XCOM: Enemy Within - Gods & Kings voor XCOM | Gamer.nl

XCOM: Enemy Within - Gods & Kings voor XCOM | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Net als Gods & Kings in Civ V is Enemy Within verworven met de originele game. "Ja, je moet een nieuwe game starten om de content te kunnen spelen", legt Gupta uit. "Ik bedoel maar, je kunt ook niet tijdens het spelen van Civ V in het jaar 1600 ineens religie toevoegen. Hetzelfde geldt voor XCOM."

Xcom Enemy Within

Cybernetics & Genetics

"Als je aan Enemy Within begint, is de Meld-tutorial het eerste wat je voorgeschoteld krijgt." Meld is een nieuw valuta waarmee je een Cybernetics-laboratorium kunt bouwen in je basis. Hiermee is het vervolgens mogelijk om onderzoek te doen naar mechs en nieuwe wapens. Deze schaf je aan met Meld. Mechs zijn groot en log, hebben enorm veel hit-points en kunnen schade aanrichten met speciale wapens als granade launchers, vlammenwerpers en door simpelweg erop los te meppen. De keerzijde is dat mechs geen dekking kunnen nemen en dus een relatief makkelijk doelwit zijn voor vijanden om met zijn allen ineens op af te gaan.

Een tweede toevoeging is Genetics, waarmee je jouw soldaten kunt upgraden met bijvoorbeeld verbeterde sprongmogelijkheden, onzichtbaarheid of een olifantenhuid voor het inca eren van meer schade. Net zoals alles dat voortkomt uit het Cybernetics-lab, is ook alles uit Genetics alleen aan te schaffen met Meld.

Beide takken lijken simpelweg op te leveren wat je inmiddels gewend bent van XCOM: Enemy Unknown, maar dan meer. Meer keuzes om te maken, meer investeringen om tegen elkaar af te wegen en meer momenten om genadeloos op je smoel te gaan. Hoeveel ruimte er is om te experimenteren is echter nog maar de vraag. Is er genoeg Meld te vinden om zowel Cybernetics als Genetics op een hoog niveau te krijgen, of is richten op één onderdeel een slimmere zet?

Xcom Enemy Within

Exalt

"Nieuwe wapens, soldaten, vijanden, maps: deze nieuwe tactische laag was geen geheim. Vandaag willen we jullie daarom erg graag laten kennismaken met de nieuwe strategische laag die Enemy Within toevoegt", aldus Gupta.

Deze laag krijgen we in de vorm van de Exalt, een paramilitaire organisatie die de buitenaardse invasie wil gebruiken om de Counsil omver te werpen en zodoende aan de macht te komen. "De Exalt kunnen aanvallen lanceren om jouw voortgang volledig te stoppen, totdat je ervoor kiest om er wat aan te doen”, vertelt Gupta. In tegenstelling tot de campagne die je voert tegen de buitenaardse wezens, is het aan jou hoe je dat aanpakt met de Exalt. Zo kun je zelf de keuze maken wat je belangrijker acht op dat moment."

Om de Exalt te vinden dien je een Intel Scan uit te voeren. Hiermee leg je cellen van de organisatie bloot, en kies je waar je een soldaat op af stuurt om een geheime mi ie uit te voeren. Dit is een riskante zet. Zet je beste soldaat in en deze is zes dagen niet bruikbaar in bijvoorbeeld Terror-mi ies. Zodra de soldaat klaar is met zijn mi ie, is het tijd om in actie te komen.

Xcom Enemy Within

Nieuwe doelen

Enemy Within voegt mi ies toe aan XCOM, die niet simpelweg inhouden dat je alle vijanden moet uitschakelen. Met Covert Extraction is het de bedoeling dat je jouw soldaat uit het oorlogsgebied haalt, en tegelijkertijd verscheidene nodes hackt om informatie te verkrijgen. Covert Data Recovery, aan de andere kant, is makkelijker te vergelijken met een King of the Hill-speltype. Hier moet je dicht bij nodes zien te komen om ze te beschermen, zodat de vijand er niet met waardevolle informatie vandoor gaat.

Beide modi zijn boeiend, omdat het een nieuwe draai geeft aan de standaard mi ies in Enemy Unknown. Het dwingt je onder andere om wat agre iever te spelen. Hang achterover en speel defensief tijdens een Covert Data Recovery-mi ie en voor je het weet hebben de Exalt alle punten veroverd en is de mi ie verloren. Dek je soldaat niet goed tijdens een Extraction mi ie en er is plots niemand meer om de nodes te hacken.

Xcom Enemy Within

Mensen vs. mensen

"Exalt-soldaten gedragen zich erg anders dan de buitenaardse wezens, vooral als het gaat om onderlinge tactieken. Ze maken slimmer gebruik van explosieve wapens, snipers verblijven liever ergens in de hoogte en medics gebruiken rookgranaten en genezen hun maatjes, wat de buitenaardse wezens niet deden", aldus Gupta.

Dat betaalt zich ook uit in de gameplay. Net als je denkt de overhand te hebben, houdt een medic een gevaarlijke soldaat op de been of vergeet je die ene sniper die zich langzaam richting de bosjes manoeuvreerde, om vervolgens stof te happen. In combinatie met het feit dat zij net als jij de mi iedoelen najagen, zorgt het ervoor dat ze daadwerkelijk anders aanvoelen om tegen te spelen, waardoor jij op je beurt je tactieken moet aanpa en.

Na het succesvol voltooien van mi ies krijg je aanwijzingen over waar de hoofdbasis van de Exalt kan zitten. Dit kan zoiets zijn als "de Exalt zitten niet in Europa" of "ze spreken van origine Engels". Na drie aanwijzingen verzameld te hebben kun je ervoor kiezen om landen ervan te beschuldigen dat de Exalt-organisatie zich daar bevindt. Dit gaat echter niet zonder risico's: beschuldig een land vals, en ze trekken zich terug uit de Counsil. Je kunt ook doorgaan met campagnes voeren tegen de Exalt tot er haast geen opties meer overblijven, maar dit vereist een fikse investering.

De Exalt-campagne lijkt erg slim verworven te zijn met die tegen de buitenaardse wezens. Er komen strategische besli ingen bij kijken, omdat je flink moet investeren wil je voortgang boeken, maar er is altijd wel weer een keerzijde. Precies wat je verwacht van XCOM: elke keuze is nog steeds van integraal belang voor de verloop van het spel en jouw succes op het slagveld.

Xcom Enemy Within

Meer!

Afgezien van alle bovengenoemde toevoegingen tracht Firaxis ook om een aantal verbeteringen toe te pa en aan de game. Dit gaat van user interface design-aanpa ingen, zoals de vernieuwde scan-lines die duidelijker aangeven wat voor effect explosieve wapens hebben, tot simpele dingen als één knop om alle uitrusting van alle soldaten in één keer te verwijderen. Niet langer hoef je dat bij elke soldaat handmatig te doen. Daarnaast zijn er ook meer Second Wave-opties, zoals het geleidelijk verbeteren van je raakkans als je een vijand flankt.

De toevoegingen, verbeteringen ten opzichte van het origineel en een compleet nieuwe campagne scheppen hoge verwachtingen. Ananda Gupta zei het zelf: ze zijn gek op uitbreidingspakketten bij Firaxis. XCOM: Enemy Within lijkt de trend van daadwerkelijk betekenisvolle uitbreidingen voort te zetten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou