Onlangs verscheen het populaire bordspel De Kolonisten van Catan voor Xbox Live Arcade. Het spel is zowel online speelbaar als tegen computergestuurde tegenstanders. Deze laatste optie vormt natuurlijk niet de hoofdmoot van het spel, maar is ideaal om even te oefenen en een paar achievements binnen te halen. Eén van die achievements is: versla de kunstmatige intelligentie op de moeilijkheidsgraad 'Hard'. Achievementhoer dat ik ben besloot ik die missie maar eens te volbrengen en de AI een lesje te leren. Zorgvuldig koos ik mijn beginvakjes. Ik had de belangrijkste grondstoffen op de nummers 5, 6 en 9, wat je normaliter aardig op weg moet helpen in het spel. De nummers het dichtst rond de zeven vallen immers het vaaks met dobbelstenen. De AI zat vooral bij de hoge en lage nummers, vooral 4 en 11. Kat in het bakkie zou je denken. Toch merkte ik gedurende het spel dat het met mijn grondstoffen niet echt wilde vlotten. De AI had al snel een paar straatjes en huisjes gebouwd, maar mijn getallen leken maar niet te willen vallen; behalve als de struikrover er eens op stond. Toeval dacht ik de eerste paar keer; pure pech. De dice chart, waarom af te lezen is welke getallen het meest gevallen zijn, had weliswaar pieken bij 4 en 11 en een dipje in het midden, maar misschien had ik gewoon een slechte dag. Maar ook bij volgende potjes bleef dit patroon zich herhalen. Getallen waar praktisch alleen ik baat bij had, werden nauwelijks gegooid, getallen waar de AI ruim in vertegenwoordigd was, kwamen ruimschoots aan bod. Wat ook opvallend was dat steevast wanneer ik meer dan acht kaarten had, het getal zeven werd gegooid. Hierbij moet je de helft van je kaarten inleveren. Vaak vielen de drie beurten ervoor eindelijk eens getallen die ik wel had, kon ik ze bij mijn eigen beurt weer leuk inleveren. Na veel oefenen en zoeken naar de juiste posities, was het me eindelijk een keer gelukt om op negen punten te komen, terwijl de AI nog bleef steken op 6. Ik hoefde eigenlijk nog maar één grondstof te hebben en ik kon de overwinning binnen halen. Maar het ongelooflijke gebeurde. Mijn toevoer van grondstoffen stopte en één AI tegenstander kreeg ineens zoveel bos en hout dat hij én de langste handelsroute kon aanleggen én ook nog eens een extra dorpje kon bouwen. Dit samen met een ontwikkelingskaart die hij nog op zak had, behaalde hij alsnog de overwinning. Theoretisch kan het allemaal. Maar de dice charts vertonen keer op keer pieken bij de nummers die de AI heeft. Op Easy en Medium komt dit nooit voor, dan lijkt de chart al snel op een normale verdeling. Blijkbaar kreeg ontwikkelaar Big Huge Games het niet voor elkaar om een echt goede AI neer te zetten, waardoor men het blijkbaar een uitdaging achtte voor de speler om te winnen van een sterk gemanipuleerde AI. Het tegendeel is echter waar; een uitdaging is het geenszins, het is vooral erg frustrerend. Dan maar online gamen, in de hoop dat ik dit keer niet ineens disconnected ben precies nadat ik het potje heb gewonnen.