Broeders en zusters,

Lust is een spannende zonde, maar ik zal jullie de rode oortjes besparen en het niet weer over de verleiding van rondborstige dames hebben. Al is het wel makkelijk om de schaamteloze reclame van Juiced 2 te behandelen, waarin een aantal prachtige vrouwen in bikini een matig spel aanprijzen. 'Die bikini staat haar zo goed, dat het wel moet kloppen wat ze zegt!' Of gaat dat alleen op bij mensen die in lange witte jassen een nieuwe tandenborstel aanprijzen? Hmm..

Maar lust is natuurlijk op veel meer dingen te betrekken, zoals de lust naar altijd het nieuwste, altijd het mooiste en altijd het beste. Gamers zijn hier heel goed in. Bij elke nieuwe generatie consoles werken wij ons weer in alle bochten om de nieuwe apparaten in huis te halen. Bij een nieuw deel van Final Fantasy, Halo, Fifa, Need For Speed of Command & Conquer trekken we weer graag de buidel. En natuurlijk is de PC ook weer aan een upgrade toe om Crysis op zo mooi mogelijk te laten draaien, en voor je het weet ben je alleen maar bezig met upgraden en heb je niet eens meer tijd en geld om de games te spelen waarvoor je upgradet!

De gameontwikkelaars, uitgevers en hardware-fabrikanten weten onze drang maar al te goed te bespelen. Eén voor één vallen we weer voor de trucs. De Nintendo DS kwam uit, en iedereen wat razend enthousiast, maar als Nintendo een tijdje later met de DS Lite komt wil iedereen toch ook wel liever die mooiere. De oude DS wordt opzij gelegd en met de portemonnee in de hand rennen we alweer naar de winkel.  Die Xbox 360 Elite ziet er toch ook wel mooi uit, alhoewel je al een Xbox 360 hebt. En die PSP met langere batterij-duur is toch ook wel heel fijn.

Op het moment speel ik Tony Hawk's Proving Ground, en daar merk je gewoon dat de makers weten dat deze formule zorgt voor een goed aantal verkopen. Ze hoeven niet eens hun best te doen om te vernieuwen, omdat de Tony Hawk-fans het spel toch wel kopen. Gelukkig heeft de serie nu eindelijk concurrentie in de vorm van skate.

EA is koning in deze strategie door bijvoorbeeld elk jaar weer een nieuw deel in zijn sportspellenserie uit te brengen. Zelden is er genoeg vernieuwing om een nieuw deel echt te rechtvaardigen, maar we kopen het maar al te graag. En we kunnen wel klagen dat EA telkens maar sequels uitpoept, maar zolang wij als dolle honden weer achter elk deel aanrennen is EA gewoon slim bezig.

Amen

Hoofdzonden: IJdelheid - Vraatzucht - Gierigheid - Afgunst - Lust