Weet je nog, toen een paar jaar geleden een mannetje als een idioot op het podium met de SIXAXIS-controller stond te zwaaien en daarmee een vliegtuigje stond te besturen? “Wat is dat voor een troep?” moet menig gamer toen gedacht hebben. Die 'troep' was Warhawk en het is eigenlijk geen troep maar een heel leuk spel. Gamer.nl zat in de beta en raakte verslaafd aan deze actievolle online game. Eerst even een opmerking vooraf: Warhawk is geen vliegspel. Het is beter te beschrijven als een Battlefield-achtige online shooter, maar dan in derdepersoon, meer arcade en met een iets grotere nadruk op het vliegaspect. De traditionele speelmodi zoals deathmatch, team deathmatch en capture the flag zijn allen aanwezig. In die laatste twee kun je voor je team spawnpunten veroveren, waarbij ook voertuigen spawnen. Deze speelmodi zijn het beste te beschrijven als een mix tussen Battlefield en de meest traditionele online shooters zoals Quake en Unreal Tournament: je hebt voertuigen en spawnpunten tot je beschikking, maar de kern van het spel gaat natuurlijk om de traditionele speelmodi. Verder is er de Zone speelmodus, waarbij je ook spawnpunten kunt veroveren, maar hier is een leuke twist aan toegevoegd. Hier is het zo dat wanneer je team een spawnpunt inneemt, de zone rondom de basis groter wordt als één van de spelers van je team binnen de zone van het punt blijft. Wanneer twee aangrenzende zones groot genoeg zijn, zullen de twee bases waar de punten staan samengevoegd worden om meer spawnpunten en voertuigen beschikbaar te stellen. Het duurt bij volgroeide zones ook langer voor de tegenstander om het punt in te nemen. De strategische gedachte achter deze speelmodus is om aan elkaar grenzende punten te veroveren en vervolgens te verdedigen zodat ze je meer mogelijkheden bieden. Met de extra slagkracht die je hierdoor krijgt, kun je vervolgens je opmars voortzetten. De grootte van de maps is afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet (dat maximaal 32 is), waardoor je dus nooit te lang rond hoeft te struinen. Maar uiteraard zul je niet alleen met de benenwagen rondtoeren door de verschillende speelvelden. Er zijn namelijk ook de nodige voertuigen ter beschikking. Beide facties, de Eucadian Forces en de Chernovan Forces, hebben een warhawk, een 4x4 terreinwagen en een tank. De grondvoertuigen zijn gemakkelijk en lekker arcade te besturen en voor meerdere personen begaanbaar. Als je met zijn tweeën in de tank zit kan de ene ervoor kiezen om uit de koepel te mikken en vanaf daar te schieten. In een 4x4 kun je met zijn drieën zitten, waarbij één van de spelers achterop het machinegevuur af kan voeren. De 4x4's schieten snel door de map heen waardoor je als je een goede chauffeur bent tegenstanders vaak te snel af bent. De tanks zijn uiteraard nogal sloom maar bieden veel vuurkracht. En natuurlijk zijn er de warhawks, de vliegende voertuigen die ook kunnen zweven en een behoorlijk aantal wapens kunnen bemachtigen, welke als icoontjes in de lucht hangen en die opgepikt worden als je er overheen vliegt. De warhawk is te besturen met het pookje of met motion control. Het voordeel van motion control is dat je bepaalde bewegingen kunt maken die je niet met het pookje kunt maken, zoals een tijdlang op zijn kant vliegen. Als je hier dus echt goed in wordt, kun je je behoorlijk flexibel door het luchtruim bewegen. Het pookje dient dan om te mikken, wat het ook doet als je gewoon met het pookje zelf vliegt. De besturing middels motion control lijkt een behoorlijk serieuze optie, maar het is nog te vroeg om te zeggen dat het sowieso superieur is. Vast staat wel dat ontwikkelaars Sony en Incognito er veel moeite in gestopt hebben om deze besturingsoptie optimaal uit te buiten. Bij de uiteindelijke release kunnen we zeggen of ze daarin met vlag en wimpel zijn geslaagd.De warhawks voelen echt goed gebalanceerd aan en er zijn online dan ook al een aantal spelers te vinden die het ding perfect onder controle hebben. De speelvelden zijn ook zo ingericht dat er balans wordt gecreëerd tussen warhawks enerzijds en het neerhalen van warhawks anderzijds. Zo zijn er bergen waarachter je snel kunt schuilen en dalen waar je doorheen kunt scheren. Wanneer je een warhawk met raketten neer wilt halen, moet de raket eerst een korte tijd locken op het doelwit, waarna deze naar het vliegende voertuig afgevuurd wordt. Dit zorgt ervoor dat je niet meteen elke warhawk neer kunt halen, maar in de warhawk zelf kun je ook niet zomaar frank en vrij rondvliegen. De warhawk heeft acht wapens tot zijn beschikking. Als eerste zijn er de standaard raketten waarmee je begint en die je in pakketjes van vijf oppikt. Deze moet je locken en kun je ook naar verschillende doelen sturen, maar ze zijn niet heel erg sterk. De sterkere versie hiervan is de homing missile, die zeldzamer is, verder kan schieten en verwoestender is. Vervolgens heb je een soort flare waarmee je alle doelzoekende raketten mee afschudt. Ook heb je een clusterbom, bedoeld om gronddoelen mee plat te leggen. Tegen gronddoelen heb je ook een tow missile, welke je moet afschieten terwijl je aan het hoveren bent (je kunt deze dus niet afvuren als je in volle vaart rondvliegt). Deze raket kun je zelf besturen en tot ontploffing brengen. Verder heb je nog een stroomwapen, een mijn die je in de lucht kunt droppen en de mogelijkheid om tijdelijk onzichtbaar te worden. Alle wapens selecteer je met de pijltjestoetsen, maar ietsje anders dan normaal gesproken. Elk wapen zit onder een bepaalde pijltjestoets of onder een combinatie van twee naast elkaar gelegen toetsen (rechts en boven bijvoorbeeld) waardoor je het wapen op die manier selecteert. Voor grondgevechten heb je je standaard pistool, een machinegeweer, een raketwerper, een vlammenwerper, een sluipschuttersgeweer, granaten, een verrekijker om artillerie mee te gooien en mijnen. Ook zijn er stationaire wapens: een machinegeweer, een anti-air gun en een turret waarmee je doelzoekende raketten schiet. Warhawk speelt in alle opzichten heel lekker. De voertuigen zijn intuïtief te besturen, de gevechten zijn intens, het leveldesign is prima en de wapens werken goed. Teamplay is bovendien nodig om echte successen te boeken. Als tankbestuurder voel je je soms een sitting duck tegenover warhawks en als warhawks kun je vogelvrij zijn tegenover anti-air guns. Maar met enige ondersteuning en slim gebruik van al je mogelijkheden kun je je snel uit een penibele situatie redden. Wanneer je bijvoorbeeld in je warhawk het bericht krijgt dat er een raket op je vastgepind is, moet je meteen je flare afgooien wil je de raket ontwijken. Vaak zijn er echter ook rotspunten waarachter je weg kunt duiken of dalen met bruggen waar je onder door kunt vliegen om gevaren te ontwijken. Bovendien heb je niet alleen met je 4x4 de mogelijkheid om flink te slippen waarmee je praktisch omkeert; ook met je warhawk heb je deze mogelijkheid! De speelvelden voelen echt geschikt aan voor zowel de warhawks als de grondvoertuigen, met slimme maar subtiele ontwerpen. Je kunt dan ook spelen zoals je zelf wilt, zonder teveel gedwongen te worden in je keuzes. Het ene moment vuur je je doelzoekende raketten op overvliegende warhawks af terwijl je je verschanst in enkele struiken, het andere moment bestook je een tank vanuit je warhawk met een regen aan raketten. Het is allemaal niet heel anders dan Battlefield, maar het voelt meer arcade en gebruiksvriendelijker aan. Bovendien zijn de opties die je met je wapens van de warhawk hebt heel erg uitgebreid. Door deze mooie mix en de goed werkende en bovenal zeer vermakelijke gameplay lijkt de PlayStation 3 een online topper in huis te hebben. We wachten nog eventjes tot eind september voordat we het definitieve oordeel vellen, maar alles wijst in de goede richting.