De Valsspelers van Catan | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Onlangs verscheen het populaire bordspel De Kolonisten vanCatan voor Xbox Live Arcade. Het spel is zowel online speelbaar als tegencomputergestuurde tegenstanders. Deze laatste optie vormt natuurlijk niet dehoofdmoot van het spel, maar is ideaal om even te oefenen en een paar achievements binnen te halen. Eén vandie achievements is: versla de kunstmatige intelligentie op demoeilijkheidsgraad 'Hard'. Achievementhoer dat ik ben besloot ik die mi ie maar eenste volbrengen en de AI een lesje te leren. Zorgvuldig koos ik mijn beginvakjes.Ik had de belangrijkste grondstoffen op de nummers 5, 6 en 9, wat je normaliteraardig op weg moet helpen in het spel. De nummers het dichtst rond de zevenvallen immers het vaaks met dobbelstenen. De AI zat vooral bij de hoge en lagenummers, vooral 4 en 11. Kat in het bakkie zou je denken.Toch merkte ik gedurende het spel dat het met mijngrondstoffen niet echt wilde vlotten. De AI had al snel een paar straatjes enhuisjes gebouwd, maar mijn getallen leken maar niet te willen vallen; behalveals de struikrover er eens op stond. Toeval dacht ik de eerste paar keer; purepech. De dice chart, waarom af telezen is welke getallen het meest gevallen zijn, had weliswaar pieken bij 4 en11 en een dipje in het midden, maar mi chien had ik gewoon een slechte dag.Maar ook bij volgende potjes bleef dit patroon zichherhalen. Getallen waar praktisch alleen ik baat bij had, werden nauwelijksgegooid, getallen waar de AI ruim in vertegenwoordigd was, kwamen ruimschootsaan bod. Wat ook opvallend was dat steevast wanneer ik meer dan acht kaartenhad, het getal zeven werd gegooid. Hierbij moet je de helft van je kaarteninleveren. Vaak vielen de drie beurten ervoor eindelijk eens getallen die ikwel had, kon ik ze bij mijn eigen beurt weer leuk inleveren. Na veel oefenen en zoeken naar de juiste posities, was hetme eindelijk een keer gelukt om op negen punten te komen, terwijl de AI nogbleef steken op 6. Ik hoefde eigenlijk nog maar één grondstof te hebben en ikkon de overwinning binnen halen. Maar het ongelooflijke gebeurde. Mijn toevoervan grondstoffen stopte en één AI tegenstander kreeg ineens zoveel bos en houtdat hij én de langste handelsroute kon aanleggen én ook nog eens een extradorpje kon bouwen. Dit samen met een ontwikkelingskaart die hij nog op zak had,behaalde hij alsnog de overwinning.Theoretisch kan het allemaal. Maar de dice charts vertonen keer op keer pieken bij de nummers die de AIheeft. Op Easy en Medium komt dit nooit voor, dan lijkt de chart al snel op eennormale verdeling. Blijkbaar kreeg ontwikkelaar Big Huge Games het niet voorelkaar om een echt goede AI neer te zetten, waardoor men het blijkbaar eenuitdaging achtte voor de speler om te winnen van een sterk gemanipuleerde AI. Hettegendeel is echter waar; een uitdaging is het geenszins, het is vooral ergfrustrerend. Dan maar online gamen, in de hoop dat ik dit keer niet ineens disconnected ben precies nadat ik hetpotje heb gewonnen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou