De Canadese ontwikkelaar Trapdoor Inc. heeft uit twee fantastische spellen inspiratie gehaald: Metal Gear Solid en Portal. Het puzzelaspect – en het teleporteren - komt natuurlijk van laatstgenoemde, de stealthgameplay doet vooral denken aan het sluipen van Snake. Warp laat zien dat deze twee gameconcepten goed samengaan en creëert een eigen stijl door de combinatie van cartooneske graphics en bloederige actie.

Warpen

De tekenfilmachtige beelden worden getypeerd door de kleine gele alien. Hij zit opgesloten in een testlab en een aantal onderzoekers in witte jassen willen experimenten op het beestje gaan uitvoeren. De met bloed besmeurde alien (net zo lief en schattig als het hoofdpersonage) in de andere kamer spreekt boekdelen. Zo wil je niet eindigen. Gelukkig maken ook mensen fouten en realiseren de onderzoekers niet dat jij kleine afstanden kan teleporteren (het zogeheten warpen). Met één druk op de knop ben je door een hypermoderne celdeur heen. Dat was gemakkelijk. En nu is jouw taak simpel: ontsnappen zonder gezien te worden.

Het ontsnappen klinkt gemakkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Dit komt voornamelijk omdat de alien enorm kwetsbaar is: geraakt worden door één kogel is voldoende. En aangezien de bewakers bijna altijd raak schieten, mag je gewoon niet gezien worden. Gelukkig heb je een groot voordeel ten opzichte van de lab-medewerkers: jij kunt naast afstanden ook in objecten – met name tonnen en mensen - teleporteren. Dit trucje levert naast vermakelijke puzzels ook best spannende actie op.

Strategie

Door het top-down-camerastandpunt van Warp heb je een goed overzicht van de levels. Dat is belangrijk voor de game, want je kunt daardoor beter rondkijken om je strategie te bepalen. Je kunt alvast je route uitstippelen door de plaatsing van de tonnen te bekijken, die meerdere mogelijkheden aangeven om een level uit te spelen. De mensen in het lab zien je namelijk niet wanneer je tussen twee tonnen beweegt. Met teleporteren alleen kun je niet in de volgende kamer komen, dus moeten de bewakers worden uitgeschakeld. Op dat moment wordt Warp pas echt moeilijk, want het verslaan van een bewaker vergt iedere keer weer inzicht en geduld.

Eén persoon vermoorden is overigens geen probleem: nadat je in hem bent gewarpt, laat je hem exploderen door de analoge stick wild van links naar rechts te bewegen. Alleen wanneer een kamer meerdere bewakers heeft, wordt het een stuk lastiger. Dat komt omdat je meteen weer zichtbaar bent als je een persoon laat exploderen. Je moet dus op zoek naar andere oplossingen en die laat Warp je geleidelijk zien (net zoals de 'tutorials' in Portal).

Keuzes

Naast mensen kun je ook tonnen laten exploderen. Deze explosies kunnen meerdere bewakers in één keer uitschakelen, maar dan moet je ze wel eerst naar een bepaald punt lokken. Jezelf heel even laten zien is een optie, maar het is ook mogelijk om in mensen te warpen en er gewoon in te blijven zitten. De persoon in kwestie wordt dan onwel en dit trekt de aandacht van andere bewakers. Je hebt dan twee opties: erin blijven zitten totdat bewakers op de persoon gaan schieten (met de kans dat ze jou ook doodschieten), of net van tevoren teleporteren om zo alleen een afleiding te creëren. Aan jou de keus.

De tien minuten durende demo duurt lang genoeg om je nieuwsgierig te maken naar de volledige game, want het voerproefje is maar een indicatie van hoe Warp gaat worden. De precieze verschijningsdatum is nog niet bekend, maar lang gaat het volgens Trapdoor Inc. in ieder geval niet duren. De game verschijnt via uitgever EA op Xbox Live Arcade, PlayStation Network en Steam. Tot die tijd moet je het nog maar even doen met Portal 2, maar dat zal je waarschijnlijk niet erg vinden.