Sébastien Loeb Rally Evo (hands-on) | Gamer.nl

Sébastien Loeb Rally Evo (hands-on) | Gamer.nl

De WRC-licentie is niet meer in handen van racegamestudio Milestone, maar dat geeft niet, want de Italianen hebben een andere aansprekende naam gevonden om op de cover van hun nieuwe rallygame te plakken: Sébastien Loeb. Herleven met dat wapenfeit oude tijden in het genre?

Colin McRae, Richard Burns en zelfs – al heeft zijn naam nooit in de titel van een game gestaan – Ken Block. We hebben het over grote namen in de rallysport, die zichzelf zo mogelijk nóg bekender maakten door nadrukkelijk naar voren te komen in games die toegewijd zijn aan deze prachtige vorm van autoracen. Maar eigenlijk vergeten we dan de belangrijkste. Of nou ja, de meest succesvolle: Sébastien Loeb werd immers negen keer (!) wereldkampioen rally en behaalde de meeste overwinningen van allemaal. Reden genoeg om zelf ook op de cover van een rallygame te prijken, niet dan?

Media has no description

Levende legende

En dat is precies wat er gaat gebeuren. De Italiaanse ontwikkelaar Milestone sloeg de handen ineen met de levende Franse rallylegende, maar kon de game niet langer als deel van de WRC-serie positioneren – die licentie ligt nu bij het Franse Kylotonn-team. Eerlijk gezegd waren de WRC-spellen van Milestone nooit écht om over naar huis te schrijven en waren ze zeker niet vergelijkbaar met de games rond de namen die we eerder noemden, maar de laatste jaren was het duidelijk wat de Italianen wilden: een rallysimulatie ontwikkelen waarin physics bovenaan de prioriteitenlijst staan

Die filosofie wordt voortgezet, en wel om een reden: bij ingewijden in het genre staat Richard Burns Rally nog steeds zeer hoog aangeschreven door de zeer waarheidsgetrouwe manier waarop de auto's reageren op jouw input, en ook de Colin McRae Rally-spellen heugen ons vooral omdat je er gewoon lekker in kon rijden. Maar, benadrukt Milestone, het gaat wel om een videogame anno 2015, waarbij het net zo belangrijk is om minder hardcore spelers niet af te schrikken. Er zullen dus weer diverse hulpmiddelen beschikbaar zijn die je kunnen helpen om je rallybolide op de nauwe paden te houden.

Media has no description

Want nauw, dat zijn de banen in dit spel zeker, zo merken we tijdens onze eerste meters achter het stuur. En dat is maar goed ook, want daarmee zet Milestone al een belangrijke stap richting een realistischere rallybeleving. Bovendien stelt de studio trots dat de proeven in dit spel daadwerkelijk virtuele evenknieën zijn van échte routes, terwijl je in de vroegere WRC-games over wegen reden die slechts in bepaalde mate gebaseerd waren op het echte werk. Zo kom je over proeven tot wel elf kilometer te rijden, waarbij je gewoon een fiks aantal minuten nodig hebt voordat de finish in zicht komt.

Rallycro

Bovendien zijn we nu al onder de indruk van de selectie aan locaties die Milestone heeft onthuld: je kunt gaan rallyen in Zweden, het Italiaanse San Remo, Mexico, de legendarische rally van Monte-Carlo, Finland en Wales. Het zijn stuk voor stuk rallygebieden met historie. Daarnaast is er rallycro – racen met rallyauto's, zoals dat de laatste jaren behoorlijk populair is gemaakt door onder meer Ken Block en Travis Pastrana – mogelijk in onder meer Los Angeles. De crème de la crème wordt mi chien wel gevormd door Pikes Peak (die zowel in oude stijl op onverhard als modern met asfalt geselecteerd kan worden), de illustere bergbeklimming in Amerika waar nota bene meneer Loeb zelf een waanzinnig nieuw record neerzette in 2013.

 

Media has no description

Ook op het gebied van het materiaal waar je het mee moet doen, zien we het positief in: dik vijftig auto's vanaf de jaren zestig, waaronder alle modellen die de negenvoudig wereldkampioen zelf vroeg of laat bestuurd heeft. Bovendien is er een mate van customisation aanwezig, al weten we nog niet precies wat je allemaal zult kunnen aanpa en. Het feit dat de uit Gran Turismo bekende, zwaar gemodificeerde Suzuki Escudo aanwezig is om Pikes Peak mee aan te doen, is in elk geval veelbelovend.

Het is natuurlijk afwachten of Milestone uiteindelijk de boel weet te verwerken tot een fijn speelbaar geheel en juist daar zit 'm de grootste onzekerheid. Het feit dat Sébastien Loeb Rally Evo echter net is uitgesteld tot het begin van 2016 geeft goede moed: laat de Italianen maar lekker de tijd nemen om hun project goed en wel af te ronden, dan hebben wij des te meer vertrouwen in een goed eindresultaat.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou