WiLD | Gamer.nl

WiLD is zo'n game die je goed is bijgebleven sinds de aankondiging (tijdens de Gamescom van 2014), óf juist helemaal niet. Bij nadere kennismaking blijkt dat we een zeer ambitieuze, originele game van een grote naam uit de industrie kunnen verwachten.

Op het eerste gezicht is het mi chien niet direct te zien, maar WiLD is zonder meer een indiegame. Wanneer we de game van dichtbij meemaken met hoofdontwikkelaar Michel Ancel – geestelijk vader van Rayman – aan de knoppen, valt al snel op dat de productiewaarden niet buitengewoon hoog zijn. Hoewel we te maken hebben met een zeer vroege alpha-versie, willen we ieders verwachtingen een beetje temperen: deze game wordt gemaakt door Wild Sheep, een zeer klein team. Maar dat betekent niet dat de ambities er minder om zijn.

Media has no description

Real-time

In meerdere opzichten doet WiLD denken aan een andere, veelbelovende indiegame: No Man's Sky. De vergelijking gaat bijvoorbeeld op wat betreft de techniek: Pasta Games (bekend van onder meer Rayman: Jungle Run) heeft een engine ontwikkeld die de spelwereld in real-time genereert, inclusief alle aanwezige elementen. Daardoor zouden Ancel en zijn mensen in theorie een oneindig grote omgeving kunnen bouwen, al ligt dat niet voor de hand.

Wel is het doel van de ontwikkelaars om elke speler op een andere plek in de wereld te laten aanvangen, waardoor ieders spelbeleving anders zal zijn. En ja: je kunt ook met andere spelers in dezelfde wereld zijn.

Media has no description

Het doel voor elke speler is gelijkwaardig: overleven en jezelf ontwikkelen in een uitgestrekte wereld vol gevaren én kansen. Bij bepaalde landmarks kun je godheden oproepen die je een nieuw doel meegeven in je bestaan – wat overigens niet per definitie het uitvoeren van goedaardige activiteiten betekent. Die landmarks zijn vrij te bezoeken maar verschillen in bereikbaarheid: op een The Legend of Zelda-achtige wijze is het aan jou om uit te dokteren wanneer in het spel en op welke manier je bij zo'n godheidoproeppunt kunt komen.

Beestenboel

De hete brij waar we tot nu toe omheen gedraaid hebben, wordt gevormd door de vele dieren die in WiLD op je pad komen. We hebben beren, valken en wolven gezien, maar ook konijnen, kikkers en zelfs slangen. Als jonge sjamaan met sterke affiniteit voor natuur leer je om stuk voor stuk het vertrouwen van die beestenboel te winnen en je eigen team samen te stellen. Vervolgens kun je die dieren inzetten in het veld: bijvoorbeeld door op de rug van een beer te rijden, of door de beer vijandige wezens te laten aanvallen en hun metgezellen te verjagen met woest gegrom. En een konijn kun je bijvoorbeeld inzetten om grotere dieren naar je toe te lokken.

Media has no description

De echte kracht van de sjamaan zit 'm echter in innerlijke rust: door te mediteren (liefst wel op een plek waar je eigen lichaam veilig is) kun je het lijf van een dier overnemen en de wereld door diens ogen bekijken. Het idee is dan ook om vooral veel te experimenten met de mogelijkheden en de vaardigheden waar verschillende creaturen over beschikken, zoals het nachtzicht van de wolf of de haviksogen van een... eh, havik.

Met een constante dag- en nachtcyclus, wi elende weersomstandigheden (inclusief onweer en sneeuw) en de vele organismen in de uitgestrekte wereld schetst WiLD een open-wereldgame waarin alles mag en kan binnen een soort prehistorische setting. Een spel over de oorsprong van het leven, maar ook leven en dood én de wetten van de natuur.

WiLD is in ontwikkeling voor PlayStation 4. Een releasedatum is nog niet bekend.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou