Naast Soldiers: Heroes of World War II brengt Codemasters dit jaar nog een World War II RTS op de markt, genaamd Wartime Command. Het spel wordt ontwikkeld door 1C: Maddox Games, de ontwikkelaar die we allen kennen van IL2 Sturmovic, en belooft een ultra realistische nabootsing van de oorlog der oorlogen te worden. Een korte blik vooruit.

Het is dit jaar voor het eerst dat Codemasters zich in het RTS genre begeeft. Naast Perimeter en Soldiers: Heroes of World War 2 is Wartime Command de derde titel in diens line-up, die zich verrassend genoeg in hetzelfde epos afspeelt als Soldiers. Een kortzichtige blik op beide titels leidt dan ook tot de veronderstelling dat de games elkaar eerder tegenwerken dan aanvullen. Toch zijn Soldiers en Wartime Command twee volledig andere titels, waarbij Soldiers zich vooral op het unit-managen richt en Wartime Command voor een grootschalige en extreem realistische weergave van de Tweede Wereldoorlog gaat.

Dit realisme komt in alle facetten van de game terug. Zo kunnen grondtroepen geen tanks kappot maken na er 1000 kogels op afgevuurd te hebben, zijn alle units, voertuigen en gebouwen van de verschillende fracties honderd procent authentiek en zullen de op waarheid gebaseerde missies historisch tiptop in orde zijn. Je kunt in Wartime Command met zowel de geallieerden als de asmogendheden spelen, waarbij de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Rusland en Duitsland sowieso vertegenwoordigd zullen zijn. Met deze partijen speel je missies uit de gehele tijdspanne van de oorlog, dat betekent dat je vanaf 1939 tot 1945 actief zult zijn en alle 'grote' conflicten uit de oorlog na kunt spelen.

Zoals gezegd geeft de term 'realisme' de hoofdmoot van het spel aan, wat ook uitgewerkt is in de tactische gameplay van de titel. Je kunt je troepen tot in detail instrueren, variërend van het soort kogels dat een tank tegen grondtroepen moet gebruiken tot de precieze weg die units moet kiezen en het soort vijanden dat wel en niet aangevallen mogen/ moeten worden. Gelukkig zijn al deze features manueel aanzetbaar, waardoor ook casual gamers een geweldige ervaring moeten hebben. Nikolay Baryshnikov, één van de teammembers van 1C: Maddox Games, omschrijft de game als de ultieme realiteit voor hardcore gamers en een Holywood-style RTS met prachtige graphics voor casual gamers.

Dit brengt ons dan ook gelijk op het volgende punt: de graphics. Voor Wartime Command maakte 1C: Maddox Games gebruik van dezelfde engine als men voor IL2 Sturmovic gebruikte, wat vrij bijzonder is, gezien het feit dat Wartime Command een RTS is en IL2 Sturmovic een flightsim. Men veranderde de code dus zodanig dat ook spelwerelden vol units, voertuigen, huizen en bomen er fatsoenlijk uitzien, iets dat gezien de screenshots behoorlijk goed gelukt is. Wartime Command geeft de speler zelf 16 units onder controle (een unit wordt echter niet als één militair gerekend, maar als een tank met bijbehorende militairen, waardoor je uit kunt gaan van minstens vier of vijf keer zoveel 'echte' units), welke allemaal tot in het historisch correcte detail in beeld gebracht worden. Daarnaast kun je ook van het speelveld uitzoomen en de honderden andere computer gestuurde militairen in actie aanschouwen, wat een grootschalig gevoel op zou moeten wekken.

Het laatste strijdpunt van Wartime Command is de lichte RPG invloed die de game kent. Soldaten verkrijgen, indien ze blijven leven in een missie, experience points, wat ze niet alleen fysiek sterker maakt, maar ook tactisch pragmatischer te werk laat gaan. Dit betekent dat ze bepaalde situaties, zonder dat je zelf instructies geeft, op gepaste wijze oplossen, wat jou weer tijd geeft de 'mindere' units te instrueren.

Alle features van Wartime Command op een rijtje zettend lijken hardcore RTS fans geen slechte game in handen te gaan krijgen. Met het extreme detail, de uitgebreide strategische opties en het RPG-achtige unit systeem biedt Wartime Command, indien gameplaytechnisch goed uitgewerkt, de doorgewinterde strateeg een nieuwe uitdaging en moet het spel met veel A.I. hulp ook voor de casual gamer een leuke, actierijke game zijn. We zullen het eindoordeel aan het eind van het jaar vellen, wanneer de game voor de PC in de winkel moet liggen.