De Worms reeks gaat al weer bijna een decennium mee. Oorspronkelijk zag het eruit als Lemmings, maar vorig jaar werd de overstap naar de derde dimensie gemaakt. Worms 3D wist echter niet de lol en eenvoud van de 2D versies te evenaren, vooral door lastige camera en het slechte dieptezicht. Eind vorig jaar probeerde Team 17 het over een andere boeg te gooien met Worms Forts: Under Siege, een tegenvaller van formaat. Van de oorspronkelijke Worms gameplay was nog weinig over en het nieuwe concept sloeg niet echt aan. Daarom besloot Team 17 wijselijk om weer terug te gaan naar de roots met Worms 4: Mayhem. Codemasters, de uitgever van dit nieuwste deel, heeft er alvast volop vertrouwen in.

Door Erwin Bergervoet en Jaap van Nes

Als kinderen zo blij waren we toen we op het hoofdkantoor van Codemasters als allereerste journalisten op de aardkloot, de nieuwste Worms game van Team 17 aan de tand mochten voelen. Als grote fans van de originele, tweedimensionale Worms games waren we de lichte teleurstelling van Worms 3D en de zware teleurstelling van Forts Under Siege, nog niet helemaal te boven. Ook Carl Johnson, de man die bij Codemasters de nieuwste Worms in goede banen leidt, was zelf enigszins teleurgesteld in de voorgaande twee Worms games. Of men deze nieuwste Worms game wel zou moeten uitgeven, stond aanvankelijk enigszins ter discussie bij Codemasters. Omdat het erop leek dat Team 17 met Worms 4: Mayhem de reeks weer terug op het oude spoor had, waagde men uiteindelijk toch de gok. Van wat we er tot nu toe van gezien hebben, lijkt men de goede keuze gemaakt te hebben!

Worms Mayhem gaat verder waar Worms 3D ophield en van Forts Under Siege is gelukkig niets meer te bekennen. Je zult dus gewoon in een kleine, door water omringde arena, de wormpjes van je tegenstander met een enorm wapenarsenaal uit moeten zien te schakelen. Met Worms 4: Mayhem hoopt men de grootste kritiekpunten van Worms 3D aan te pakken. Zo zal de camerabesturing een flinke opknapbeurt krijgen en denkt men na over een alternatief camerapunt vanuit bovenaanzicht, waarmee je eenvoudiger je afstand tot het doel kunt inschatten. Ook zijn de destructieve landschappen weer helemaal van de partij en zelfs beter dan ooit! Daar waar bij Worms 3D de wereld was opgebouwd uit een soort van LEGO-blokken die bij impact ineens verdwenen, kun je in Worms Mayhem weer mooie, ronde kraters verwachten, waar je met je wormpje fatsoenlijk tegenop kunt lopen. Daarbij zijn deze nieuwe kraters grafisch een stuk aantrekkelijker.

Worms 4: Mayhem is het best te beschrijven als de Worms Armageddon uit het 3D tijdperk. Het wapenarsenaal in Mayhem is dan ook uitgebreider, geschifter en explosiever dan ooit tevoren. De nieuwe creaties die Team 17 uit de mouw heeft weten te schudden zijn weer als vanouds, enorm grappig dus. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Iron Donkey, een grote metalen ezel die je op een bepaalde plek uit de lucht kunt laten vallen. Wanneer de ezel op de grond landt, verplet deze alle worms onder zijn statief. Hij laat vervolgens een krater achter tot op het wateroppervlak. Ook erg leuk is een nieuwe variant van de airstrike, waarbij je zelf de projectielen kunt afvuren. Je kijkt dan door het luik van het vliegtuig en gooit met een druk op de knop de bommen op het gebied dat onder je langs schuift.

Een ander nieuw wapen is een klein, opblaasbaar mannetje dat je los kunt laten. Deze zal dan recht voor zich uit lopen totdat hij een worm op zijn pad tegen komt. Gebeurt dit, dan zal hij langzaam opblazen en de lucht in vliegen. Aldaar zal het mannetje exploderen en wordt de worm weggeblazen. Deze zal vervolgens op een willekeurige plek neerkomen, de kans is aanzienlijk dat dit in het water is.