Het blijkt maar weer met onze BioShock-review, dat het cijfer tien nog steeds niet door iedereen begrepen wordt. Want de tien staat toch voor perfectie? Zo werkt het toch ook op school?

Wij werken met een cijfersysteem van een tiental gradaties. Geen halve cijfers, en geen cijfers achter de komma. Dit systeem kreeg eerst veel onbegrip. Als wij denken dat een zeven een goede game is, wordt door de bezoekers het cijfer vaak al afgedaan als slecht. En ook de tien kon weinig begrip vinden, want een tien hoort voor perfectie te staan. Daarom hebben wij een tijdje terug een uitleg van de cijfers opgesteld en we zeggen het volgende over de tien:

“Een 10 gaat naar instant klassiekers. De game moet meer dan alleen maar goed zijn; het product is nagenoeg perfect! Het moet een game zijn die een nieuwe standaard in het genre zet, een game waardoor mensen het systeem kopen. Het moet een game zijn waarover je het nog jaren hebt en die je na tien jaar nog kunt oppakken en waar je dan weer van houdt. De 10 is slechts bedoeld voor legendarische games, waar gamers reikhalzend naar uitkijken en die de verwachtingen waar maken. Games met een 10 kunnen minpunten bevatten, maar deze vallen in het niet bij de pluspunten.”

Wat voor games hebben de afgelopen tijd bij ons een tien gekregen? World of Warcraft, The Elder Scrolls IV: Oblivion, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Gears of War, Final Fantasy XII en nu dus BioShock. Geen van die games is perfect, maar een game hoeft niet perfect te zijn om de hoogste gradatie in ons cijfersysteem te krijgen. Elk van die titels is namelijk uniek en staat volgens ons met kop en schouders boven andere games uit. Games die lang speelbaar zijn en een nieuwe standaard voor het genre neerzetten.

Maar om het nog actueel te houden: Waarom BioShock een tien als je minpunten kunt noemen? Omdat die punten op geen enkele manier kunnen opwegen tegenover de pluspunten. Het zijn dan ook niet zozeer minpunten, maar punten waar je rekening mee kunt houden bij het kopen van het spel. De afwezigheid van multiplayer kan voor sommigen een gigantisch minpunt zijn, omdat ze misschien alleen shooters kopen voor de multiplayer en niet malen om een verhaal. En een matig einde? Who cares als je zo'n geweldig spel hebt gespeeld die op geen moment is afgezwakt. Laat het einde dan maar snel en vaag zijn, er is altijd nog een tweede einde na een tweede keer spelen!

Ik ben eigenlijk wel trots op 2K, dat ze al hun tijd en middelen in de singleplayer hebben gestoken en daar iets prachtigs van gemaakt hebben. Hoeveel First Person Shooters bieden nou zo'n intense beleving met een extreem goed verhaal? Natuurlijk zou ik elkaar ook graag bestoken met de bijzondere genetische krachten, maar als dat schade had gedaan aan de singleplayer? No way!

Bottomline: Hou je van het genre, en krijgt het spel een tien? Dan is het spel niet perfect, maar kun je het blind kopen. BioShock kun je blind kopen.