Voordat we bij die vraag komen even heel kort hoe Wonderbook werkt. Richt een PlayStation-camera op het zogenaamde Wonderbook, waarin symbolen zitten verwerkt et voila, op het scherm komen de mooiste dingen plots tevoorschijn uit het kartonnen ding. Exact, augmented reality zoals dat ook gebruikt is bij EyePet, maar dan specifiek in boekformaat. Het boek is zo opgebouwd dat aan de randen ook symbolen zijn verstopt, zodat er uit gelezen kan worden wanneer een pagina wordt omgeslagen.

Dit laatste is waar de meerwaarde en het ‘boekgevoel’ bij komt kijken. Zo kregen we een voorbeeld van een kasteel dat mooi uitgevouwen werd naarmate de pagina verder werd omgeslagen. Zoals bij Paper Mario muurtjes nog wel eens willen omslaan, daar gebeurt dit daadwerkelijk op het moment dat je wat doet. Best bijzonder om te zien. En daarmee kunnen dus tal van bijzondere ervaringen kunnen worden gemaakt.

Leerlingtoverboek

Bij Book of Spells wordt er natuurlijk dankbaar gebruikgemaakt van de Harry Potter-licentie en het ‘tweehonderd jaar oude leerlingtoverboek’ barst van de details uit die wereld. Schetsen die passen bij de tijd waarin het boek geschreven is, klassieke muziek die de sfeer van de films goed pakt en gebruik van taal zoals dat hoort in een boek dat zich in het Harry Potter-universum afspeelt. Maar de makers parasiteren daar niet volledig op en denken zelf opvallend veel vanuit de spelers. Wat kan de speler daadwerkelijk doen en hoe levert dat precies vermaak op?

Zij zoeken het in de interactie met het daadwerkelijke boek. Trek een tekst uit een boek en doe exacte bewegingen met de Move-controller na die in het boek staan. Dit moet ervoor zorgen dat spelers geïnteresseerd blijven in de bizarre geschiedenis van alle magie. Hiermee willen ze een ervaring bieden die tussen de zes en twaalf zo’n zes uur lang is.

Film noir met een knipoog

Wat een verschil vormt Diggs Nightcrawler dan! Dit project komt overduidelijk uit de koker van een studio die het zoekt in de kracht van verhaalvertelling. De invloeden van film noir zijn enorm belangrijk voor de studio en met dikke knipogen wordt dit (letterlijk) duistere filmgenre omgevormd tot een interactief verhaal geschikt voor kinderen. Een voorbeeldje daarvan: als detective Diggs kom je excentrieke personages tegen, waaronder Miss Itsy-Bitsy Spider. Een goedgevonden (tekst)link naar het zwarte weduwe-thema dat in verschillende noir-films terugkomt.

Doorspekt van humor, gevoel voor stijl (bekijk vooral de trailer nog eens met de regenachtige set) en een eigen visie gaat Moonbot helemaal voor verhaal. Over wat de speler moet doen en wat zijn rol is, zijn ze echter nog niet helemaal uit. Wel weet Moonbot dat het de fourth wall wil doorbreken; Diggs reageert op acties van de spelers, of op het gebrek eraan. Maar verder dan dat Diggs vertelt dat je op de verkeerde pagina bent, gingen de voorbeelden nog niet.

In de trailer is te zien hoe een jongetje een vergrootglas gebruikt – maar of er meer van dit soort gadgets zijn, wilde de ontwikkelaar nog niet al te veel kwijt. Waarschijnlijk gaat er ook een soort camera in het verhaal komen waarmee kiekjes kunnen worden geschoten – waarschijnlijk als een soort bewijslast. “Maar we zijn nog met heel veel ideeën aan het experimenteren”, aldus Moonbot.

Uiteenlopende opties

Met deze twee interessant ogende, maar toch wat tegenstrijdige projecten, komen we uiteindelijk uit bij de vraag wat nu de beste manier is voor Wonderbook om zich verder te ontwikkelen. Is het verstandig om de speler wat passiever te laten zijn (Diggs Nightcrawler) om zo het verhaal de volledige aandacht te geven – zo werkt dat bij een echt boek immers ook. Of moet je de speler toch wat actiever aan de slag laten gaan, omdat hij of zij anders de aandacht verliest – zo gaat dat in ieder geval bij games. Wij durven het nog niet te zeggen en je zou het kunnen zien als een zwakte; nu al is onduidelijk wat Wonderbook is en kan. Wij zijn echter positiever ingesteld in dit geval: het biedt ongelooflijk veel uiteenlopende opties die misschien allemaal wel kunnen werken. Dit kan nog wel eens de aanzet vormen tot iets veel groters...