World of Warplanes volgt dezelfde spelstructuur als World of Tanks, maar voor degene die daar niet bekend mee zijn zullen we het even kort uitleggen. Je start het spel met een zwak vooroorlogs vliegtuigje. Hiermee speel je team deathmatches waarbij het team met de laatst overgebleven man wint. Voor iedere match krijg je geld en ervaringspunten, die je kunt uitgeven aan reparaties, onderdelen en nieuwe vliegtuigen.

Het duurt nog een tijdje voor Warplanes af is, dus wat wij spelen is enkel de kern van het uiteindelijke spel. Onderdelen als sterkere motoren, dikkere bepantsering en zwaardere mitrailleurs zitten er nog niet in. Ook kun je nog geen bemanning samenstellen zoals in World of Tanks en moet het financiële systeem nog gebalanceerd worden. Wat er wél in zit, zijn bijna zestig historische vliegtuigen. Van prototype Messerschmitt-straaljagers tot de beroemde P-51 Mustang.

Vlieg als een iPad

De balans tussen de vliegtuigen is nog een beetje zoek, maar daarvoor is de bètatest dan ook bedoeld. Het vliegen gaat niet met de WASD-toetsen, maar met de muis. In het midden van het scherm staat een cirkel. Beweeg je ver van deze cirkel, dan draait je vliegtuig snel. Blijf je in het midden, dan zijn de wendingen subtiel. Het is dezelfde besturing die in veel shooters op de iPad en andere touchscreen systemen wordt gebruikt.

Het is even wennen, voelt wiebelig aan en is wat ons betreft niet de ideale besturing. Veel andere bètatesters schakelden dan ook over naar de joystick om meer controle te krijgen. We begrijpen wel waarom hiervoor is gekozen: het voelt realistischer aan en je kunt alleen goed schieten als je goed vliegt. De kogels komen immers uit de neus van het vliegtuig en zijn niet individueel te richten. Goede piloten worden dus beloond.

Bombs away!

Je kunt kiezen uit drie verschillende type vliegtuigen met enigszins verwarrende namen: de fighters, de attack aircraft en de heavy fighters. De fighters zijn zoals te verwachten de standaard gevechtsvliegtuigen. Deze zijn snel, wendbaar en hebben weinig HP. Uitstekend voor achtervolgingen dus. De attack aircraft en de heavy fighters hebben echter een extra rol. Deze trage, vliegende forten kunnen ook gronddoelen aanvallen. De heavy fighters door middel van bombardementen en de attack aircraft door duikvluchten met hun mitrailleurs.

Bij World of Tanks kun je winnen door alle vijanden te vernietigen of door de vlag te pakken. In Warplanes zit echter geen vlag, maar wordt gekeken wie het veld overheerst. Deze score kun je beïnvloeden door gronddoelen te vernietigen, zoals olietanks, radarposten en AA-guns. Het is een behoorlijke uitdaging om deze kapot te krijgen en ondertussen word je als heavy fighter of attack aircraft opgejaagd door de vijandelijke fighters. Het is belangrijk dat je teammaten deze van je rug houden.

Even geduld

We hebben een aantal mooie dogfights gezien in deze bèta en al wat spannende potjes meegemaakt. De Red Tails-achtige sfeer komt goed over. Een oordeel kunnen we echter nog lang niet vellen over deze free-to-play game. Daarvoor moeten eerst de andere onderdelen in het spel komen. We kunnen nog niets zeggen over de matchmaking en het financiële model, beide erg belangrijke elementen. We kijken in ieder geval uit naar de volledige versie en hopelijk komt er op een dag nog een kruising tussen de drie World-spellen. Tanks versus vliegtuigen versus slagschepen, leuk!