Deze week op Gamer.nl: Games recenseren en reviewtrips | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Ook deze week is de belangrijkste recensie nog voor het verschijnen van deze rubriek al online geplaatst: Call of Duty: Advanced Warfare heeft een 8 gescoord op Gamer.nl. Games van dit kaliber vergen soms een andere manier van recenseren, simpelweg omdat het de enige manier is om een recensie op tijd aan jullie te presenteren.

Zoals je in de recensie kunt lezen, waren we op een reviewtrip van Call of Duty. Kortgezegd geeft dit journalisten een aantal dagen op een specifieke locatie om een game van voor naar achter te spelen. Een jaar of zes, zeven geleden heb ik samen met de toenmalige redactie een redactiestatuut voor Gamer.nl opgemaakt waarin we enkele regels voor onszelf hebben aangegeven. Eén daarvan was dat we geen recensies zouden schrijven op basis van alleen reviewtrips. Dit met het oog op de mening dat recensies beter tot hun recht komen wanneer de redacteur het spel in het comfort van zijn eigen huiskamer uitgebreid heeft kunnen spelen.

Dit redactiestatuut hebben we inmiddels aangepast. Of naar deze tijd getrokken, zou je kunnen zeggen. Hoewel ik mag denken dat we zoveel mogelijk journalistieke normen en waarden aanhouden, was de regel dat we niet meer aan reviewtrips doen simpelweg niet meer van deze tijd. Het is bij games van een bepaald kaliber gewoon van e entieel belang dat deze rond de release worden besproken. Daarbij is de vraag of we meedoen aan een reviewtrip volledig afhankelijk van hoe de situatie voor de redacteur is. Is er meer dan genoeg tijd om de game op elk mogelijke manier te testen en uit te spelen? Dan doen we er aan mee. Bij Call of Duty: Advanced Warfare is dit gelukkig het geval, anders hadden we de recensie uitgesteld tot we wél voldoende tijd in de game hadden kunnen steken.

Dat neemt niet weg dat in deze tijd, waarin online gaming een gigantische rol speelt, het steeds moeilijker is om een eenmalig waardeoordeel aan een game te geven. We kunnen een spel nog zo goed vinden, wanneer na release blijkt dat de servers voor geen meter werken en het een maand of langer duurt voordat dit weer opgelost is, kunnen we het spel niet aanraden en had het cijfer eigenlijk een onvoldoende moeten zijn.

Onder andere door dit gegeven, is het belangrijk om altijd deze vuistregel in je achterhoofd te houden: Een recensie is altijd een momentopname van één redacteur met een eigen mening. Daarom is het ook belangrijk dat je bij elk spel ook je eigen mening vormt, want die kan verschillen met die van Gamer.nl of welke uitgave dan ook. En dat is prima. Gelukkig gaat redacteur Ron vanaf vanavond Call of Duty: Advanced Warfare op Gamer.nl streamen, zodat je wellicht een nog beter beeld krijgt van de kwaliteit van dit spel en of je je zuurverdiende centen moet uitgeven. Mocht je aan een recensie alleen niet genoeg hebben.

Verder op Gamer.nl deze week

Nu we dat behandeld hebben (en ik natuurlijk graag jullie mening over dit alles hoor), vind ik het geweldig om te kunnen mededelen dat we eindelijk op volle stoom zijn wat betreft de grote recensies van nog grotere games. Zo volgt later deze week ons eindoordeel van Halo: The Master Chief Collection. Ook zijn er andere titels waar we nog niets over kunnen zeggen waar we inmiddels mee aan de slag zijn, maar iedereen die weet wat er de komende weken aankomt, kan vast wel een goed doordachte gok doen.

Verder kun je deze week recensies van twee van de grootste simulatiegames van het jaar verwachten: Football Manager 2015 en Farming Simulator 15. Twee titels die altijd op veel intere e op Gamer.nl kunnen rekenen. Ook is er zo diep in het najaar toch nog tijd om even vooruit te blikken: LittleBigPlanet 3 en Super Smash Bros. Wii U komen beiden later deze maand uit, maar toch hebben we nog previews van deze games.

Over vooruitkijken gesproken: vanaf vrijdagavond is het weer feest voor de Blizzard-fans, want dan wordt Blizzcon gehouden. Ook wij volgen het event nauwlettend en je kunt er op rekenen dat belangrijke aankondigingen breed uitgemeten worden op Gamer.nl. Ook aankomend weekend langskomen dus!