt best goed!
Reacties op: Fragfestijnende nostalgie
Nyana
anonymous
Bioh4zard
Sasuke
Bioh4zard
leprosy
GrandLopes
De FPS van tegenwoordig zijn zo versimpeld en versaaid dat ze de actie niet meer bieden zoals spellen als Quake III, Unreal Tournament, Tribes 2 etc dat deden. Geen geavanceerde movement, wapen kennis en ga zo maar door.
Gamers zijn of lui geworden, of zien de echte FPS niet meer door de dikke mist aan WW2 en andere oorlog achtige multiplayer shooters.
Elke keer als ik in een potje UT2004 (naar mijn mening de laaste goede competitie gerichte shooter) een aap in een deathmatch stilstaand, of nog erger Bukkend met een sniper in een of ander hoekje mensen zie af proberen te knallen vind ik dat doodzonde. En dan vooral omdat je in vele andere games op zo een manier nog weet te winnen ook.
Quake III > Call of duty #594 any day. Ik hoop van harte dat deze stroming aan games ooit weer zo levendig en groot wordt als dat vroeger was. Tot die tijd speel ik nog met plezier mn oude Quake III of Unreal Tournament, aan mensen die hetzelfde denken en doen is er geen tekort, die vind je in die games altijd terug.
http://www.youtube.com/watch?v=4vzQiDRlLwg
http://www.youtube.com/watch?v=TCaDUwPszx0
anonymous
Tja…
=HellFire=
slayernl
cs 1.6 en q3 is net afgelopen voor 15.000$
deze spellen zijn 6 jaar oud maar meest gespeeld en met de beste leages en compo's just keep playing, because old game rule!!!
het gaat altijd om de gameplay is die perfect dan maak het niet uit hoe oud een spel is.
DinaDani
strikeman
IK mis het..Toendertijd had je nog echte ontwikkelaars van games,geen EA die alle games raped voor geld en commersie.
=HellFire=
Hybr1d
JaapGoose
Quake is tof, maar Unreal heeft wat meer.. schwung.. naar mijn mening. Klinkt allemaal net even wat lekkerder..
corneel
Ik beleef vooral nog steeds plezier aan carmageddon II (allen vraag ik me af waarom ik het vroeger moeilijk vond die missies uit te spelen) ook dark forces bracht mij onlangs in verrukking. + één van de leukste mp ervaringen ooit was een half jaar geleden, de originelen Doom in co-up op het netwerkvan m'n kot hier)
Nhid
Kirov
Nhid
Nokill
speel het nog dagelijks O.O'