Voor degenen die de vorige preview hebben gemist, het concept is simpel: jij en je team schieten het andere team uit de lucht en zij proberen hetzelfde. Als iedereen er te lang over doet, wint het team waarvan de bommenwerpers de meeste gronddoelen hebben uitgeschakeld. Potjes duren rond de 10-15 minuten en met winst verdien je geld en ervaringspunten. Daarmee koop je sterkere vliegtuigen en onderdelen. Inderdaad, het principe is simpel.
Vecht op zijn hondjes
Een van de sterkste verbeteringen zien we meteen bij de nieuwe indeling van de vliegtuigen. De oude drie vliegtuigklasseringen zijn vervangen door vier hervormde types: Fighters, Ground Attack Planes, Heavy Fighters en Carrier-Based Fighters. Fighters zijn de standaard vechtersbazen die zich volledig concentreren op het neerhalen van andere vliegtuigen. Ground Attack Planes zijn trage, bepantserde bommenwerpers die met een dikke batterij mitrailleurs gronddoelen neermaaien. De Heavy Fighters zijn super snelle, bepantserde jagers die amper bochten kunnen maken. Het tegenovergestelde zijn de Carrier-Based Fighters, trage stuntvliegtuigjes die om iedereen heen kunnen cirkelen tot ze tureluurs worden.
Hoewel het alle vliegtuigen zijn en ze elkaar technisch gezien allemaal kunnen neermaaien, vereisen ze elk een andere discipline. Carrier-Based Fighters zijn zeer geschikt voor agressieve maniakken die binnen een seconde van target kunnen wisselen middenin een serie kurkentrekkers en loopings. Het gevoel van bewegingsvrijheid is heerlijk en je voelt je helemaal de man als je zo vijand na vijand perforeert, terwijl je nietige vliegtuigje in de fik vliegt en een rookspoor over het slagveld trekt.
Voor Heavy Fighters heb je juist gecalculeerde piloten nodig die zichzelf eerst een kilometer de lucht in sturen, om vervolgens vanuit de wolken als een valk naar beneden te donderen om in één enkele duikvlucht het gekozen doel uitschakelen en weer buiten bereik te racen. Piloten van Ground Attack Planes zijn daarentegen sneaky waaghalzen die hun zware kist een meter boven de boomtoppen weten te houden en zo strak over en langs bergen scheren dat je denkt dat ze een doodswens hebben.
Stukje cake
Het mooie van World of Warplanes is dat iedere speler die stunts en dogfights kan uitvoeren. Je hoeft geen ervaring met flightsims te hebben of ingewikkelde knoppen te leren. Tegelijkertijd voelen de physics en de luchtdruk wel realistisch aan, zodat je niet het idee krijgt een space- of racesim te spelen. De vorige keer dat we naar World of Warplanes keken, hadden we ernstige twijfels bij de wiebelige muisbesturing. Dat probleem is nu opgelost met een meer traditionele arcadebesturing (keyboard voor richting, muis voor draaischerpte), die haarfijn werkt.
Waar we niet zo blij van werden, was de matchmaking. De Wit-Russische ontwikkelaar Wargaming.net had er in World of Tanks een handje van om spelers van een te groot level verschil tegen elkaar te zetten. Helaas doen ze dat nu weer in World of Warplanes. De uitgever annex developer zegt zelf dat dit is om snel potjes te kunnen starten, maar wij blijven dat een slechte reden vinden. Potjes beginnen nu na drie seconden. Geef spelers de kans om drie seconden langer te wachten en ze kunnen gewoon tegen hun eigen level spelen. Het verschil is nu 'slechts' twee levels, maar in praktijk betekent dat soms twee maalzoveel bepantsering of schade, wat niet eerlijk is.
Sinds de gesloten bèta zijn ook de graphics sterk verbeterd. Alle vliegtuigen glanzen en in één potje hadden we last van een mooie, dikke mist. Graag zien we dat dit weersysteem verder uitgebreid wordt, zodat we ook kunnen vechten in de regen en tijdens onweer. We hebben zelf nog geen cent hoeven uitgeven (hogere levels zijn puur grindwerk), maar mocht je een fobie hebben voor gold-systemen dan is het nu een goed moment om het spel uit te proberen. Tijdens de huidige open bèta wordt namelijk geen betaling gebruikt, dus kun je ongestoord de meeste features testen.
Reacties op: World of Warplanes - Dogfighten als de beste
Tweewh33ler
Madutrecht
Donkervoort
Edit: excuse me ik had niet goed op de site gekeken. Ik zag alleen maar een pre-order package
Gillian
Battlestar28
Azz
-FBI-
Funkyjazz
ExtincE
Puur even accountje aangemaakt om mede te delen dat dit toch een van de meest accurate maar toch beknopte review is van wowp die ik tot nu toe gezien heb zowel nationaal als internationaal. Eindelijk een reporter die ook snapt hoe je de rollen enigszins moet vervullen.
Voor hen die WT leuker vinden: bedenk wel dat gajin al jaaaaaaaaareeeen flight games maakt, en nu ze overstappen naar tanks en ships tegen dezelfde muur aanlopen als WG met world of warplanes, gezien ze er simpelweg geen ervaring mee hebben. Ben ook erg benieuwd hoe Gajin de gameplay in godsnaam interessant kan gaan houden voor tanks wanneer ze kapot gebombardeerd worden door vliegtuigen en er uren over moeten doen om de map over te komen.. zie het gewoon echt niet lukken..
Zeker de laatste en komende maand maakt WG gigantische stappen met wowp. Nu de art director vervangen is zien de mappen er elke patch weer beter uit, beginnen er verschillende klimaten te verschijnen, en kan er eindelijk aan rendering, engine en FPS optimisation gezorgd worden..
Na 10 maanden spelen vind ik het nog steeds een geweldige game, en na release zal ik zeker proberen Neerlands trots hoog te blijven houden.. momenteel nummertje 7 in de wereld als het gaat om win ratio, maar ga zeker proberen die 1e plek te behalen, tevens nog nooit verslagen in competitief opzicht dus dat biedt hoop!
Ben het wel oneens wat Matchmaking betreft.. 2 tiers verschil in WoWP maakt helemaal niets uit, het is vaak zelfs makkelijker om een hogere tier neer te halen dan iemand van je eigen tier naar mijn ervaring, maargoed.
Nogmaals netjes artikel!