Laten we voorop stellen dat ArmA II een spel is waar je aan moet wennen. Het oorlogsspel wil graag realistisch zijn en slaagt daar aardig in. Helaas is de besturing zeer gebruiksonvriendelijk en loopt het technisch niet allemaal even vlot. Als je geen eerdere ervaring hebt met ArmA, valt de DayZ-mod daarom in eerste instantie erg tegen. Dit is geen Left 4 Dead in een open wereld, eerder een zombie simulator voor het Russische leger. Dat is uiteraard tof voor het realistische gedeelte, maar daardoor mist het ook de technische afronding van een commerciële release.

Updaten, updaten, updaten

Daarnaast is het niet makkelijk om DayZ aan de praat te krijgen. Om de mod te kunnen spelen, moet je ArmA II hebben plus de Operation Arrowhead-uitbreiding. Vergeet deze games niet te activeren, anders werkt de mod niet. De modbestanden plaats je in de systeemfiles en vink je aan in het expansions-menu in Operation Arrowhead. DayZ verkeert daarnaast nog in alfafase en alle onderdelen moeten los geüpdate worden. Welke onderdelen je moet hebben is niet erg duidelijk. In de tijd dat wij het speelden is er gelukkig een torrent op de DayZ-voorpagina verschenen met de juiste files in één map. Goed nieuws voor nieuwe spelers dus.

Vervolgens begint het leuke gedeelte: het zoeken en joinen van een server. We kunnen nu al verklappen dat dit het stuk is waar we de meeste uren in doorgebracht hebben. Check voor je in een server springt of je van álle onderdelen de laatste versie hebt; ArmA 2, Operation Arrowhead en alle aparte onderdelen van de mod. Hier zijn we namelijk veel tijd aan kwijt geweest. Op een gegeven moment leek alles te werken, maar gingen na drie seconden spelen toch alle toeters en bellen af omdat we achterliepen op de server. De betreffende update was echter nog niet eens officieel uit (al helemaal niet in de torrent) en moesten we via het forum achterhalen.

Russisch roulette met servers

Dat je alles in orde hebt, betekent echter nog niet dat alles gaat werken. Er zijn tientallen servers om uit te kiezen. Welke hiervan werken is een gok. Soms beland je in een server waarin alles goed gaat en je kunt beginnen met spelen, maar wij kwamen vooral in servers terecht die je óf blokkeerden óf zeer traag laadden of vastliepen tijdens het laden. Escape, escape, ctrl+alt+del, restart…wat een plezier, nog meer tijd kwijt. Om het speurproces nog tergender te maken zitten de meeste (goede) servers daarbij vol. De mod is in zijn alfa-fase al iets te beroemd geworden, dus 't is even speuren naar een vrije plek met beperkte lag.

DayZ volgt de dag- en nachtcyclus van de echte wereld. 's Nachts spelen heeft geen zin, want dan zie je echt geen reet behalve de sterrenhemel. Daarom gaan alle Europeanen en Russen 's nachts naar Amerikaanse servers en vice versa. De dag-servers zitten dan ook potdicht. Kom je met al dit gedoe eíndelijk in een goede server terecht, dan ben je nog niet zeker van een goed potje. We hebben herhaaldelijk gehad dat we tien minuten speelden en de server er onverwacht mee stopte. DayZ slaat je positie en wapens echter op op een aparte server, zodat je altijd kunt doorspelen.

Maarrrrrr, die server is regelmatig vrij traag met het doorgeven van je gegevens én je moet weer opnieuw een werkende server vinden. Onafgebroken doorspelen is dus een kwestie van geluk of extreem veel geduld. Dit zijn nu al aardig wat alinea's over het technische gedeelte, maar daar zijn we ook relatief evenveel tijd aan kwijtgeraakt om te kunnen spelen. Oorspronkelijk hadden we een mooi verhaal in gedachten over overleven in een zombiewereld, maar dat werd ernstig onderbroken door dit gedoe. Daniël had gelukkig een betere ervaring.

Oneerlijk

Het duurt even voor je door hebt hoe DayZ speelt. Hoe dichtbij kun je bij zombies komen, hoe snel mag je bewegen, waar moet je heen, hoe de besturing werkt…een guide lezen is toch anders dan de game spelen. Vol trots vonden we onze eerste kruisboog. We waren er voorzichtig heen gekropen, terwijl de zombies op drie millimeter afstand langs ons bromden om ''braaaains''. We hebben er letterlijk twee minuten van kunnen genieten tot we schoten hoorden. Zoals we in de guides lazen, doken we meteen op de grond om te  schuilen. Iedereen is mogelijk een vijand, dus blijf uit de buurt.

De ander schoot ons echter gewoon van een afstandje dood en negeerde de zombies waar wij eerder zo stil langs slopen. Ze deden hem niets, what the f...? Leuk, weer opnieuw beginnen. Gelukkig zijn we verder geen bandieten meer tegengekomen, maar we kwamen al snel weer onze grootste vijand tegen: de techniek. Tijdens wederom een servercrash werd onze positie verkeerd opgeslagen: vast in een muur. Het spel werd onbestuurbaar en wilde ons niet opnieuw laten beginnen. Laat dan maar zitten. In potentie heeft DayZ veel te bieden, maar we wachten wel op de eerste volledige versie...