Het was de laatste Gamania-game die we in Taiwan mochten uitproberen, en toch zeker niet de minste. Warrior of Dragon (alsjeblieft, Gamania, bedenk iets beters!) deed ons denken aan een kruising tussen Warhammer Online en de klassieke Bioware RPG Jade Empire. Stel je dus een realistisch vormgegeven Oosterse setting voor, die nu eens niets met animé te maken heeft. In plaats van zoete plaatjes zien we gedetailleerde omgevingen en realistische spelfiguren in een duistere wereld vol magie en Chinese draken.

Oorlog

De ontwikkelaars vertellen ons dat Warrior of Dragon een uitgebreide MMO wordt, met veel nadruk op speler versus speler-gevechten. Hierbij zijn juist grootschalige gevechten belangrijk, waar de verschillende facties de kastelen van de tegenpartij moeten veroveren. Hiervoor zijn speciale zones ingericht waar de partijen elkaar kunnen treffen. Eenmaal veroverd, blijft het kasteel in handen van de winnaars tot deze wordt teruggenomen. Deze grootschalige PvP vindt plaats in de 'open wereld' en combineert de gebruikelijke man tegen man-gevechten met katapulten en stormrammen.

Helaas, dit krijgen we allemaal niet te zien. In plaats daarvan wordt ons een Arena Battle voorgeschoteld, waar we (letterlijk en figuurlijk) mogen stoeien met de verschillende personageklassen. In eerste instantie lijkt de strijd eigenlijk wat saai, want het lukt ons nauwelijks om de tegenstanders (collega-journalisten) te beschadigen. Zij op hun beurt krijgen ook geen deuk in onze harnassen. Dan blijkt dat we allemaal in 'God-modus' spelen. Een bewuste keuze van de ontwikkelaars om ons de tijd te geven de verschillende speciale aanvallen te proberen. Met dat misverstand uit de weg kunnen we alleen maar beamen dat de gevechten er flitsend uitzien.

Wapens

Langzaam maar zeker merken we ook wat de kracht is van het gevechtsysteem; dat is namelijk zeer afhankelijk van het wapen dat je gebruikt. De ontwikkelaars noemen de 'Assasin' als voorbeeld: deze lichtvoetige strijder kan heel snel veel schade aanrichten met zijn dolk, maar als hij wisselt naar een ijzeren klauwen kan hij tegenstanders verdoven of ontwapenen. Met zwaarden kan hij tegelijk schade aanrichten en levensenergie van de vijand stelen voor eigen versterking. De speler kan ieder moment van wapen wisselen, afhankelijk van de situatie. Dit doet ons enigszins denken aan de manier waarop Guild Wars 2 vaardigheden aan wapens koppelt, maar het zou flauw zijn om van jatwerk te spreken; Warrior of Dragon is inmiddels ook alweer drie jaar in ontwikkeling.

Het spel legt straks de nadruk op player versus player in diverse vormen. Zo is er de eerder genoemde grootschalige oorlog, zijn er korte matches zoals in de World of Warcraft Battlegrounds, en is er de Aren- strijd, zoals we die tijdens de hands-on mochten proberen. Daarnaast is het de bedoeling dat er een grote open wereld is met de gebruikelijke quests, en kun je je eigen wapens maken.

Combinatie

Toegegeven, dit alles is niet nieuw, maar de combinatie van al deze onderdelen zou van Warrior of Dragon toch een interessant free to play-alternatief kunnen maken voor Warhammer Online, dat grotendeels dezelfde mogelijkheden biedt. En hoewel we absoluut dol zijn op de Warhammer-orks en dwergen, is de manier waarop Gamania Chinese mythologie gebruikt voor zijn spel misschien wel interessanter. Gamania was niet helder over de releasedatum, en gezien de beperkte versie die we speelden, verwachten we eigenlijk niet dat we Warrior of Dragon snel kunnen verwachten.