Het scherm bestaat uit een vaste 2D achtergrond, een laag water en allerlei gekleurde blokjes. Op het water vaart jouw 3D geanimeerd karakter van links naar rechts met allerlei wapentuig. Het meest gebruikte wapen is de bazooka, die een ongelimiteerde hoeveelheid raketten bij zich draagt. Daarnaast zijn er nog allerlei alternatieven zoals een shotgun, granaat of dynamietstaven. Blokjes

De wapens kunnen allemaal verschillende kleuren aannemen. De keuze van deze kleuren volgen vaak een vast patroon. De bazooka kan bijvoorbeeld eerst paars, rood, groen en dan blauw worden om daarna weer de eerste kleur aan te nemen (paars dus). De bazooka en de andere wapens veranderen elke keer na een schot afgevuurd te hebben van kleur. De kleur van het wapen komt vaak overeen met de kleur van één of meerdere blokjes. Wanneer je deze blokjes met de juiste kleur raakt verdwijnen deze, plus alle aangrenzende blokjes met die kleur. Wanneer je met een verkeerde kleur een blokje raakt neemt deze de kleur van de kogel/raket aan. En dit gebeurt nog wel eens aangezien weer zelf bepaalt moet worden hoe hard de bazooka schiet.

Daarnaast zijn er nog allerlei varianten op deze blokjes. Er zijn bijvoorbeeld grijze blokjes, waar geen bijpassende wapens voor zijn (deze dienen dus twee maal met dezelfde kleur geraakt te worden). Ook zijn er regenboog blokjes die altijd verdwijnen, de kleur van het wapen maakt in dit geval niet uit.

Tussen de blokjes zitten nog sterren verstopt die het waterpijl laten dalen. Ook zitten er geheime kistjes tussen die nieuwe wapens bevatten. En dit is dan nog maar een kleine greep uit de mogelijkheden. Je kan je dan ook wel voorstellen dat er genoeg variatie in de levels aan te maken is. Zo moet je soms sterren verzamelen, bepaalde (bewegende) doelen zien te raken, voordat het water gestegen is alle blokjes uit de weg ruimen etc etc. Het meeste moet ook nog eens binnen een bepaalde tijd. En ik kan je garanderen dat dit lang niet altijd even makkelijk is!

VS

De VS mode is misschien nog wel de leukste mode. Hierin kun je tegen de PC of tegen je vrienden (afhankelijk van het aantal controllers dat je bezit) een potje spelen. De VS mode bestaat uit verschillende onderdelen. Het 'survival' onderdeel bijvoorbeeld is de standaard mode. Hier is het scherm in twee-en gedeeld met aan beide kanten een scherm vol blokjes. De eerste die zijn waterniveau te hoog laat stijgen of de blokjes te snel laat dalen en geplet wordt onder de blokjes heeft verloren. Daarnaast beweegt de tussenwand regelmatig omhoog en omlaag. Hierdoor is het mogelijk om in de openingen die hierbij ontstaan elkaar af te schieten. Zelfs torpedo's en meteorietenstormen kunnen op elkaar gebruikt worden. In de star collection moet elke speler zo snel mogelijk een bepaald aantal sterren zien te verzamelen, terwijl in de tide trial juist zoveel mogelijk blokjes weggeschoten moeten worden om niet verpulverd te worden op het snelstijgende waterniveau. In het deathmatch onderdeel worden de blokjes even buiten beschouwing gehouden en ontstaat er een normaal fragfeest. Tot slot is er nog het 'don't drop 'em' onderdeel waarbij de blokjes het water niet mogen raken.