WRC 5 (hands-on) | Gamer.nl

WRC 5 (hands-on) | Gamer.nl

Binnen het racegenre hebben rallyspellen altijd een eigen, unieke status gehad. Er is iets magisch aan snelheidswedstrijden van A naar B – bij voorkeur op smalle, onverharde wegen –wat zich goed vertaalt naar videogames. WRC 5 legt dat gevoel heel treffend vast.

Wat is er nou leuker dan met snelheden voorbij de 150 kilometer per uur over modderige bergpaadjes tu en bomen door te knallen? Om die reden koesteren we warme herinneringen aan Colin McRae Rally en weten de puristen onder ons nog precies waar Richard Burns Rally voor staat. Mede daarom spelen we graag Dirt Rally, ondanks de Steam Early Acce -opzet van de game.

Wereldkampioenschap

Dat zegt iets over de officiële WRC-spellenreeks. De licentie van het wereldkampioenschap rally kun je vergelijken met die van FIFA of F1, maar is de laatste jaren eigenlijk een beetje te grabbel gegooid. Vooruit, dat is wellicht wat hard, maar écht heel enthousiast werden we niet van WRC 1 tot en met 4, gemaakt door de Italiaanse studio Milestone – in tegenstelling tot de WRC-games die Evolution Studios voor de PlayStation 2 maakte. De spellen van Milestone reden best prima, maar misten altijd de diepgang, afwerking en vooral funfactor om het plezier van rallyrijden goed over te brengen.

Toen bekend werd dat niet Milestone, maar de mensen van het Franse Kylotonn de ontwikkeling van het nieuwe WRC 5 verzorgt, leverde dat scheve blikken op. Want... eh, wie zijn dat? Welke games die ze hebben gemaakt, kun je opnoemen zónder te Googlen? En kan een onbekende, nauwelijks gerenommeerde studio wel een kwaliteitsrallygame afleveren?

Media has no description

Het antwoord lijkt zowaar positief. Tijdens onze eerste hands-on-kennismaking, met de échte WK-rally van Duitsland als decor, zijn we direct verrast door de manier waarop WRC 5 speelt. Vanaf het moment dat onze auto uit de startblokken schiet, luistert 'ie heerlijk naar onze commando's, gegeven door het stuur, de pedalen en de schakelflippers. We duiken met een tempo van 200 op een haakse bocht af, gaan in de ankers en draaien onze kar met een ruk aan de handrem soepel in de juiste richting om verder te gaan. En we genieten!

Giftigheid

Het is de waarheidsgetrouwe beleving die WRC 5 zo leuk maakt. De game boeit daarbij niet op toegankelijkheid, al dan niet met dank aan de legio bekende hulpmiddelen om gemakkelijker in het juiste spoor te blijven. Optrekken en vertragen gaat in deze game met dezelfde giftigheid als in het echt, net als het 'spelen' met de auto in een zoektocht naar grip in de bochten. De ervaring komt overeen met die van Codemasters' Dirt-games van enige jaren geleden, maar dan met een vleugje meer realisme.

Media has no description

Over realisme gesproken: als officiële game van het WK-rally anno 2015 bevat WRC 5 alle auto's en rijders die dit seizoen deelnemen, onder wie onze landgenoot Kevin Abbring, die in dienst van Hyundai de nodige rondes afwerkt. Over de rallyproeven vertellen de mensen van Kylotonn ons dat ze geen kopieën zijn van proeven in de echte wereld, maar wel duidelijk geïnspireerd zijn op echte geklokte stukken rallyroute. Bovendien benadrukken de ontwikkelaars dat je geen dubbelingen zult tegenkomen in de proeven – gezien het feit dat je in andere rallygames vaker dan eens een stuk weg opnieuw of in tegengestelde richting reed.

Toch is het niet allemaal hosanna. Op grafisch vlak is WRC 5 vooralsnog vrij zwak. Als we de game op de pc spelen valt op dat de omgevingen een tikje kaal zijn. Sterker nog, het geheel oogt als een PlayStation 3-game, al komen we wel knappe lichteffecten tegen wanneer we bij opkomende zon door de Zweedse sneeuw jakkeren. We zijn wel vooral benieuwd naar de versies voor de PlayStation 4 en de Xbox One, zeker met het oog op de resolutie en de framerate.

Media has no description

Voorafgaand aan onze eerste kennismaking met WRC 5 hadden we niet verwacht nadien naar de game uit te kijken. Inmiddels is dat wel anders. Het rijgedrag van de auto's in de game is dusdanig vermakelijk dat we zomaar met een verra ende najaarstopper te maken kunnen hebben. Mits Kylotonn de game naar behoren afwerkt, want juist op dat vlak liet Milestone het met eerdere WRC-games liggen.

WRC 5 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360, pc en Vita.

 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou