World Racing 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

In 2003 verscheen het spel World Racing op de markt. Deze racegame viel op vanwege de uitgestrekte landschappen waar de parcoursen door uitgestippeld waren. De omgevingen waren prachtig uitgewerkt en ook het racen zelf stak goed in elkaar. Helaas liet dat afwerking van het spel wat te wensen over. Je kon bijvoorbeeld over het water en door obstakels heen rijden. Daarnaast waren alle beschikbare auto's van het merk Mercedes, iets wat de meeste niet-Duitsers niet zo aanspreekt. World Racing 2 lijkt alle problemen te verhelpen.

Op de Games Convention in Leipzig kregen we de kans om World Racing 2 aan de tand te voelen, terwijl één van de ontwikkelaars van het spel ons het een en ander uitlegde. Het eerste wat opvalt is het ruime pakket aan wagens. Niet alleen Mercedes is van de partij, ook en hele rits andere merken is in World Racing 2 aanwezig, van een Volkswagen en Alfa Romeo tot de wat meer exclusieve merken als Lamborgini en Morgan. In totaal zijn er meer dan 90 verschillende auto's van de partij. Elke auto bestaat uit honderden parameters die voor een aanzienlijk verschil in weggedrag zorgen. Ook aan het uiterlijk van de auto's is veel zorg besteed: zelfs de lampen en wielen zijn volledig in 3D opgebouwd!

Net als in het eerste deel bevat ook World Racing 2 uitgestrekte omgevingen waardoor de verschillende parcoursen uitgestippeld zijn. In totaal zijn er zes omgevingen, maar door de vele verschillende routes komt dit neer op meer dan honderd verschillende banen. Van de zes omgevingen kregen wij de kans om even rond te touren in Italië. De map zag er werkelijk prachtig uit en nog beter: de map is in hoge mate interactief. Bordjes, plaatjes en hekjes kunnen aan de kant worden gereden. Rijd je in het water, dan gaat je auto kopje onder – zoals het hoort! Leuk is ook dat het gras langs de weg platgereden kan worden. Een uitgelezen kans om mooie graancirkels in het gras te maken.

De omgeving wordt nog meer leven in geblazen door het gewone verkeer dat er rondjes rijdt. Dit verkeer is iedere keer anders en volledig instelbaar: wil ik een paar zondagsrijders, of moet het lekker druk zijn op de wegen? Leuk is ook dat het verkeer niet net achter de horizon neergezet wordt, maar dat ze allemaal hun eigen weg afleggen door de spelwereld. Wanneer ze afslaan zullen ze richting aan geven, iets waar je bij het inhalen beter rekening mee houdt! Hoewel, het schademodel uittesten is ook en leuke bezigheid.

De besturing van World Racing 2 laat zich uitgebreid instellen, zodat zowel de arcade- als realisme fans aan hun trekken komen. Het spel is in ieder geval een stuk toegankelijker geworden dan zijn voorganger, met onder andere stuur- en remhulp voor wie vooral van de omgeving wil genieten. Op de hoogste moeilijkheidsgraad zul je echt moeten zwoegen om het parcours zonder problemen af te leggen. Je auto recht op de baan houden na een slippertje, is namelijk een flinke uitdaging.

In het originele World Racing werd de weg die je moest rijden door de omgeving nog aangegeven met pijlen boven in beeld. Dit wekte nog wel eens verwarring wanneer je bijvoorbeeld een afslag over het hoofd zag, maar daar is wat op gevonden. Er wordt nu namelijk gebruik gemaakt van grote pijlen die zich in de bochten bevinden, vergelijkbaar met Burnout. Handig is dat de kleur van deze pijlen aangeeft of je op de goede snelheid rijdt voor de bocht. Rijd je te hard, dan zijn de pijlen rood, rijd je de juiste snelheid, dan worden ze groen. Je kunt wel gewoon door deze pijlen heen rijden overigens, maar stel je ze niet op prijs dan kun je ook nog voor het oude systeem kiezen.

Voor de carrièremode in World Racing 2 wordt gebruik gemaakt van een mi iestructuur. Dit was al als een onderdeel aanwezig in het originele World Racing, maar is vanwege de hoge populariteit opgewaardeerd tot de hoofdbrok van het spel. Bij deze mi ies krijg je veelal een vaste auto aangewezen, waarmee je een bepaalde doelstelling moet zien te bereiken. Men belooft alvast een zeer gevarieerd pakket aan mi ies, wat ook wel mag met een totaal van honderd! In totaal zouden deze mi ies je zo'n zestig uur bezig moeten houden.

Ook multiplayer is van de partij. De PC laat zes spelers toe via netwerk of internet, op consoles kun je via splitscreen met vier spelers op de Xbox en twee op de PS2. De PS2 versie van World Racing 2 is trouwens aanzienlijk anders dan zijn twee broertjes en laat je niet vrij door de omgeving rondscheuren. In plaats daarvan wordt je teruggezet, wanneer je te ver van het parcours af wijkt. Moet je kiezen tu en een van de drie versies, dan zijn de PC of Xbox waarschijnlijk de verstandigste keus al zal de PS2 versie op zich ook genoeg te bieden hebben.

World Racing 2 zou deze herfst voor PC, Xbox en PS2 moeten verschijnen en ziet er veelbelovend uit. Het is mi chien geen Gran Turismo, maar de vrij toegankelijke omgeving en de mi iestructuur, zorgen voor een leuke spelervaring. Daarbij biedt het racen zelf voor elk wat wils, zowel arcadefanaten als de echte realisten vinden wel iets naar hun gading in World Racing.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou