Ik moest toch even achter mijn oren krabben toen ik hoorde dat Rock Band 2 in de Verenigde Staten al in september op de markt komt. Eens temeer blijkt dat klantenbinding geen woord is dat bij Electronic Arts in het woordenboek staat. De dikke vinger die men aan Europa gaf toen men Rock Band in ons continent voor een meer dan dubbele prijs, meer dan een half jaar na de Amerikaanse release uitbracht en dan ook nog eens voor één platform in slechts drie Europese landen, is alleen maar dikker geworden. Want in plaats van dat men eindelijk de Europese consument tegemoet komt, is de focus alweer op Amerika komen te liggen. Er moet immers eerst een concurrent worden bestreden. Activision komt namelijk eind dit jaar met Guitar Hero 4, compleet met drumstel en microfoon en dreigt daarmee een deel van het marktaandeel van Rock Band af te snoepen. Guitar Hero 4 was op een paar punten beter dan het originele Rock Band, reden temeer om met het vervolg groots uit te pakken. Vrijwel elke belofte van Guitar Hero 4, lijkt nu ook door Rock Band 2 getackeld te worden. Maar EA had toch zulke grote moeite om voldoende instrumenten te produceren voor de Europese markt? Waarom kan men dan wel ineens een heel nieuw deel, met nota bene nieuwe instrumenten, ontwikkelen voor de Amerikaanse markt. Omdat de nood aan de man is? Dus het kon altijd al, zou je denken. Alleen de Europese gamer was niet belangrijk genoeg om de productie op te schroeven, een geduchte concurrent is dat wel. Misschien is de Europese release buiten het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland wel vertraagd, juist omdat men de capaciteit nodig had voor Rock Band 2. Even leek het erop dat EA toch nog wat goodwill had. Er zou namelijk zijn bevestigd dat ook de Europese release van Rock Band 2 in september zou plaatsvinden. Dat leek ons nog een prima oplossing. Laat Rock Band 1 maar zitten en geef ons gewoon Rock Band 2 tegelijk met de Amerikanen. Doe er een gratis bonusschijfje bij met de muziek uit het eerste deel, als compensatie voor het lange wachten, en leg het voor een normale prijs in de winkel. Maar al snel bleek die gedachte utopie. Dat de Europese release in september plaats zou vinden, bleek op een misverstand te berusten. Meer duidelijkheid wilde men vooralsnog niet geven.    Voor mij heeft Rock Band nu definitief afgedaan. Eén keer een middelvinger kan ik nog wel vergeven, maar stelselmatig de Europese consument tekort schieten, valse argumenten geven waarom het allemaal zo onmogelijk is, maar intussen de Amerikaanse markt wel op zijn wenken bedienen, is ronduit hypocriet. EA, stop die vinger maar in je reet. Die hele, hele dikke vinger. Hopelijk zal het pijn doen.