Ubisoft heeft met Watch Dogs en Assassin's Creed 4: Black Flag dit jaar goud in handen. Beide games komen beschikbaar voor de nieuwe generatie consoles en laten zien waartoe de nieuwe hardware toe in staat is. De nieuwe beelden van Watch Dogs laten grotendeels zien dat Ubisoft traditionele gameplay met een frisse en enorm uitgebreide open wereld en unieke setting combineert.

Verhaallijn

In Watch Dogs spelen gamers met Aiden Pearce, een mysterieuze superhacker die het recht in eigen handen neemt. Hij leeft in een toekomstige versie van Chicago waar technologie overal aanwezig is. Iedereen heeft een smartphone, in de stad zijn overal gratis wifi-hotspots en de overheidsdiensten worden allemaal via één digitaal systeem geregeld.

Door al de technologie die in de open spelwereld van Watch Dogs aanwezig is, heeft Pearce een enorm groot arsenaal aan acties die hij kan uitvoeren. Bankrekeningen leegplunderen, gesprekken afluisteren, camera's hacken of de stoplichten een andere kleur geven. Door het hacken kan Pearce nieuwe missies activeren om zo zijn eigen verhaal te creëren, maar de ontwikkelaars melden dat Watch Dogs wel gewoon een leidende verhaallijn kent.

Keuzes

In de eerste getoonde missies redt Pearce zijn vriend T-Bone, die tijdens het jatten van een speciaal moederbord wordt gesnapt. De speler krijgt de keuze om een geweer te pakken en een vuurgevecht met de politie aan te gaan, maar kan er ook voor kiezen om het slimmer op te lossen door de wifi-hotspot van het gebouw te hacken en T-Bone te helpen met ontsnappen. Dit doet Pearce door de omgeving te beïnvloeden waarmee de politie afgeleid wordt en door signalen te geven aan zijn vriend wanneer hij verder kan lopen.

Als Pearce na zijn reddingsactie alsnog door de politie gesnapt wordt, gebruikt de superhacker zijn smartphone om een tijdelijke blackout te veroorzaken om vervolgens in slow motion drie politieagenten in de knieschijven te schieten. Als Pearce de politieagenten vermoordt, wordt zijn reputatie negatiever waardoor burgers de hacker gaan herkennen en sneller geneigd zijn om de politie te bellen.

Het is tijdens een vluchtactie ook mogelijk om andere spelers via een app om hulp te vragen. Zij kunnen onder andere helikopters of het verkeerscontrolesysteem hacken en zo Pearce helpen.

Details

Het valt bij Watch Dogs op dat de game echt van het scherm spat. In tegenstelling tot sommige andere games voor de nieuwe generatie consoles, lijkt Watch Dogs echt te laten zien hoe mooi de nieuwe generatie van games kunnen en ook gaan zijn. De demo van Watch Dogs werd wel op een pc met een Playstation-achtige softwareomgeving gespeeld, maar de ontwikkelaars van de game verzekeren dat de game op de Xbox One en Playstation 4 net zo goed oogt. De lange bruine jas van Pearce beweegt heel natuurlijk op de bewegingen die de speler maakt. Ook kleinere details als schaduwen en de glinstering van de maan op een zwarte auto trekken direct de aandacht.

In een tweede getoonde missie wordt een andere wijk van Chicago in beeld gebracht. De rijke binnenstad met hoge gebouwen maakt plaats voor een achterstandswijk waar het straatbeeld niet veel rooskleuriger is dan de zwervers die op de hoek bedelen. In een dergelijke wijk is minder technologie aanwezig en daarom moet Pearce eerst bij het gebouw van CTOS, een systeem dat onder andere het gas, water, licht en internet reguleert, inbreken en de software hacken om tot alle technologie in de buurt toegang te krijgen.

CTOS

Het hacken van CTOS gaat op eenzelfde manier als het overnemen van de forten in de Assassin's Creed-reeks. In Watch Dogs kan de speler echter zelf bepalen hoe er te werk wordt gegaan. Zo heeft de speler de mogelijkheid om eerst via algemene beveiligingscamera's de omgeving te scannen en meer informatie over de beveiligers in handen te krijgen. Onder andere een persoonlijk nummerbord en toegangscode zijn tijdens het scannen met de camera's buitgemaakt. Deze informatie kun je gebruiken om ongezien het zwaarbeveiligde terrein van CTOS te betreden.

Daar wordt bij de demo niet voor gekozen. Pearce gaat vol met zijn wapens in de aanval waarmee hij een groot vuurgevecht ontketent. De kogels lijken Pearce flink te raken. Een goed teken is dat de game hier afwijkt van de Assassin’s Creed-serie; die wordt juist wel eens gehekeld om zijn gemakzuchtige vechtsysteem. De schietgevechten zijn wel vooralsnog een beetje dertien in een dozijn en blinken nergens echt in uit, behalve dat Pearce tijdens het schieten de omgeving kan beïnvloeden, zoals een hijskraan die plotseling een container laat vallen of een lift die vast blijft zitten.

Multiplayer

Een interessante eigenschap van de game is de eveneens getoonde multiplayer. Spelers kunnen naar anderen zoeken en aan het spel van de gevonden speler deelnemen om hem of haar vervolgens te gaan hacken. De speler die aan het spel van de ander deelneemt, wordt door de andere speler als een computergestuurd personage gezien. Pas als het hacken begint, wordt de speler op de hoogte gesteld en zal hij of zij de kwaadaardige hacker moeten vinden voordat de hack compleet is.

Als de hacker door de andere speler wordt gespot, zijn er als hacker zijnde twee keuzes: zo snel mogelijk wegwezen of het gevecht aangaan. Bij eerstgenoemde komen beide spelers er zonder kleerscheuren van af, bij een gevecht - dat kan bestaan uit een vuurgevecht tot een spetterende achtervolging met de boot - legt één speler het loodje. De speler die het niet haalt, kan na enkele seconden weer met zijn eigen (nieuwe) game verder gaan of naar eigen wens wraak nemen door terug te gaan hacken.

Als het multiplayeraspect niet te overdreven aanwezig is en niet bij alle gamers door de strot wordt geduwd, kan het voor enkele spannende plotselinge ontmoetingen zorgen.

Vernieuwend

De digitale maatschappij en bijbehorende openheid van informatie is een vraagstuk dat steeds belangrijker wordt. Watch Dogs schetst het beeld van een samenleving die door alle technologische vooruitgang zo vooruitstrevend en tegelijkertijd zo fragiel is. Een betere tijd had Ubisoft niet kunnen kiezen om Watch Dogs uit te brengen: we leven in een periode waarin velen nog niet beseffen dat privacygerelateerde ethische vraagstukken het onderwerp van de dag worden.

Maar het meest ingenieuze dat Watch Dogs presteert, is dat het met traditionele game-elementen zo vernieuwend, spannend en fris weet over te komen. Dat hebben maar weinig andere (nieuwe) IP's de afgelopen jaren gedaan.

Dit artikel is door Daniël Verlaan geschreven in opdracht van NU.nl

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3