Kijk naar Mario. Kijk naar Jak & Daxter. Kijk naar Rayman. Wat doe je in deze games? Rennen en springen. Je moet echter wel heel cynisch zijn om te zeggen dat het drie dezelfde spellen zijn. Goede games nemen bekende gameplaymechanieken en maken ze eigen. Ze doen iets nieuws dat je als speler nog niet eerder op die manier hebt gezien. En bovendien injecteren ze die oude vertrouwde ideeën met een dosis plezier.
De nieuwe MMO WildStar wint geen prijzen voor originaliteit. In de basis is het een MMO zoals we die kennen sinds EverQuest. Je doet quests, doodt monsters en verkent nieuwe gebieden. Toch weet het elk spelmoment te voorzien van een twist.
Move it, baby
Om te beginnen brengt WildStar de gevechten weer een stap dichter bij pure actie. In plaats van bij elke aanval op je plek te blijven staan en je rotatie van aanvallen te doorlopen, is de strijd nu een choreografie van aanvallen en ontwijken. We hebben in eerdere previews het systeem al eens uitgelegd. In het kort komt het er op neer dat elke aanval die jij of een tegenstander uitvoert, wordt aangekondigd door een kleurvlak op de grond. Zo zie je altijd waar en wanneer de klappen gaan vallen. Het is dus aan jou de taak om op tijd opzij te springen en ook om goed te mikken. Er is nu eens geen ‘tab targeting’, dus enkel je vijand aanklikken is niet voldoende. Als jouw doel zich niet in jouw kleurvlak bevindt, schiet je mis. Dit geldt ook voor genezende en versterkende krachten.
Door deze injectie van actie is vechten meteen al een stuk leuker dan in de meeste andere MMO’s. In plaats van een ‘grind’ waarin je op een gegeven moment met je ogen dicht de juiste knoppen indrukt tot de vijand dood is, is zelfs een kleine tegenstander een leuke uitdaging.
Tik tok
Over uitdagingen gesproken: her en der in de spelwereld kan het doden van een bepaalde tegenstander een ‘challenge’ starten. Dat betekent dat je binnen een bepaalde (krappe) tijdslimiet een bepaald aantal tegenstanders moet doden. Wie nu al met zijn ogen begint te rollen en ‘grind’ roept, heeft het gelukkig mis. Doordat de tijd snel wegtikt krijgt de jacht opeens een urgentie die we normaal nooit voelen in een MMO. Het geeft een adrenalinekick, puur en simpel. Opeens is het een arcade actie game in plaats van dood x van y.
Uitdagingen kunnen ook andersoortige taken voorschotelen, maar vaak is er weer die heerlijke tijdslimiet. Dit geeft een urgentie aan deze korte onderbrekingen die je doet vergeten dat je nog een questlog hebt. Oh, en voor wie zich zorgen maakt over te veel stress: de normale quests kan je gewoon op je eigen tempo voltooien. Maar even genoeg over vechten en uitdagingen. Als dat alles was, zou WildStar al snel de boekjes ingaan als weer een MMO met de zoveelste gimmick. Gelukkig weet WildStar dat het virtuele avontuur bestaat uit meer dan vechten.
Paden
Bij het creëren van je personage kies je een ‘path’. Dit is een keuze die losstaat van je klasse. Je path (explorer, warrior, settler of scientist) bepaalt welke extra activiteiten je uitvoert naast de gewone quests en verhaalmissies. De explorer gaat extra op verkenning, als warrior mag je extra monsters verslaan, settlers bouwen structuren die medespelers helpen en de scientist onderzoekt het landschap en leert de geheimen van de wereld beter kennen. Wij kozen explorer, en dachten na een half uur dat we de verkeerde keuze hadden gemaakt.
Want de eerste explorer-opdrachten bestonden uit het bezoeken van alle uithoeken van de zone en het plaatsen van scanners op bepaalde locaties. Ons bekroop de angst dat dat het dan ook wel zou zijn. We hadden het fout.
Paradijs
De tweede grote zone die we betraden bleek een waar paradijs voor verkenners. Naast bovenstaande basisklusjes ontdekten we moeilijk bereikbare uitzichtpunten die we alleen via magische springpaddenstoelen konden bereiken. Een andere ontdekking bestond uit het eten van een paddenstoel die ons opeens - net zoals in Alice in Wonderland - klein genoeg maakte om een kleine tunnel te betreden. Wie schets onze verbazing als we inderdaad een mini-Alice avontuur beleven daar. Op het moment dat een MMO dit soort verrassingen voorschotelt en ons echt het gevoel geven dat we iets ontdekt hebben, dan zit het helemaal goed met het spel. Want juist dat gevoel dat je ergens komt waar anderen zonder nadenken voorbij wandelen zorgt ervoor dat de virtuele wereld echt voelt als een wereld.
Humor
Het hele spel is verder overgoten met een saus van milde humor. De wereld neemt zichzelf serieus genoeg om er echt in te geloven, maar vergeet nooit dat het bestaansrecht van een fantastisch universum enkel het plezier van de speler is. Er zijn recente MMO’s die zo gebukt gaan onder hun oh zo belangrijke ‘lore’ en vre-se-lijk dramatische personages, dat de wereld tegelijk lachwekkend en saai wordt. Niet zo met WildStar, waar regel één is: plezier voor de speler.
Dat zien we ook aan de grafische stijl. WildStar ziet er uit zoals je je herinnert dat World of Warcraft er uitziet. Maar je herinnering klopt niet. WildStar is vele malen gedetailleerder en de animaties hebben veel meer persoonlijkheid. Het vrolijke kleurenpallet en de cartooneske stijl zijn vergelijkbaar maar zeker niet identiek. Het grote voordeel van deze stijl is natuurlijk dat het veel langer ‘goed’ blijft dan zogenaamd realisme. Bijkomend voordeel is dat WildStar als een zonnetje draait, ook op een wat minder zware PC.
Nu we een aantal uren met het spel hebben doorgebracht kunnen we in elk geval een ding al heel duidelijk stellen: we hebben in tijden niet zo veel plezier gehad met een MMO. Dit is nou eens geen ‘baan met elfen’ of ‘grind, grind, grind like it’s 1999’. Dit is een vrolijk virtueel avontuur waar we graag nog een heleboel uren in willen steken.
Reacties op: WildStar update - Wat er gebeurt als een MMO weer leuk mag zijn
Piet_Piraat
MrHoly
-JK-
cheos
Keviin
Dimix
Helaas zien we dit terug in alle MMO's die ook geplanned zijn om op de consoles gereleased to worden (GW2 WAS dit ook).
Net als in GW2 is het in wildstar op den duur ook heel erg saai hierdoor. Mij daagt het niet uit om maar met 5 tot 10 actieve skills te kunnen spelen. In aion b.v heb ik 6 rijen met skillbars waarin ieder 12 skills passen en alles zit vol en ik gebruik ook alles. Dat houd de combat pas gevarieerd en vereist meer strategische beslissingen (en laat het ook toe hierdoor).
In all die skills zitten er dus ook weer genoeg die mij toe laten te blijven bewegen en andere weer niet. Ja leuk dat we kunnen blijven rondrennen in de nieuwe mmo's alleen jammer dat de gelimiteerde skillset en daardoor de gameplay meer iets lijkt te zijn voor kleine kinderen.
en ja ik heb wildstar gespeeld. het is een erg grappig opgezet spel wat best goed uitziet , het was grappig vooor een paar dagen maar dan komen de bovengenoemde problemen voor de ervaren MMO'er toch wel degelijk naar voren.
In pvp kan dit weer anders zijn. In GW2 b.v was het in sPVP een stuk leuker om te spelen ipv in pve waar je alleen maar constant die paar skills die je hebt op CD hield.
Dimix
Dimix
Flip_Side
Eenlamp
Eenlamp
Eenlamp
geert1
MMO's waar je veel actieve skills hebt, hebben ook weer hun eigen problemen. Zoals overlap tussen abilities, skills die enorm situationeel zijn (en daardoor zelden gebruikt worden) en onzinnige keuzes tussen te veel verschillende skills die uiteindelijk bijna hetzelfde doen. Kwantiteit staat niet garant voor kwaliteit.
Persoonlijk heb ik liever een beperkte set skills die dan ook echt tof, onderscheidend en veelzijdig zijn. Maar of je nu 6 of 60 skills hebt, uiteindelijk hangt het van de rest van de game af of het leuk blijft. O.a. door de quests, raids, boss mechanics, enzovoort. Ik ben benieuwd naar de reviews van Wildstar. De eerste zijn inmiddels binnen en zijn behoorlijk positief.
rafio
Wildstar is overigens een lekker spel. Ik speel het sinds release nog met plezier.
Skjip
Mocht ik ooit nog een MMO gaan spelen wacht ik wel tot Blizzard met iets nieuws komt. de Difficulty iets omhoog, de insteek van Vanilla/Burning crusade en zonder de geldgeilende activision mannetjes.
Ik zeg niet dat WildStar het niet is maar LOTRO was ook oh zo geweldig net als die Star Wars game. En wat is daar nog van over? Hoop voor ze dat ze hun hoofd boven water houden want MMO games staan wel garant voor flink wat uurtjes vermaak.
Panzermeister
Skjip
GFX18
Mrhotshot85
@Flip_Side, wat jij zegt klopt niet, GW1 had inderdaad ook 8 skills maar wel 8 skills die je zelf kon selecteren om op die manier je eigen (unieke) build te maken. In GW2 is dat heel anders aangezien de skills per wapen en class aan je worden toegewezen en dat vond ik persoonlijk erg jammer.
Duran
Wat ik er nu van weet en zie rechtvaardigd (voor mij) een maandelijks abo niet.
Bovenstaande preview had zo geschreven kunnen zijn voor bv gw2, waar zowat hetzelfde (zogenaamd actieve) combatmodel zit en waar je ook bepaalde plaatsen kunt bezoeken als je weet hoe, waar anderen gewoon voorbij lopen.